اشاره
سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران با حضور جمع کثیری از مسئولان، استادان، مدیران، کارشناسان و دانشجویان روابط عمومی نوزدهم دی ماه 1395 در مرکز همایش‌های بین المللی المپیک برگزار شد.

 

کار اصلی روابط عمومی‌ها تولید محتوا است
 در ابتدای مراسم حسن بشیر دبیر کمیته علمی کنفرانس گفت: سیزدهمین کنفرانس روابط عمومی در شرایطی برگزار می‌شود که در دوازده کنفرانس گذشته تلاش شده است که به بسیاری از موضوع‌های مرتبط با روابط عمومی از جهت‌های مختلف نگاه علمی و کاربردی داشته باشیم. محصول این نگاه مبتنی بر علم و تجربه ده ها سخنرانی و تعداد زیادی مقاله و تحقیق بوده است که در این زمینه استادان، محققان، مدیران، کارگزاران روابط عمومی با این حوزه مهم آشنایی کافی دارند.
وی ادامه داد: در این مقطع کمیته علمی کنفرانس که از همکاران دانشگاهی و پژوهشگران این حوزه تشکیل می‌شود، نگاهی عمیق‌تر و تخصصی‌تر به یکی از مهمترین حوزه‌های روابط عمومی یعنی بحث مدیریت محتوا و رابطه آن با رویکرد علمی و دانش محور دارد. این بحث می‌تواند تحولی را در دیدگاه به اصل روابط عمومی و محتوای تولیدی آن ایجاد کند که در شرایط جدید تعاملی ارتباط‌گران در فضاهای جدید واقعی و مجازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
وی عنوان کرد: در سال جاری استقبال بسیار خوبی از موضوع کنفرانس شده است. بیش از 40 مقاله تخصصی به دبیرخانه ارسال شد که رشد علمی و کاربردی را نشان می‌دهد که در این میان 10 مقاله به عنوان مقالات مناسب برای انتشار در کتاب کنفرانس انتخاب شد. علاوه بر آن کنفرانس سال جاری در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل برگزار می شود. به همین دلیل در تلاش هستیم که نگاهی به وضعیت تولید محتوا به مثابه اقتصاد ارتباط محور بر پایه دانش را مورد بررسی قرار دهیم.
دبیر کمیته علمی کنفرانس اظهار داشت: این هدف یک هدف مهم و گسترده است. مهم از این نظر که کار اصلی روابط عمومی‌ها تولید محتوا است و محتوا نه تنها شامل متون نوشتاری، دیداری و شنیداری است؛ بلکه محتوا یک گستره وسیع متنی است که تمام کنش‌ها، حالات، رفتار، هنجارها و حتی شیوه‌های فکری را نیز شامل می‌شود. همانطور که گفته شد تولید محتوا اساس کار یک روابط عمومی است اما باید دید که مقصود از تولید محتوا چیست. چرا که محتوا تنها یک متن نوشتاری نیست یا اینکه مجموعه‌ای از تصاویر و فیلم‌ها و تبلیغات گوناگون را شامل نمی‌شود، چراکه اینها همه بخشی از محتوا هستند و لازم است که نگاهی عمیق‌تر به محتوا داشته باشیم.
بشیر در ادامه در خصوص پنج حوزه مهم محتوا عنوان کرد: محتوای فکری – علمی، محتوای مدیریتی – تصمیم‌گیری، محتوای نوشتاری – شنیداری – دیداری، محتوای فرهنگی – ارتباطی، محتوای اخلاقی – معنوی.
وی ادامه داد: وضعیت پیش آمده به شدت به ارتباط‌گران تولید کننده و در عین حال توزیع کننده محتوای ارتباطی متکی است. همچنین به بازنگری جدی به ویژه در حوزه محتوا و تولید آن در اشکال مختلف به ویژه نوشتاری، دیداری و شنیداری نیاز دارد که در این زمینه باید به چند ویژگی مهم از جمله ساختار ادبی، ساختار علمی، ساختار مناسب، ساختار صادق توجه کرد.
دبیر کمیته علمی کنفرانس عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین تحول‌هایی که با گسترش کنفرانس‌ها و همایش های روابط عمومی در سطح کشور ایجاد شده این است که تلاش می‌کند، علم و عمل و رویکردهای علمی و کاربردی را در برنامه‌های خود بگنجاند و از مفهوم تبلیغاتی بودن روابط عمومی‌ها و رفتن به سوی ارتباطی بودن آنها عبور کند. تبلیغات در جای خود مناسب است اما تبدیل روابط عمومی‌ها به یک بنگاه تبلیغاتی سازمان خطری است که باید خود سازمانی‌ها جلوی آن را بگیرند.

