4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199
 

اشاره

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- دوشنبه 30 مهر ماه سال يك هزار و سيصد و نود و هفت در مركز همايش هاي سازمان مديريت صنعتي ايران، پانزدهمين كنفرانس بين المللي روابط عمومي با موضوع «برنامه ريزي بر پايه سناريو در روابط عمومي» در حالي برگزار شد كه در جمع اساتيد برجسته و انديشمندان علوم ارتباطات، مديران و كارشناسان روابط عمومي هاي نهادها و سازمانهاي مختلف، شاهد اعطاء جايزه دكتر نطقي بنيانگذار روابط عمومي در ايران به پروفسور حسن بشير استاد دانشگاه امام صادق (ع) بوديم. رويدادهايي كه پيش از آغاز سخنراني هاي علمي كنفرانس، در بخش افتتاحيه بوقوع پيوست. 

در آئين اعطاي هفتمين دوره جايزه بين المللي «دكتر نطقي» پدر روابط عمومي ايران به «دكتر حسن بشير» استاد دانشگاه امام صادق(ع) كه با حضور برخي شخصيت هاي علمي و فرهنگي از جمله دكتر سلطاني فر معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد، دكتر باقر ساروخاني، دكتر علي‌اكبر جلالي و دكتر سعيدرضا عاملي، دقايقي در خصوص شخصيت علمي نامبرده سخنراني كردند.

همچنين در اين مراسم شش كتاب علمي ارزشمند رونمايي شد كه كتاب اول با موضوع «رويكردهاي نوين كاربردي خلاقيت در روابط عمومي" (مجموعه مقالات چهاردهمين كنفرانس بين‌المللي روابط‌عمومي ايران) داراي 12 مقاله ارزشمند حاوي مجموعه آثار و مقالات كنفرانس قبلي يعني چهاردهمين كنفرانس بين‌المللي روابط عمومي ايران است و كتاب دوم با عنوان «سناريونگاري در روابط عمومي»، كتاب سوم با عنوان "ارتباطات و روابط عمومي"، كتاب چهارم "دستورالعمل قطعي سال 2018 براي اهداف و نتايج كليدي (OKRs)" است كه مي تواند به عنوان يك پلتفرم موفقيت براي روابط عمومي هاي با كارايي بالا مورد استفاده قرار گيرد. كتاب پنجم «تحليل گفتمان رسانه هاي جهان» كه جلد دوم آن در 3 بخش و 4 فصل تدوين شده و كتاب ششم «مطالعات ميان فرهنگي» است كه در هشت فصل تنظيم شده است.

كتاب هاي "روابط عمومي نوشتاري و فنون رسانه اي" تاليف ويلكاكس و نولت و "تكريم ارباب رجوع" تاليف سعيد معادي رونمايي شد.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

آنچه از نظر مي گذرد نخست مجموعه سخنراني هاي مربوط به آيين نامه افتتاحيه و مراسم اعطاي جايزه دكتر نطقي و برگزيدگان روابط عمومي كشور و در بخش دوم سخنراني هاي علمي ارايه شده در پانزدهمين كنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران است. باهم مي خوانيم:

دبيركل كنفرانس: دبيركل كنفرانس روابط عمومي: روابط عمومي ها نيازمند راه حل هاي مدرن اند

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

در مراسم افتتاحيه اين كنفرانس، مهدي باقريان دبيركل كنفرانس، ضمن خوشامدگويي، گزارشي از طراحي و برنامه هاي كنفرانس ارايه كرد.

رييس انجمن متخصصان روابط عمومي، اهميت اين كنفرانس را حضور اساتيد برجسته از دانشگاههاي سراسر كشور، مديران، كارشناسان و دانشجويان روابط عمومي عنوان كرد.

وي گفت: اين كنفرانس به شركت كنندگان اين فرصت را مي دهد تا از يك رويداد الهام بخش و تعاملي به منظور آشنايي با مباحث جديد، بروز و كاربردي روابط عمومي و همچنين افزايش مهارت هاي خود استفاده كنند.

باقريان افزود: معمولا موضوعاتي كه كنفرانس روابط عمومي به آن مي پردازد بعضا الهام بخش برخي رويدادها و تشكل هاي حرفه اي است. در واقع كنفرانس روابط عمومي همزمان با تاثيرپذيري از پيشرفت هاي حاصل در اين عرصه در جهان، در پاره اي موارد نيز تاثيرگذار و پيشتاز بوده است.

