معرفی کنفرانس
 

 

(از سال 1383)

 

 

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


مقدمه

توسعه ارتباطات انسانی و توسعه انسانی ارتباط که شعار فلسفی و بنیادی کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران است روایت و حکایتی را بازآفرینی می کند که مخصوص جغرافیای در حد و مرز تعریف شده برای کشوری خاص نیست. این یک شعار صرف نیست بلکه رسالتی را متوجه انسانهای فعال در حوزه روابط عمومی می سازد که تداوم بخش خط سیر قافله سالاران ابنای بشر بودند. مسئولیت اجتماعی را گوشزد می کند که دقیقا در ذات و ماهیت روابط عمومی نمود و تبلور عینی یافته است.


«دین کراکبرگ» و «کنت استارک» نخستین کسانی بودند که در سال 1988 استدلال کردند «روابط عمومی باید تلاشی آگاهانه برای بازیافت و حفظ نوعی حس از اجتماع باشد. روشی برای مراقبت از دیگران و اهمیت دادن به آنها به منظور خلق جامعه ای انسانی تر و مبتنی بر همیاری بیشتر»؛ و اینگونه بود که چند سال بعد "کالبرتسون" و "نی. چن"، روابط عمومی ها را «هسته مشترک ارزشها و باورها و تعادل بخش میان حقوق و مسئولیتها و تصمیم سازی گروهی و گسترش دهنده ژرفای معانی عمیق انسانی خواندند.»


از اینرو متخصص روابط عمومی مهارت خود را صرف عامه مردم می کند و آنگاه که در هزار توی ابزارها و تکنیکهای ارتباطی نگاه ها و دست های یاری خواه، رو به سوی اهالی شهر ارتباطات دراز شده است، باید دست ها را گرفت و با تکیه بر مقدس ترین پیامهای ملکوتی، چراغ راه شد. می توان قاره هفتمی را در شمایل شبکه ای وسیع میان تمامی روابط عمومی های جهان ترسیم کرد و با هم افزایی، هم اندیشی و با ابتکار و امید، زندگی بهتر و در خور شان اشرف مخلوقات در عصر ارتباطات را آفرید.


توسعه جوامع بشری و بسط ارتباطات میان آدمیان از ابتدای تاریخ تاکنون، همواره دستخوش تحولات عظیمی شده که رسالت و اهداف نهادهایی همچون روابط عمومی را مضاعف ساخته است.

روابط عمومی؛ شیوه های انسانی ارتباط و بستر توسعه انسانی

روابط عمومی یا هنر هشتم حوزه ای از ارتباطات است که بیش از پیش و در سطح گسترده جهانی مورد توجه اندیشمندان، پژوهشگران و کارشناسان قرار گرفته است. این حوزه رو به رشد، با گسترش تکنولوژیهای ارتباطی و نیازهای سازمانی به ارتباط فعال تر و تعامل گسترده تر با مردم برای انتقال تولیدات مختلف در حوزه های گوناگون مورد توجه انسان، توسعه ای روز افزون یافته است. این توسعه، با گسترش جهان مجازی، به انقلابی فراگیر تبدیل شده است که این هنر را وارد عرصه های گوناگون زندگی کرده است.


کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران از همان آغاز تلاش کرده بود که دو جنبه مهم علمی و کاربردی را پوشش دهد. به همین دلیل ما در همه کنفرانسهای قبلی هر دو جنبه را به شکل جدی با همکاری اساتید دانشگاهها، مدیران، پژوهشگران و کارشناسان روابط عمومی داشتیم. البته تحولات علمی و پیشرفتهای ایجاد شده در حوزه های کاربردی روابط عمومی در سطح جهان و البته در سطح ایران، ضرورت توجه بیشتر و گسترده تر به مسائل و جنبه های علمی این حوزه را می طلبد.