روابط عمومی با مدیریت محتوا و ارتقاء دانش‌ می‌تواند سازمان را به دستگاهی پویا تبدیل کند
محمدمهدی مظاهری با بیان اینکه روابط عمومی‌ها سامانه راهبردی پویا در رویارویی تحولات جهانی به حساب می‌آیند، گفت: روابط عمومی‌ها باید بکوشند تا با روحیه خودباوری، افزایش روحیه نشاط و شادابی را همراه با ارتقاء فرهنگ جهادی در دستورکار خود قرار دهند.
رییس موسسه فرهنگی اکو در سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران گفت: گسترش کمّی موضوعات، مبسوط بودن محتوا، ضرورت مدیریت را در روابط عمومی‌ها دو چندان می‌کند.
رئیس سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران اظهار داشت: روابط عمومی، محور اصلی در امر توسعه فردی و سازمانی با مدیریت محتوا و ارتقاء دانش‌محور به حساب می‌آید که می‌تواند سازمان را به دستگاهی پویا تبدیل کند.
مظاهری تصریح کرد: زمانی این موضوع تحقق پیدا می‌کند که ظرفیت‌های بالقوه سازمان و کارمندان آن توسط روابط عمومی‌های دانش‌محور اجرایی شود.
وی خاطرنشان کرد: روابط عمومی‌ها سامانه راهبردی پویا در رویارویی تحولات جهانی به حساب می‌آیند.
مظاهری گفت: تولید خبر، تولید دانایی و انتشار خبر برای عموم جامعه باید در دستورکار روابط عمومی‌ها باشد،‌ضمن اینکه روابط عمومی‌ها باید منشور اخلاقی و افزایش تعهدات را در بین کارمندان نهادینه کنند.
رئیس سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران تصریح کرد: روابط عمومی‌ها باید نظرسنجی‌های جامع را از بخش‌های مختلف اجتماع جمع‌آوری و آنها را شناسایی کنند تا با افکارسنجی‌های صورت‌گرفته، نیازمندی‌های سازمان مشخص و برای رفع مشکلات، راهکار اندیشیده شود.
مظاهری افزود: روحیه خودباوری، افزایش روحیه نشاط و شادی و همچنین حفظ و ارتقاء فرهنگ جهادی و انتقال این میراث به نسل‌های بعدی باید در دستورکار روابط عمومی‌ها قرار داشته باشد.