وي تصريح كرد: در همين راستا موضوع كنفرانس امسال به سناريونگاري اختصاص داده شد و دبيرخانه كنفرانس با انتشار دو كتاب در اين زمينه ضمن توسعه و غناي ادبيات روابط عمومي، به درك اين مسئله كمك كرد. همچنين توجه به سناريونگاري به عنوان يك راه حل در كنار ساير راهبردهاي برنامه ريزي از جايگاه ويژه اي برخوردار است و ضرورت دارد روابط عمومي ها فعالانه وارد اين عرصه شوند.

دبيركل كنفرانس در ادامه با اشاره به فعاليت هاي دبيرخانه كنفرانس در حوزه نشر، گفت: در 15 سال اخير، دبيرخانه كنفرانس با همكاري انتشارات كارگزار روابط عمومي بيش از 25 عنوان كتاب در حوزه روابط عمومي منتشر كرده و مقالات برگزيده كنفرانس در پانزده دوره گذشته منتشر شده و امسال نيز كتاب مجموعه مقالات كنفرانس منتشر شده است.

وي گفت: امسال كنفرانس شش كتاب منتشر كرده كه علاوه بر موارد ذكر شده، مي توان به كتاب ارتباطات و راهبردها تاليف دكتر حسن بشير دبير كميته علمي كنفرانس اشاره كرد. همچنين دو كتاب "روابط عمومي نوشتاري و فنون رسانه اي" و " تكريم ارباب رجوع" با همكاري روابط عمومي بانك صادرات ايران منتشر شده كه جاي تقدير و تشكر دارد. ضمنا چند كتاب ديگر در مرحله انتشار قرار دارد كه در موقع مقتضي اطلاع رساني خواهد شد.

باقريان در خصوص جايزه دكتر نطقي گفت: جايزه دكتر نطقي بنيانگذار روابط عمومي ايران، نام جايزه اي است كه به منظور اداي احترام به دكتر نطقي و پاسداشت ارزش هايي كه او از آن ها حمايت مي كرد، توسط موسسه كارگزار روابط عمومي در سال 1383 طراحي شده است.

دبيركل كنفرانس اظهار داشت: كميته برنامه ريزي و اجرايي اعطاي جايزه دكتر نطقي، پدر روابط عمومي ايران تصميم گرفته است كه در سال جاري هفتمين جايزه بين المللي نطقي را به شخصيت علمي ارتباطات و روابط عمومي دكتر حسن بشير، به پاس تقدير از بيش 30 سال فعاليت و تلاش مداوم ايشان در اين حوزه، كه 10 سال آن به عنوان دبير كميته علمي كنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران صرف شده است، اعطا كند.

دكتر محمد سلطاني فر معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: دكتر بشير نماد تواضع در جايگاه رفيع استادي هستند

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

دكتر محمد سلطاني فر معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اين كه بيش از 30 سال دكتر بشير را مي شناسد و روند فعاليت ها و تلاش هاي بي وقفه وي را شاهد بوده گفت: در اين مدت در عزم و اراده دكتر بشير در مسير توليد علم و دانش افزايي و روحيات ايشان خللي حادث نشده و ايشان در نهايت خشوع و افتادگي هيچ گاه جايگاهي به جز جايگاه رفيع استادي براي خودشان قايل نبودند و همواره به عنوان چهره اي علمي و دانشگاهي به تلاش هاي موثر خود ادامه داده و مي دهند.

دكتر سلطاني فر افزود: اميدوارم سايه ايشان همواره بر سر علوم ارتباطات و روابط عمومي هاي كشور مستدام باشد و ما از منش اخلاقي و سلوك دكتر بشير به عنوان الگويي عملي در رفتار و اعتقادات خويش بهره مند شويم.

دكتر باقر ساروخاني پدر علم جامعه شناسي ارتباطات: اجتناب از خودمحوري و امانتداري از خصلت هاي دكتر بشير است

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

پدر علم جامعه شناسي ارتباطات از ديگر سخنرانان آيين افتتاحيه پانزدهمين كنفرانس بين المللي روابط عمومي نيز در سخناني به تشريح ويژگي ها و ابعاد شخصيتي دكتر حسن بشير پرداخت.

دكتر باقر ساروخاني با اعتقاد به اين كه دكتر بشير، نماد يك شخصيت دانشگاهي است گفت: امانتداري در تأليف كتب علمي متعددي كه ايشان به جامعه علمي كشور ارايه كرده اند همواره وجود دارد و من هرگز نديدم كه دكتر بشير جمله اي را به كار برده باشند و حق صاحبش را ادا نكرده باشند.ح تي يك جمله كوتاه را.

وي افزود: اجتناب از خودمحوري و خودخواهي، فروتني و خشوع، پيگيري كار تا اتمام آن، عشق به كار علمي و اداي دين به تمامي همكاراني كه با ايشان در خلق آثار علمي يار و ياورشان بوده اند، از سجاياي اخلاقي دكتر بشير به شمار مي رود.