در این زمینه باید تاکید کرد که حوزه توسعه انسانی از حوزه های مهمی است که باید روابط عمومی ها که بیشترین ارتباط را با این حوزه دارند و عملا روابط آنها بر پایه ارتباطات انسانی برقرار می شود، توجهی عمیق تر به توسعه این روابط داشته باشند. این مساله نه تنها می تواند به مقالات و تحقیقاتی که به کنفرانس ارائه شد جهت گیری های لازم را بدهد، بلکه مهمتر از آن جریان سازی لازم را در این زمینه در سطح کشور ایجاد کرد. این جهت گیری نه فقط می تواند بر غنای علمی این حوزه بیفراید، بلکه می تواند از نظر کاربردی و عملیاتی نیز راهکارهای مناسب و عملی را در برابر کارگزاران و کارشناسان روابط عمومی ها بگذارد.

یک فرصت ایده آل برای تمرین «روابط عمومی خلاق و نوآور»
در میان تغییرات غیر قابل پیش بینی و پر سر و صدا در صنعت هنرهشتم، اصول اولیه اي كه هدف متخصصان روابط عمومی، به انجام رساندن آنهاست، اغلب نادیده گرفته مي شود. هنگامی که احساس می کنید گیر كرده ايد، توقف كنيد و پیشرفت خود را ارزیابی نمائيد: در مورد آنچه كه در حال تلاش برای رسيدن به آن هستيد، فکر کنيد. در اين گردباد ارائه نتایج، برخی از اصول روابط عمومی اغلب فراموش مي شوند.


تغییر، يك مقدار ثابت، و مترادف با نوآوری است و در هر كجا و هر زماني اتفاق می افتد، به ویژه در روابط عمومی. به عنوان یک کارگزار روابط عمومی، هيچ چيزي هرگز مهمتر از اين مسئله نبوده است که نسبت به تغییر و ظهور روندها و فرصت ها، فكري باز داشته باشيم و نسبت به شيوه هاي ارتباطي اخلاقي، صادقانه و محترمانه، که براي روابط عمومي ها به منظور رسيدن به درك متقابل، تحقق اهداف سازماني و خدمت به منافع عمومي، بسيار مهم هستند حساس و مسئولیت پذیر باشیم.


ما با استفاده از روابط عمومی خلاق و نوآور و شیوه های تکنیکی پیشرفته، می توانیم این برهه از تغيير را هدايت نماییم. اين کنفرانس موفق به کسب شهرتي به عنوان کنفرانس برتر در حوزه روابط عمومی، و همچنین به دليل نوآوری، خلاقیت و ارایه تفکري جدید که سبب پيشرفت و جلو بردن عملكرد شاغلان در این حوزه شده می باشد.

آغازین کنفرانس روابط عمومی ایران
کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران از سال 1383 توسط موسسه کارگزار روابط عمومی برگزار می شود. در حال حاضر کنفرانس بین المللی روابط عمومی سرآغاز خیزش، رنسانس و شکوفایی بسیاری از جریان های روابط عمومی و مبتکر و پیشگام ارتباطات بین المللی در ایران است که پس از چهارده سال تلاش بی وفقه بسترهای مهمی برای اعتلای روابط عمومی ایران فراهم نموده است و به شاغلان این حوزه کمک کرده است که درک عمیق تری از وضع و وزن امرور صنعت روابط عمومی در جهان داشته باشند و برای آنها پلی ساخته که فرصت های جدیدی بدست آورند.

ماموریت کنفرانس
کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران به عنوان یک محصول علمی و فرهنگی، بقاء‌ خود را بر نوآوری و تغییر بنا نموده است. بدین منظور ساختار، محتوا و نوع اجرای کنفرانس با هدف افزایش اثربخشی و کارایی نسبت به محیط انعطاف نشان می دهد.


کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران مرکز تبادل و تعامل اندیشه و مجمعی برای هم افزایی فکری بوده و به دنبال ایجاد فرصتی برای ارائه راه کارهای عملی است. هدف کنفرانس، گردآوری استادان، محققان، مدیران، کارشناسان و دانشجویان روابط عمومی برای توسعه دانش علمی و عملی هنرهشتم و درک واقعی تحولات جهانی و ملی برای توسعه روابط عمومی در سازمانهای دولتی و خصوصی است و تلاش دارد فرصتی را فراهم آورد تا تبادل اندیشه و تولید فکر میان صدها نفر از صاحبنظران روابط عمومی با کارشناسان و مدیران این حوزه صورت پذیرد.