تنها 13 درصد از سایت های پرترافیک کشور بر روی .IR قرار دارد
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: در حال حاضر سایت های کشور وضعیت مناسبی ندارند چرا که در بررسی صورت گرفته بر روی 200 سایت پرمراجعه در کشور تنها 13 درصد از آنها بر روی .IR قرار داشته که 30 درصد آن فارسی زبان هستند و همچنین حدود 55 درصد محتوای سایت ها نیز به زبان انگلیسی است.
سیدابوالحسن فیروزآبادی – دبیر شورای عالی و رییس مرکز ملی فضای مجازی کشور در سیزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران با بیان این مطلب افزود: روابط عمومی ها در تولید محتوا برای سایت های کشور نقش برجسته ای دارند بنابراین امیدواریم بتوانند با حرکت و ایجاد جنبش در این فضا، به وضعیت مطلوبی دست یابیم.
وی با اشاره به نقش فضای مجازی و فناوری اطلاعاتی و ارتباط در کارکرد روابط عمومی ها گفت: در فضای مجازی ما با توسعه فضای واقعی در حوزه خبر، اطلاعات و خلق فضایی بزرگتر از فضای واقعی با خصایص و فیزیکی متفاوت مواجه هستیم که در حقیقت فضای واقعی محدود به زمان، مکان و زبان بوده اما فضای مجازی با فشردگی زمان و مکان و برداشتن مانع زبان این محدودیت را ندارد.
وی با بیان این که در کارکرد روابط عمومی ها محور اصلی روشنگری، تولید خبر، توجیه گری و متقاعد سازی است، افزود: در فضای مجازی با توجیه گری، متقاعد سازی و روشنگری بسیار بسط یافته، پیچیده و متنوع که خارج از چارچوب زمان و مکان بوده، روبرو هستیم و این در حالی است که در آینده ای نزدیک مانع زبانی نیز به طور کامل در این فضا برداشته خواهد شد.
فیروزآبادی تاکید کرد: برای ورود به دوره رفع مانع زبانی باید آمادگی داشته باشیم چرا که خیلی دور نبوده و هم اکنون در فضای وب نیز مترجم هایی هستند و در آینده این مترجم ها نه تنها متون بلکه گفتار را هم در حوزه ارتباطات ترجمه خواهند کرد.
وی با اشاره به این که رفتارها در فضای مجازی با فضای واقعی متفاوت است، تصریح کرد: پیش از این انسان ها به دنبال یک نظام اطلاع رسانی و جامعه اطلاعاتی مناسب بودند اما امروزه ما مواجه هستیم که نظام های اطلاعاتی رفتارهای پیچیده شبکه ای از خود نشان می دهند و خدمات و فعالیت های مختلف اقتصادی، علمی، پژوهشی و آموزشی شبکه ای در حال شکل گیری است.
رییس مرکز ملی فضای مجازی با تاکید بر این که روابط عمومی شبکه ای نیز در حال شکل گیری است، افزود: بنا بر تئوری شبکه حداکثر ارتباط دو نقطه در شبکه انسانی نهایتا از شش گره بیشتر عبور نخواهد کرد که این مهم اثبات پذیر است بنابراین با توجه به این که ما در جامعه ای شبکه ای زندگی می کنیم پس همه انسان ها با شش حلقه به یکدیگر وصل خواهیم شد.
وی با اعلام این که هم اکنون از 7 میلیارد جمعیت کره زمین نزدیک به شش میلیارد نفر در فضای شبکه ای به هم متصل هستند، گفت: در جامعه شبکه ای روابط عمومی به معنای روابط عامه نیست و باید نگاهی جهانی و فرازبانی داشته و برای مخاطبان متعدد بتواند پیام، روشنگری و متقاعد سازی داشته باشد بنابراین روابط عمومی ها باید بتوانند با خلاقیت و آگاهی از تحولاتی که در فضای مجازی رخ می دهد طرحی برای جامعه هدف خود داشته باشند.
فیروزآبادی با اشاره به این که روابط عمومی ها باید از سیستم های فناورانه اداری استفاده کرده و ابزارهایی که این سیستم ها را می سازند در خدمت گیرند، افزود: ما به دنبال شفافیت در فضای مجازی هستیم چرا که با توسعه ارتباطات شبکه ای گفته می شود که شفافیت کاهش پیدا کرده و شفافیت همراه با کدری به دلیل خصایص و ویژگی های این فضا به وجود آمده است بنابراین روابط عمومی ها باید به فکر مبارزه و پیدا کردن راه حل هایی برای کاهش این فضاهای کدر باشند.
وی اظهار داشت: روابط عمومی ها می توانند مکانیزم های لازم و متناسب با توسعه تکنولوژی و خلق فضای مجازی را برای تولید بازخورد و عرضه به سازمان های خود طراحی کنند و این امکان پذیر نیست مگر این که بتوانند از ابزارهایی که در این فضا وجود دارد به خوبی استفاده کنند.

 