پدر علم جامعه شناسي ارتباطات با تقدير از موسسه كارگزار روابط عمومي در قدرداني و تجليل از چهره هاي ماندگار علمي در حوزه ارتباطات تصريح كرد: انديشه شما را در تجليل از اين چهره تابان دانش، علي الخصوص دانش ارتباطات مي ستايم. چرا كه دانايي را قدرشناسي، خود موجبات بسط دانش و تجلي توسعه پايدار را فراهم مي آورد.

دكتر علي اكبر جلالي پدر علم فناوري ايران: دكتر بشير مفاهيم جديدي را به حوزه فضاي مجازي وارد كرده است

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

دكتر علي اكبر جلالي پدر علم فناوري اطلاعات ايران با بيان اين كه از نظر دكتر بشير، تمدن بر پايه سه اصل جامعه آگاه، علوم مفيد و فرهنگ غني استوار است گفت: در حوزه فضاي مجازي مفاهيم ارايه شده توسط دكتر بشير بسيار حائز اهميت و نقش بي بديل ايشان در عرصه هاي جديد علوم ارتباطات تجلي تلاش هاي بي وقفه ايشان است.

وي افزود: از منظر ايشان در حوزه فضاي مجازي، فرماندهي عرصه گسترده فضاي مجازي با افزايش سواد رسانه اي و روش هاي ايجابي و نه سلبي امكان پذير است.

دكتر جلالي با اشاره به پيشينه آشنايي ديرين خود با دكتر بشير، پيرامون سجاياي اخلاقي وي اذعان داشت: ايجاد شوق و انگيزه در دانشجويان، فروتني و اين نكته كه ايشان فقط يك چهره دانشگاهي محض هستند از ويژگي هاي بارز دكتر بشير محسوب مي شود و بنده درس هاي بسياري از ايشان آموخته ام.

دكتر سعيدرضا عاملي استاد گروه ارتباطات و مطالعات آمريكا: تحليل گفتمان با روش نوآورانه دكتر بشير امري خلاقانه است

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

استاد گروه ارتباطات و مطالعات آمريكا در دانشگاه تهران در مورد دكتر بشير گفت: كارهاي علمي ايشان در حوزه علوم ارتباطات، مبتني بر روش هاي نوآورانه و خلاقانه ويژه در حوزه تحليل گفتمان است.

دكتر سعيدرضا عاملي تصريح كرد: روش هاي جديد با مباني ديني و نگرش به متون ديني در تحليل گفتمان توسط دكتر بشير به جامعه ارتباطات كشور عرضه شده كه در نوع خود بي نظير است.

وي با بيان اينكه 27 سال در لندن همكار دكتر بشير بوده است از وي به عنوان استادي كوشا، محقق و مدير اجرايي توامند ياد كرد كه نشان از ضمير پر توان او دارد.

دكتر عاملي، تأليفات ارزشمند و آثار علمي دكتر بشير را ستودني توصيف كرد و اعطاي نشان و جايزه دكتر نطقي به وي را توسط موسسه كارگزار روابط عمومي مورد تقدير قرار داد.

شايان ذكر است دكتر حسن بشير نيز در سخناني ضمن تجليل از سخنرانان بخش آغازين كنفرانس گفت، من تلاش مي كنم با شبيه سازي خود به اساتيد و بزرگواراني كه الگوهاي بنده هستند، در مسير آنها قدم بردارم.

گفتني است رونمايي از آخرين كتاب هاي نوشته شده توسط دكتر بشير، رونمايي از تمبر اختصاصي دكتر حسن بشير و اعطاي جايزه بزرگ دكتر نطقي از ديگر برنامه هاي بخش نخست كنفرانس پانزدهم به شمار مي رود.

بخش دوم كنفرانس و ارائه مقالات و سخنراني هاي علمي

دكتر سعيد رضا عاملي استاد گروه ارتباطات و مطالعات آمريكا در دانشگاه تهران: روابط عمومي هاي با نگاه به آينده در پي رفع چالش هاي سازمان هستند

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

سخنراني دكتر عاملي با موضوع «روابط عمومي و كاركردهاي سناريو نويسي واقعي – مجازي داده مبنا بر بستر واقعيت»سرآغاز بخش علمي كنفرانس بود كه حاوي نكاتي اساسي از جمله عجين شدن روابط عمومي با سناريو نويسي و اينكه روابط عمومي هاي با نگاه به آينده در پي رفع چالش هاي سازمان هستند بود.