ویژگی های کنفرانس
وقتی سخن از انسان و خدمت به اشرف مخلوقات به میان می آید، بلادرنگ مفاهیم متعالی و آرمانی به ذهن متبادر می شود که همسویی عمیقی با فلسفه و ماهیت وجودی نهاد روابط عمومی دارد. مردمداری و نکوداشت خلق و حظ وافر نهفته در دست گیری و رشد انسانها در حوزه های مختلف، منبعث از حرکت رو به تکاملی است که از گیرندگان و دریافت کنندگان پیام وحی آغاز و تداوم آن با تولید کنندگان پیامهای عصر حاضر در جوامع بشری دنبال می شود؛ راهی دشوار که به کمک ابزارها و فنون جدید می توان با تاسی از بزرگان آسمانی و الهی، خدمت به انسانها را تلالویی دیگر بخشید.


کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران با شعار توسعه ارتباطات انسانی و شیوه های انسانی ارتباط، در حقیقت بازخوانی و یادآوری فلسفه نهاد ارزشمندی است که خدمت به انسان در ذات وجودی و تاسیسی آن نهفته شده است. پس می توان حضور شکوهمندانه معتبرترین دانشگاههای کشور در این رویداد بزرگ را ناشی از درک عمیق آنها نسبت به اهمیت و ارزشمندی حرفه و صنعت روابط عمومی قلمداد کرد.


در کمیته علمی کنفرانس که از ارکان مهم و حیاتی بشمار می رود، دانشگاههایی همچون دانشگاه تهران، علامه طباطبایی، صداوسیما، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه سوره و دانشگاه امام صادق (ع) که سرآمدان آسمان بلند علم و دانش کشور هستند با عضویت روسا و مدیران دانشکده ها و گروههای ارتباطات، برگ زرینی را بر اوراق گران مایه کنفرانس افزودند. از سویی دیگر در اقدامی مبتکرانه و مبتنی بر پایه های علمی، نسبت به طراحی سه پانل تخصصی نیز اقدام شد:


• شیوه های انسانی ارتباط با تاکید بر آموزه های علمی و آکادمیک با حضور استادان دانشگاه و اعضای کمیته علمی،


• پانل تخصصی شیوه های انسانی ارتباط با تاکید بر آموزه های بومی، تجربی و سازمانی که در آن مدیران و کارشناسان روابط عمومی به تبیین دیدگاهها و آراء خود می پرداختند،


• پانل تخصصی شیوه های انسانی ارتباط با تاکید بر آموزه های ارتباطی مالزی به عنوان کشوری که پیوند مناسبی میان فرهنگ و آیین مردمان خویش برقرار کرده است.


این کنفرانس که از سال 1383 با حضور بیش از 5700 نفر از مقامات بلند پایه کشور، مدیران ارشد وزارتخانه ها، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استادان، مدیران و کارشناسان روابط عمومی سازمانهای دولتی و خصوصی، استادان دانشگاهها و مراکز علمی و میهمانان داخلی و خارجی برگزار شده است، در سالهای آینده، بالنده تر، با شکوه تر و گسترده تر از هر سال در جهت علمی تر و کاربردی تر ساختن روابط عمومی در کشور برگزار گردد.


برخی روسای جمهور،
روسای مجلس، نمایندگان مجلس، وزراء، مشاورین رییس جمهور، روسای سازمانها، مدیران عامل بانکها، شهرداران پایتخت، با حضور خود، این کنفرانس را مورد عنایت قرار دادند.