تولید محتوا مهمترین وظیفه روابط عمومی است
دبیر کل سیزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران مهمترین وظیفه روابط عمومی ها را تولید محتوا عنوان کرد.
مهدی باقریان در حاشیه برگزاری سیزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی افزود: تولید محتوا با تعریف مقتضیات و شناسایی نیازهای مخاطبان آغاز می شود.
وی افزود: قبل از نوشتن هرکلمه اهداف سازمان باید کاملا مشخص شود داشتن محتوایی انعطاف پذیر و جذاب که در جای صحیح و در زمان درست در اختیار افراد مورد نظر قرار گیرد نیازمند برنامه ریزی عالمانه و هدفمند است.
عضو هیات مدیر انجمن متخصصان روابط عمومی اضافه کرد: با توجه به ظهور و گستر فناوری های جدید ارتباط مدار اهمیت تولید محتوا فزونی دو چندان یافته که البته به عنوان شاخص و اساس فعالیت های روابط عمومی در نحوه و ماهیت تعاملات ما تغییرات گسترده ای ایجاد کرده است.
باقریان ادامه داد: به همین دلیل روابط عمومی ها مجبور شدند به تقاضا برای تعاملات پیچیده و محتوای جذاب بیشتر توجه جدی تری از خود نشان بدهند. اما باید بدانیم تولید محتوای بیشتر و جذاب تر به خودی خود کافی نیست بلکه باید دقیق، متناسب و هدفمند باشد.
دبیر کل سیزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: روابط عمومی ها می توانند با کمک به سازمانها در تولید محتوای جذاب و قابل توجه برای مردم سهم زیادی در این حوزه دشته باشند.
به گفته باقریان اگر تولید محتوا اقناع کننده و گفت و گو مدار نباشد نه تنها به فرایند ارتباط کمکی نمی کند بلکه می تواند نقطه پایان تماس سازمان و مخاطبان در امر ارتباطات نیز باشد.

 روابط عمومی‌ها در جهت اقناع افکار عمومی و شفاف‌سازی اقدام کنند
رئیس فراکسیون روابط عمومی و رسانه مجلس، اعتماد را بزرگترین سرمایه ملت ایران دانست و گفت: روابط عمومی‌ها باید در جهت اقناع افکار عمومی و شفاف‌سازی حرکت کنند.
زهرا سعیدی مبارکه در سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران گفت: بخشی از اتحاد، انسجام و یکپارچگی ملت ایران وابسته به محتوای سازمان‌هایی است که روابط عمومی‌ها در آن نقش اساسی دارند.
وی افزود: امیدوارم تا پایان دوره مجلس دهم طرح‌ها و لوایح مجلس همراه با پیوست آن در اختیار روابط عمومی‌ها قرار گیرد تا بتوانیم نظرات و پیشنهادات آنها را جهت بهتر شدن اقدامات خود در نظر بگیریم.
رئیس فراکسیون روابط عمومی و رسانه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اعتماد بزرگترین سرمایه ملت ایران به حساب می‌آید به همین جهت باید روابط عمومی‌ها در جهت اقناع افکار عمومی و حرکت در مسیر شفاف‌سازی اقداماتی را انجام دهند.

وظیفه روابط عمومی ها ارتقای دانش عمومی جامعه است
عضو شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: وظیفه روابط عمومی ها ارتقای دانش عمومی است که در این راستا باید برای ارتقای دانش حرفه ای و تخصصی خود اقدام کنند.
حجت الاسلام سعید رضا عاملی در سیزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران افزود: ارتقای دانش عمومی سازمان سطوح مختلفی دارد که یکی از آنها ارتقای سطح ارتباطات بین فردی در یک سازمان است.
وی ادامه داد: به عبارت دیگر ایجاد یک کلاس بالا از ارتباطات مبتنی بر مسئولیت های اجتماعی است که این دانش عمومی تا حدودی وارد حوزه کیفیت ارتباطی می شود.
عضو شورای عالی فضای مجازی اظهار داشت: فناوریهای ارتباطات و اطلاعات یا به تعبیری دقیق تر فناوریهای فضای مجازی این امکان را فراهم می کند که ما بتوانیم با استفاده از صنعت داده کاوی و شخصیت سازی این اطلاعات، اطلاعات را در اختیار فرد متناسب با حوزه علایق و مسئولیت هایش قرار دهیم.
وی ادامه داد: روابط عمومی ها به عنوان پیش خوان واحدهای خصوصی و دولتی می توانند با شناسایی همه ذی نفعان رسمی و غیر رسمی و تشخیص حوزه علایق آنها که به شکل سیستمی انجام می گیرد مثل شبکه اجتماعی - که افراد بر اساس علایق آن را تیک می زنند - و برمبنای حوزه علایق ارتباطات شبکه ای برای افراد ایجاد می کند، آنها را در جریان ورود داده های جدید در بستر شبکه ای قرار می دهد.
استاد علوم ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: بنابراین این امکان از طریق صنعت فراگیر فضای مجازی فراهم شده تا ما بتوانیم داده ها را طبقه بندی کرده و برمبنای الگوریتم های ارتباطی در اختیار فرد و یا افراد قرار دهیم.
حجت الاسلام سعید رضا عاملی به نقش مهم دیگر روابط عمومی ها اشاره کرد و گفت: روابط عمومی ها عنصری هستند که می توانند ناسازگاری را تبدیل به سازگاری کنند.
به گفته این استاد دانشگاه این سازگاری ها باید با همت روابط عمومی ها در درون و برون سازمانها دائمی شوند.
عضو شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد که امروز نیازمند شناخت قوانین در حوزه روابط عمومی هستیم.
حجت الاسلام عاملی با اشاره به قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، اظهار داشت: دسترسی آزاد به اطلاعات یک امر عدالت گرایانه است که باید اجرایی و عملیاتی شود.