دكتر عاملي در سخنراني خود با بيان اينكه سناريو نويسي با هدف تسلط بر آينده صورت مي گيرد گفت: روابط عمومي تمام هوشمند، سيستمي و الگوريتمي كه همه ارتباطات، تبادل اطلاعات و ارايه خدمات در فضاي واقعيت گسترده و هوش مصنوعي انجام مي گيرد، از جمله سناريوهاي در نظر گرفته شده براي آينده روابط عمومي به شمار مي رود.

دكتر عاملي با اعتقاد به اينكه الگوريتمي شدن به معناي با برنامه عمل كردن، سيستم داشتن و يافتن راه حل در بن بست ها و تأمين آرمانهاي به ظاهر دست نيافتني است، اظهار داشت: تسهيل امور و حفظ سلامت و تعالي انسان و محيط زيست دو هدف اصلي روابط عمومي ها در فضاي سمانتيك بر مبناي قدرت الگوريتم كردن روندها و فرآيندها محسوب مي شوند.

استاد گروه ارتباطات و مطالعات آمريكايي دانشگاه تهران با بيان اينكه در شرايط امروز ديگر نمي توان با روش هاي سنتي در بازار رقابت و عرصه كسب و كار به موفقيت دست يابيم خاطر نشان كرد: در عصر داده هاي بزرگ كه اطلاعات بر مبناي صفر و يك است ما شاهد آن هستيم كه فضاي الگوريتمي دقيقاً همان فضاي يك سناريو است و با وارد كردن شوك به مسير داستان در فضاي الگوريتمي مي توانيم محتواي اطلاعات، ارتباطات ميان فردي، ارتباطات شبكه اي و فراگير، تمامي داده ها را به خدمت بگيريم تا در آينده تأثيرگذار باشيم.

وي آينده پژوهي را ريشه در ظرفيت هاي خيالي انسان و انگيزه هاي آرماني او دانست و پيشينه آن را به تولد انسان نسبت داد و با بيان اينكه زندگي در حال، مستلزم فهم عميق آينده است اذعان داشت: مجموعه مطالعات آينده پژوهانه به سه رويكرد آينده ممكن، آينده محتمل و آينده مطلوب تقسيم مي شوند و در روش سناريو نويسي، رويكرد كنشگرانه دراز مدت، به خلق چشم انداز سازمان همراه با گستره وسيعي از بديل ها منجر مي شود.

دكتر عاملي آمادگي روابط عمومي ها براي تغييرات بزرگ و شناخت ظرفيت ها و چالش هاي سازمان را براي ترسيم آينده مبتني بر بازگشت به ارتباطات طبيعي ارتباطات خودكار و اتوماتيك حايز اهميت دانست.

دكتر علي اكبر فرهنگي استاد تمام دانشگاه تهران: روابط عمومي ها با تدوين سناريوها براي آينده برنامه ريزي كنند

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

دكتر فرهنگي در سخنراني خود به تشريح 10 روند سناريو نويسي پرداخت و انقلاب در حقوق شهروندي، طوفان تكنولوژي، رشد نامتوازن همه جانبه، تحول در كار، حقوق و دستمزد، انقلاب در بهداشت و درمان، فناوري هاي نوين بدون توقف و بي مرز جنگ ها و صلح ها، روشنگري در سياست و انفجار جمعيت و اثرات آن بر منابع طبيعي و محيط زيست را از مهمترين روندهاي مورد توجه در سناريو نويسي برشمرد.

وي با بيان اينكه بروز و ظهور عصر صنعتي منجر به دگرگوني و تغيير در تمامي نهادهاي اجتماعي شده است، وقوع انقلاب ديجيتال در عصر اطلاعات و عصر شبكه اي را موجب پديد آمدن شرايط بسيار متغير قلمداد كرد و اظهار داشت: براي سناريو نويسي در چنين فضايي لازم است تا واقعيت هايي كه از گذشته وجود داشته است و هم اكنون استمرار دارد و در آينده ممكن است باز هم وجود داشته باشند، مورد نظر قرار مي گيرد و به ناچار بايد روندهاي آينده را نيز مطمح نظر قرار دهيم.

دكتر فرهنگي خاطر نشان كرد: با وجود انسان ها و مخاطبان هوشمند ، نظام رسانه اي گذشته و قواعد حاكم بر آن نيز دستخوش تحول شده و روابط عمومي ها با شناخت قواعد جديد و بهره گيري از رسانه هاي متحول شده مي توانند با تدوين سناريوها براي آينده برنامه ريزي كنند.

دكتر مهدي نادري منش پژوهشگر دانشگاه يوكال واشنگتن: علوم در حال به هم ريختن اتصالات و سناريوهاست

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

دكتر نادري منش در سخنراني خود با تأكيد بر لزوم حركت روابط عمومي ها به سوي شبيه سازي گفت: درحال حاضر صحبت از سناريو نويسي مبتني بر تفكر خطي است در حالي كه لزوم تفكر تصاعدي بيش از زمان ديگر احساس مي شود بنابراين در دوره اي كه قدرت رايانه ها ميليون ها برابر بيشتر از تمام مغز هشت ميليارد انسان روي كره زمين است نمي توان صحبت از تفكر خطي داشته باشيم.