کنفرانس موفق بود ...
ما معتقد هستیم کنفرانس موفق عمل کرد زیرا:
 توانست مشارکت ده ها دانشگاه و موسسه علمی داخل و خارج از کشور را بدست آورد.
 توانست همکاری بسیاری از اساتید و متخصصان ایرانی حوزه روابط عمومی را در این کنفرانس جلب نماید.
 توانست منشورهای اخلاقی، رسانه و روابط عمومی و خلاقیت را تهیه و ارائه نماید.
 توانست ادبیات مربوط به حوزه روابط عمومی را غنی تر در معرض علاقمندان قرار دهد.
 توانست منشاء تحولات مهم روابط عمومی از جمله رویدادهای مشابه باشد.
 توانست زمینه حضور بزرگترین دانشمندان روابط عمومی از جمله پروفسور جیمز و لاریسا گرونیگ و رهبران انجمن های مطرح و بنام روابط عمومی جهان را برای نخستین بار به ایران فراهم نماید.
 توانست زمینه برگزاری دوره های آموزشی روابط عمومی ایران در خارج از کشور را فراهم نماید که هفت دوره آن برگزار شد.
 توانست برای نخستین بار اعتبارنامه متخصصان روابط عمومی (APR) را برای روابط عمومی ایران به ارمغان بیاورد.
 توانست ایده برگزاری نخستین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی و تاسیس انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی را در ایران و خارج از کشور اجرایی نماید.
 توانست جدیدترین مباحث حرفه روابط عمومی و الگوهای مطرح را توسط اساتید و صاحب نظران برجسته جهان و ایران عرضه نماید.
 توانست زمینه آشنایی با فناوریهای نوین روابط عمومی دو و ایجاد بستر مناسب برای توسعه بهره مندی و بهره وری از آن را افزایش دهد.
 توانست بیش از 5500 نفر از مدیران و کارگزاران روابط عمومی را در کنار هم قرار دهد.
 توانست توانایی ها و پتانسیل های بخش خصوصی در برگزاری کنفرانس ها و گردهمایی ها و حرکت های بین المللی در راستای همکاری هرچه بیشتر روابط عمومی ها با مشارکت ارگان ها و دستگاه های دولتی را به اثبات برساند.
 توانست جایگاه روابط عمومی در ایران را برجسته تر نماید.
 توانست فرصت مناسب و ارزشمندی را برای هماهنگی و تعامل مناسب روابط عمومی و مدیران و کارگزاران ایرانی با همدیگر فراهم نماید.

برخی دستاوردهای دیگر کنفرانس روابط عمومی
- دریافت اولین و آخرین اعتبارنامه بین المللی متخصصان روابط عمومی در ایران (تا سال 1397)
- انتشار فصلنامه های "کارگزارروابط عمومی" و " مدیریت روابط عمومی"
- پایه گزاری "انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی" به عنوان مبدع و هیئت موسس و هئیت مدیره این انجمن
- برگزاری و مشارکت در برگزاری اولین و دومین "کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی" در مالزی و ایران
- دریافت نخستین و آخرین "جایزه ممتاز جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی" از دست نخست وزیر مالزی
- پایه گذاری نخستین انتشارات تخصصی روابط عمومی در ایران
- انعقاد تفاهم نامه با کمپانی گلوبال تائیتیم (ترکیه)
- انعقاد تفاهم نامه با موسسه روابط عمومی مالزی
- انعقاد تفاهم نامه با انجمن روابط عمومی اندونزی
- انعقاد تفاهم نامه با آکادمی بازاریابی کره جنوبی
- برگزاری هفت دوره آموزشی روابط عمومی در مالزی
- برگزاری نخستین "نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای روابط عمومی ایران"در مجلس شورای اسلامی
- پایه گذاری شبکه ای ازخدمات متنوع و موثر در حوزه روابط عمومی
- راه‌اندازی نخستین "شبکه اطلاع‌رسانی روابط عمومی ایران" (شارا: www.shara.ir)
- تهیه، تنظیم و انتشار نخستین «سرود روابط عمومی» در ایران
- مدیریت ترجمه و انتشار دایره المعارف روابط عمومی در دو جلد نفیس
- مدیریت ترجمه و انتشار نخستین فرهنگ جامع روابط عمومی در ایران
- بنیانگذاری جایزه دکتر حمید نطقی پدر روابط عمومی ایران (1383)
- برگزاری دومین دوره جوایز ممتاز جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی توسط موسسه کارگزار روابط عمومی/ 18 آذر 1391
- راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران به عنوان تنها سایت دو زبانه روابط عمومی در ایران (ICPR)
- برگزاری نخستین دوره آموزشی اینترنت در روابط عمومی ایران
- برگزاری نخستین همایش بین‌المللی روابط عمومی دو (PR 0.2)
- برگزاری نخستین همایش زن و روابط عمومی/ 17مهرماه 1392
- برگزاری نخستین همایش بررسی نقش روابط عمومی در صنعت بانکداری/ 25مردادماه 1394
- پیشنهاد بنیانگذاری “نشان عالی روابط عمومی” و برگزاری سه دوره آن در تالار وحدت با همکاری انجمن متخصصان روابط عمومی
- انتشار نخستین تمبر روابط عمومی در ایران (1383)
- انتشار کتاب «استانداردهای روابط عمومی»/1392و جلد دوم در سال 1394 و جلد سوم 1396.
- ارایه نخستین گواهی‌نامه بین‌المللی روابط عمومی به شرکت‌کنندگان اولین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی در ایران (1383)
- برگزاری سه دوره همایش و جشن روابط عمومی در تالار وحدت با همکاری انجمن متخصصان روابط عمومی/1392
- برگزاری مراسم گرامیداشت سالروز تولد صنعت روابط عمومی در جهان در ایران