 

مدیریت محتوا، یک راه ارتباطی موثر است
 امیر سرکندی رییس هیئت مدیره موسسه مطهر نت پارس گفت: سازمان ها برای آنکه بتوانند در ذهن افراد حضور مستمر داشته باشند بایستی راه های نوین را امتحان کنند.

وی افزود: یکی از بهترین روش های نزدیکی با مخاطب نرم افزارهای کاربردی تحت دستگاه‌های هوشمند هستند که علاوه بر امکان مدیریت محتوا، به عنوان یک راه ارتباطی موثر نیز مطرح است.
سرکندی گفت: قابلیت های نرم افزارهای موبایل آنها را به رسانه های اجتماعی نوینی بدل کرده است که علاوه بر آنکه مدیریت محتوا را تسهیل می سازد می تواند نقش یک رسانه تعاملی را نیز ایفا کند.
وی ادامه داد: شبکه های اجتماعی عکس محور مانند اینستاگرام شاید اکنون به بزرگترین مرجع رفتارهای پس از خرید مشتریان، تبدیل شده اند که بیش از هر نوع رسانه دیگری حقایق را به صورت کاملا واقعی بازتاب می دهد.

رییس هیئت مدیره موسسه مطهر نت پارس تصریح کرد: در دنیای امروز که دستگاه های هوشمند به ویژه گوشی های تلفن همراه همچون عضوی از بدن همیشه و همه جا همراه انسان ها هستند‌، سازمان های پیشرو نیز این فرصت را مغتنم شمرده و دریافته اند که برای نزدیکی به مشتری بایستی از طریق نرم افزارهای کاربردی اقدام نمایند.


 اگر در حوزه روابط عمومی منفعل باشیم، فضای رقابتی را از دست می‌دهیم
سید بشیر حسینی، مدیرگروه علوم نوین رسانه دانشکده ارتباطات صداوسیما درباره محتوای پیام و سواد رسانه‌ای به سخنرانی پرداخت و گفت: اگر در حوزه روابط عمومی منفعل باشیم، فضای رقابتی را از دست می‌دهیم.
او در ادامه گفت: روابط عمومی به عنوان مدافع منافع سازمان‌ها شناخته شده است و مردم به روابط عمومی‌ها اعتماد نمی‌کنند زیرا از نظر آنها مدیران سازمان هر آنچه که به نفعشان باشد انجام می‌دهند.
حسینی با بیان اینکه روابط عمومی به سمت شهروندی شدن رفته است، توضیح داد: به این معنا که مردم تمامی اخبار را در اختیار دارند. روزنامه‌ها نیز امروزه جایگاه خبر رسانه خود را از دست داده‌اند و به سمت تحلیل محور شدن رفته‌اند و فرق روزنامه‌ای با کیهان و شرق در حوزه تحلیلشان است.
این مدرس دانشگاه با اشاره به فرهنگ آکسفورد، گفت: فرهنگ آکسفورد هر سال کلمه‌ای را به عنوان کلمه سال انتخاب می‌کند و در پایان سال ۲۰۱۶ نیز کلمه پسا حقیقی را انتخاب کرده است.
او با اشاره به معنای کلمه پسا حقیقی گفت، این کلمه بیانگر وضعیتی است که افکار عمومی بیشتر از آن که تحت تاثیر واقعیت‌ها باشد متاثر از احساسات و نظرات شهروندان است.
او با بیان مدل‌های مختلف علم ارتباطات بیان کرد: علم ارتباطات شامل فرستنده، گیرنده، پیام، کانال (رسانه) و فرهنگ است.
حسینی در ادامه با اشاره به فرسایش حاکمیت ملی گفت: امروزه حاکمیت بالا به پایین کاهش پیدا کرده است و مردم می‌توانند با در اختیار داشتن رسانه‌های فردی قدرتمند شوند. این مسئله را در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی کشورها می‌توان مشاهده کرد.
مدیرگروه علوم نوین رسانه دانشکده ارتباطات صداوسیما با اشاره به ضرروت برخورداری از سواد رسانه‌ای گفت: سواد رسانه‌ای مجموعه‌ای از خوانش و نگارش رسانه‌ای است. سواد رسانه‌ای بهره‌مندی از توانایی تجزیه و تحلیل و تفکر انتقادی، تفکر خلاق و تولید است.
او با بیان این که زمینه سواد رسانه‌ای در سه اصل است، گفت: سواد رسانه‌ای زمانی محقق می‌شود که انتقادی باشد و به فرهنگ توجه کند و به سمت خلاقیت و تولید برود.
بشیر حسینی در پایان به راه‌حل پیشنهادی خود اشاره‌ای کرد و گفت: امروزه یک روابط عمومی پیشرو و پیوسته که همراه با استفاده از توان عمومی است، پاسخگو خواهد بود. امروزه مردم تصمیم می‌گیرند از چه راهی و در چه زمانی، چه مطالبی را دریافت کنند، زیرا رسانه‌های فردی گسترش پیدا کرده است. مردم انتظاردارند که روابط عمومی‌ها چشم سوم شان باشند. روابط عمومی هر چه به مردم نزدیک‌تر شود کارآمدتر خواهد بود.