دكتر نادري منش با اعتقاد به اينكه انقلاب اعجاز انگيز پنجم صنعتي به قلمرو خداوند وارد شده است، از مرگ فلسفه به عنوان يك محصول جانبي ذهن انسان ياد كرد و اذعان داشت: علم، دوچرخه نيست كه آن را توليد كنيم بلكه اكتشاف آن چيزي است كه خداوند در خلقت قرار داده است

وي افزود: علم از طرف خدا و فلسفه از طرف انسان پديد آمده و در شرايطي كه جهان متافيزيك درحال حاضر متعلق و در تصاحب علم و فناوري است هرگز نمي توان قايل به تفكر خطي باشيم؛ بلكه تفكر تصاعدي مورد نظر است.

دكتر نادري منش به سخن پروفسور گلالو مبني بر اينكه "تغييرات آنقدر عميق است كه از منظر تاريخي بشري هيچ وقت چنين وعده اي، پتانسيلي و يا احتمال بالقوه اي براي آينده وجود نداشته است" تصريح كرد: همه جا در شرف ايجاد اخلال و آشوب است و انقلاب پنجم با تمام قوا، بدون مشخص بودن جهت و دورنما به سمتي نامشخص و با شتابي وحشتناك پيش مي رود.

وي افزود: بدون توجه به مگاپروژه هاي علمي و تكنولوژي، نمي توان آينده اي مطلوب، برتر و مورد نظر را ترسيم و به دست آوريم. علوم در حال به هم ريختن اتصالات و سناريوها هستند و آنچه حائز اهميت است سناريوها نيستند بلكه شبيه سازها با محور قراردادن انسان و تسلط بر مگاپروژه هاي علمي مي تواند تأثيرگذاري به آينده را ممكن سازد.

پژوهشگر دانشگاه يوكال واشنگتن خاطر نشان ساخت: دولت ها و كشورهايي كه مگاپروژه هاي علمي و فناوري ندارند، درحدي ضعيف و توهم زده مي شوند كه زندگي، دين، باور، آرزوها و آينده مردم خود را با تمام بي رحمي، خودزني، شقاوت و ايمان به مسلخ مي برند تا كمبودها، گمراهي ها، ضعف ها و خرافات خود را پوشش دهند.

دكتر نادري منش با اعتقاد به اين كه ذهن هاي جاهل و توهم زا هميشه ترمزهاي هدايت و پيشرفت هستند، از روش جديد ارتباطي كه سه هفته پيش آغاز شد خبر داد و گفت: در اين روش شاهد ايجاد شبكه ارتباطي مغزها در دنيا هستيم و سه هفته قبل نخستين شبكه ارتباطي مغزها در قالب يك شبكه سه نفره ايجاد شد و در آينده گوشي هاي موبايل كاربردي كه درحال حاضر دارند، نخواهند داشت.

وي اتصال مغزها به رايانه ها را از رويدادهاي حتمي آينده عنوان كرد و نقش حياتي مگاپروژه هاي علمي در نگارش و عملياتي كردن سناريو و شبيه سازي در ميدان «بازي شطرنج سرنوشت ملل» و ساير مسايل هشدار دهنده را تشريح كرد.

دكتر كيومرث اشتريان دانشيار سياست گذاري عمومي دانشگاه تهران: سناريونويسي در شرايط امروز ميسر و ممكن است

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

دانشيار سياست گذاري عمومي دانشگاه تهران در سخنراني خود با بيان اينكه داده انبوه به رويكرد «مرگ نظريه» ميدان عمل وسيعي داده است و نظريه بر همين اساس در حد استراتژي پژوهشي تقليل داده شده است گفت: استراتژي ها متمركز بر اقدامات هستند و نه تحليل روندها، بنابراين داده انبوه، سناريو نويسي را در دام روزمرگي و عبور از نظريه ها كشانده است.

سناريونويسي چهارگانه شامل آينده هاي ممكن، باور پذير، محتمل و مطلوب، دسته بندي دكتر اشتريان بود و وي با اشاره به اينكه عناصر اصلي انقلاب چهارم صنعتي از طريق سنسورهاي هوشمند و ديتاها به لحظه توليد مي شوند و امكان نوآوري هاي گسترده اي را بوجود آورده اند اظهار داشت: نوآوري ها سريع تر از پيش بيني ها و آينده محتمل حركت مي كنند و سناريوها توان تسلط بر سرعت و گستردگي دگرگوني هاي امروز را ندارند.