- برگزاری پانزده دوره کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران (از سال 1383 تا سال 1397)
- برگزاری نخستین رخداد روابط عمومی ایران (15 شهریور 1395)
- برگزاری دومین رخداد روابط عمومی ایران (25 اردیبهشت 1397)

- انجام بیش از 80 پروژه پژوهشی و مشاوره‌ای
- انتشار بیش از 80 عنوان کتاب علمی
- برگزاری بیش از 100 عنوان کارگاه آموزشی
- مدیریت بیش از 20 واحد روابط‌عمومی و...

 

 

- فهرست کتب منتشره

- فهرست نشریات منتشر شده


تقدیر از شما
خداوند را بسیار شاکریم که به ما قدرت خلق ایده برگزاری اولین و بزرگترین رویداد علمی و تخصصی روابط عمومی در ایران (1383) را داد؛ رویدادی که توانست در حوزه های مختلف روابط عمومی منشاء بسیاری از رویدادها و تحولات دیگر در کشور باشد و بیش از هزاران نفر از علاقمندان و مدیران و کارگزاران روابط عمومی را گردهم آورده و فرصت تبادل افکار و ایجاد ارتباط بین آنها را فراهم نماید.


تجربیات بیش از 320 نفر از متخصصان، استادان، صاحب نظران و کارشناسان روابط عمومی داخلی و خارجی از طریق ارایه سخنرانی و مقاله در اختیار حاضرین در کنفرانس قرار گرفت تا نقطه عطفی باشد در جهت شکوفایی روابط عمومی کشور که هنوز در دام شیوه های سلیقه ای و محافظه کارانه گرفتار است و برنامه ریزی مدونی برای پویا کردن آن از جانب متولیان دولتی و خصوصی صورت نگرفته است.

برگزاری دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی که 17، 18 و 19 آذر ماه 1391 با شرکت بیش از 1200 نفر از مدیران و کارشناسان و در میان استقبال باشکوه متخصصان داخلی و خارجی برگزار شد، پاسخی مثبت به اعتمادی است که به عنوان اصلی ترین سرمایه در اختیار دست اندرکاران این رویداد عظیم قرار گرفت.


از اعتماد شما به برگزارکنندگان کنفرانس و از این که در اجرایی کردن ایده ها و برنامه های توسعه و اعتلای روابط عمومی در ایران ما را یاری می نمایید سپاسگزار بوده و از کاستی های احتمالی پوزش می طلبیم. امید آن که با همراهی شما گامی دیگر به جلو برداریم.