وي با تأكيد بر لزوم توامندسازي روابط عمومي ها براي تأليف سناريوها، وقوف و درك شرايط موجود، آشنايي هر چه بيشتر به برنامه ريزي لحظه اي و تحليل اطلاعات را از زيرساخت هاي اصلي براي سناريونويسي قلمداد كرد و گفت: كسب آمادگي روابط عمومي ها مستلزم اساسي ترين مهارت هايي است كه بشر يا سازمان بايد براي خود فراهم كند. ازجمله هوش فردي و سازماني، آمادگي رواني، تنقيح ارزش ها و مهارت هاي فلسفي و شناختي فناوري هاي جديد در اين زمره قرار مي گيرند.
دانشيار سياست گذاري عمومي دانشگاه تهران سناريونويسي در شرايط امروز را بر مبناي توانمندسازي در فضايي كه هيچ تصويري و هيچ چشم اندازي از آينده موجود نيست، بر اساس اصول توانمند سازي رواني، هوشي، ارزش و فناورانه ميسر و ممكن دانست.

دكتر سعيد خزاعي استاد تمام دانشگاه مديريت دانشگاه تهران: سناريو ، ابزاري براي مديران كارآمد و آينده نگر

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

دكتر سعيد خزاعي با بيان اينكه عوامل متعددي در شكل گيري آينده موثر هستند از غير قابل پيش بيني بودن آينده به عنوان يك هدف متحرك يادكرد و افزود: به هر تقدير ما نيازمند پيش بيني هستيم و سناريوها به اين مسئله كمك مي كنند.

وي افزود: رويكردهاي خطي و بهره گيري از پيش بيني هاي مبتني بر ذهن شهودي، براساس مدل ذهن و تبديل به الگوي شناختي، موثر مي افتد و اگرچه گاهي يك حادثه، تمام پيش بيني ها را به مخاطره مي اندازد اما پيش بيني هاي ذهني يكي از مولفه هاي حساس مديريت مدرن محسوب مي شود.

دكتر خزاعي با اشاره به اين كه معمولاً پيش بيني هايي بر اساس اين فرض كه جهان فردا شبيه به جهان امروز خواهد بود بنا مي شود اظهار داشت: پيش بيني ها هميشه غلط از آب در نمي آيد بلكه آنها مي توانند به طور قابل قبولي درست باشند.
وي از پذيرفتن عدم قطعيت و كوشش براي فهم و درك آن در كانون اصلي استدلال ها براي برنامه ريزي و پيش بيني بهتر به عنوان عامل اساسي ياد كرد و گفت: دو يافته مهم روانشناسي در ارتباط با قضاوت انسان عبارت است از توانايي محدود پردازش اطلاعات و قضاوت كردن افراد بر مبناي انطباق.

دكتر خزاعي، سونگري، وهم كنترل، تفكر آرزومندانه، درك غلط از نوسان هاي تغييرات و واپس گرايي را از تله هاي موجود در مرحله خروجي و موثر به قضاوت انسان برشمرد و تصريح كرد: سناريوها كمك مي كنند به صورت علمي مجموعه گذرگاه هاي زماني موجود در ذهن را به عنوان عناصر اصلي تشكيل دهنده حافظه آينده بكار گيرد و با درك سيگنال هاي تغييرات و مفهوم گذرگاه هاي زماني، به مفهوم آفريني براي آينده بپردازد.

استاد تمام دانشگاه مديريت دانشگاه تهران در بخش ديگري از سخنراني خود با اعتقاد به اينكه استراتژي ها در بدو تولد از دنيا مي روند خاطر نشان كرد: زماني كه محيط فعاليت بيروني يك سازمان، پيچيده و توأم با عدم قطعيت است، تصميم هاي كليدي با پيامدهاي بلندمدت در قالب سناريو بسيار مفيد و كاربردي خواهد بود.

وي با برتر دانستن تخيل از عقل تصريح كرد: سناريوها مي توانند از حال به آينده يا آينده به حال نوشته شوند و با رويكرد مسئله محوري، موضوع محوري و سازمان محوري مي كوشند با توسعه و هوشمندي و آگاهي درباره هرآنچه كه نسبتاً مشخص است، فهم و دانش درباره آينده را به حداكثر برسانند.

دكتر خزاعي آگاهي درباره آنچه را كه در آينده مشخص نيست را نتيجه موضوع بنيادين عدم قطعيت دانست و افزود: آينده هاي مختلفي وجود دارند كه درگرو رفتار ما هستند و بر اساس سه اصل اساسي تفكر سناريويي، تفكر سيستمي، آينده هاي بديل و تفكر باز نسبت به آينده محقق مي شوند.

وي با بيان اينكه داستان ها، فضاي مه آلود ذهن ما را از بين مي برند و انسان بر اساس داستان، ذهن خود را كد بندي مي كند اظهار داشت: استفاده مناسب از سناريوها بر پايه داستان براي انتقال تجارب بسيار حائز اهميت است.

دكتر خزاعي باورپذيري، بينش سازي، برابري بديل ها، انسجام دروني، چالش گري، يادآور پذيري و اجزاي همبسته را از مهمترين ويژگي هاي سناريوي كارآمد برشمرد.

دكتر بهنود الله وردي نيك: برندآفريني ، آخرين سناريوي روابط عمومي

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

دكتر الله وردي با اشاره به «داستان فيل برند»، ادراك كلي سازمان از مفهوم برند به عنوان موجودي زنده گفت: دميدن روح واحد توسط تمامي اعضاي سازمان به نحوي كه شواهد و گواهي دهند تا تجربه يكپارچه اي از سازمان در ذهن مخاطب شكل گيرد، منجر به خلق موجود زنده اي به نام برند مي شود.

وي تعريف و ادراك مخاطب از يك پديده به نام برند را وابسته به زيرساخت هايي دانست كه تمامي اجزاي سازمان در آن دخيل هستند و در اين باره اظهار داشت: برند، هويت و ادراك ذهني و احساسي قلبي دروني است كه در افراد نسبت به يك پديده بوجود مي آيد.

هدايتگر و استراتژيست كسب و كار ها به عنوان آخرين سخنران كنفرانس پانزدهم قوي ترين برند دنيا را برند «مادر» اعلام كرد كه در تمامي جوامع معنا، مفهوم و احساس قلبي يكساني را در اذهان متبلور مي سازد و با بيان اينكه روابط عمومي در هر سازمان به عنوان رهبر اركستر سازمان هستند تصريح كرد: اعتبار برند صرفاً به ميزان فروش باز نمي گردد بلكه احساس آرامشي است كه در مخاطب از شنيدن نام برند ايجاد و مي كند نشان از موفقيت سازمان و بويژه روابط عمومي در برندسازي دارد.

وي نقش مدير روابط عمومي را در برند آگاهي، نگرش و دانش برند و وفاداري برند موثر قلمداد كرد و افزود: روابط عمومي به عنوان مدير حراست از هويت برند، بر همه عوامل مثبت و منفي مشهود و نامشهود و بيروني و دروني برند در ذهن مخاطب نقش تأثيرگذاري دارد.

دكتر الله وردي خلاقيت، بينش و شهود 360 درجه اي، توجه به مخاطب، رقبا، محيط كار، همكاران و سازمان را از ويژگي هاي يك مدير موفق روابط عمومي دانست و گفت: در سناريو نويسي تمامي موارد مذكور مورد لحاظ قرار مي گيرد تا هويت بصري، كلامي، حسي، مفهومي در مرتبه بالايي حفظ شود.

مديريت ذهن مخاطبان، جريان سازي و خلق رويدادهاي جريان ساز، خلق تجربه، يكپارچگي در عمل و الهام بخشي از ديگر ويژگي ها و اقدامات يك مدير موفق به زعم دكتر الله وردي بود كه به تشريح آنها برداشت.

شايان ذكر است در پايان مجموعه سخنراني هاي بيان شده، دكتر حسن بشير به جمع بندي مباحث مطروحه پرداخت و در سخناني به ضرورت فراهم سازي بستري مناسب براي تبادل تجارب روابط عمومي ها در قالب گفتمان فرابخشي با هدف ايجاد يك روابط عمومي يكپارچه و قدرتمند تأدبير كميته علمي كنفرانس تاكيد كرد.

ديگر برنامه هاي كنفرانس
جايزه پدر روابط عمومي ايران به حسن بشير اهدا شد

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

جايزه بين المللي دكتر حميد نطقي بنيانگذار روابط عمومي ايران در پانزدهمين كنفرانس بين المللي روابط عمومي به پروفسور حسن بشير استاد دانشگاه امام صادق (ع) اعطا شد.

تاليف، ترجمه و ويراستاري بيش از 60 عنوان كتاب و دانشنامه، بيش از 150 عنوان مقاله داخلي و خارجي و برگزاري و اجراي ده ها كارگاه و طرح پژوهشي از جمله برخي اقدامات علمي دكتر بشير در طول ساليان گذشته در عرصه هاي داخلي و خارجي بشمار مي روند.

معاونت پژوهشي دانشكده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)، مديريت گروه ارتباطات و دين مركز تحقيقات دانشگاه امام صادق (ع)، رياست دانشكده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) و مدير مسئولي و سردبيري چندين نشريه برخي ديگر از فعاليتهاي عملي ايشان مي باشد.

دكتر بشير بيش از ده سال دبيري كميته علمي كنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران را بر عهده داشته است و بركات زيادي در طول 25 سال گذشته از تلاش هاي علمي ايشان نصيب جامعه روابط عمومي كشور شده است.

دكتر حميد نطقي (1378-1299)، بنيانگذار روابط عمومي نوين ايران، براي هميشه طرز تفكر ما را در مورد روابط عمومي تغيير داد. وي از طريق دانشكده علوم ارتباطات اجتماعي، كه خود در شكل دهي آن نقش بسزايي داشت به تربيت نيروهاي جوان، خوشفكر، مردم دوست و آشنا به مباني ارتباطات انساني و اجتماعي پرداخت.

موسسه كارگزار روابط عمومي از سال 1383 جايزه دكتر حميد نطقي بنيانگذار روابط عمومي ايران را در دو سطح ملي و بين المللي پايه گذاري كرد و تاكنون اين جايزه به پنج شخصيت برجسته علمي بين المللي؛ شادروان پروفسور كاظم معتمدنژاد پدر ارتباطات نوين ايران (25 آبان 1383)، پروفسور جيمز گرونيگ استاد ممتاز روابط عمومي در گروه ارتباطات دانشگاه مريلند كالج پارك آمريكا و مبدع نظريه "تعالي" (26 آبان 1384)، پروفسور علي اكبر جلالي پدر علم فناوري اطلاعات ايران (22 آبان 1388)، پروفسور علي اكبر فرهنگي پدر مديريت رسانه ايران (19 آذر 1391) و پروفسور سعيدرضا عاملي استاد ممتاز دانشگاه تهران (23 دي 1393) و دكتر يونس شكرخواه بنيانگذار روزنامه نگاري آنلاين (1393) اعطا شده است.

مقالات برتر پانزدهمين كنفرانس روابط عمومي ايران معرفي شد

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 هيات داوران پانزدهمين كنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران، مقالات برتر اين كنفرانس را معرفي كرد.

 
مقالات "سناريونگاري جايگاه روابط عمومي در سازمان هاي فرهنگي با توجه به كاركردهاي واقعيت مجازي و هوش مصنوعي در انقلاب اطلاعات" تاليف حسن عزيزيان دانشجوي دكتري رشته علوم ارتباطات و "تفكر مبتني بر سناريو و كاربرد هوش مصنوعي در روابط عمومي" تاليف سارا علياري دانشجوي دكتراي مديريت رسانه و صادق سكري كارشناس ارشد علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامي برگزيده شدند.

تقدير از 10 روابط عمومي فعال، خلاق و مسئوليت پذير

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199
 

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

در مراسم افتتاحيه پانزدهمين كنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران كه امروز صبح برگزار شد با اعطاء تنديس طلايي روابط عمومي از 10 روابط عمومي فعال، خلاق و مسئوليت پذير تجليل بعمل آمد.

در اين مراسم كه با حضور جمعي از شخصيت ها برگزار شد از وحيد رحمتي رودسري مديركل روابط عمومي و تشريفات بين الملل سازمان بنادر و دريانوردي، داود طالبي مدير روابط عمومي بانك توسعه تعاون، امير لعلي رئيس اداره كل روابط عمومي بانك صادرات ايران، سيد علي مير افضلي مدير روابط عمومي مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، مديريت روابط عمومي و امور بين الملل شركت سهامي بيمه ايران، احمدرضا اعصاري مدير روابط عمومي بيمه كوثر، محمدحسن ترابي مدير كل روابط عمومي شركت ملي پست و امين قنبري تجليل بعمل آمد.

همچنين در اين مراسم زهرا سعيدي رييس فراكسيون روابط عمومي و رسانه مجلس شوراي اسلامي و مريم سليمي به عنوان كارشناس برتر روابط عمومي مورد تقدير قرار گرفتند.

انتشار ويژه نامه پانزدهمين كنفرانس روابط عمومي ايران

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

همزمان با برگزاري پانزدهمين كنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران در تاريخ 30 مهر 1397، ويژه نامه اين كنفرانس با موضوع "سناريونگاري" منتشر شد.

اين ويژه نامه 72 صفحه اي، به پرونده زندگي حرفه اي دكتر حسن بشير استاد دانشگاه امام صادق (ع) اختصاص دارد.

پنجاهمين شماره فصلنامه كارگزار روابط عمومي «به صاحب امتيازي و مديرمسئولي مهدي باقريان و با سردبيري زهرا بابازاده گان» با بهاي 25 هزار تومان منتشر شد.

 

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199