 

روابط عمومی نوعی "سامانه هشدار سریع راهبردی" است
دکتر سعید خزایی گفت: همزمان با تغییر رفتار، عادات و سبک زندگی مردم، روابط عمومی نیز نیازمند بازنگری های پیوسته در حوزه وظایف خویش است. اینک درقیاس با گذشته-روابط عمومی ها کارکردها و وظایف تازه ای را برعهده گرفته اند. در حقیقت، در جهان فردا، روابط عمومی به مشابه راداری است به شکل پیوسته مسایل مرتبط با سازمان را در محیط های گوناگوم رصد و تحلیل می کند و به همین اعتبار، روابط عمومی نوعی " سامانه هشدار سریع راهبردی" در رویارویی با جهان در حال تغییر است.
وی اقزود: برپایه نقش و کارکردهای تازه، روابط عمومی ها باید به دانش و مهارت های تازه ای مجهز شوند: ابزارهایی برای شناسایی پیش دستانه محیط، ابزارهایی برای گفت و گو با مخاطبان و تحلیل نیازها و رفتارهای آن ها، شناسایی ابزارهای تاثیر گذاری و مهندسی افکار عمومی از جمله این مهارت ها و ابزارهاست.
خزایی گفت:توجه به محیط نوین حیات سازمان ها، آشنایی با فرصت و چالش های نو پدید و شیوه های پاسخ گویی موثر به این فرصت ها و چالش ها، روابط عمومی ها را به عنوان بخشی راهبردی در سازمان مورد توجه قرارداده است.برهمین قیاس نگاه به آینده سازمان ها، آینده روابط عمومی، ضرورت بازنگری در اهداف و ماموریت ها و مهارت های مورد نیاز از جمله دغدغه های نهفته در آینده روابط عمومی است.

غنای رسانه و روابط عمومی با نوآوری میسر می شود
حسین قوامی، درباره‌ تاثیر رسانه‌های نوین در تولید محتوا گفت: روابط عمومی‌ها باید خواندن، نوشتن و زبان بدن را بدانند و نگرش‌ آنها در مورد مسائل مختلف اهمیت زیادی دارد.
وی افزود: در سازمانی که روابط دو طرفه نباشد، نمی توان انتظار داشت که پاسخ مناسبی به مشتری بدهد نوع فرهنگ سازمان الگوی روابط عمومی سازمان را شکل می‌دهد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اجزای پیام گفت: پیام شامل اجزایی چون عنصر ساخت کد، محتوا و نحوه ارائه است.
قوامی افزود: در ارتباطات مختلف ساخت‌های مختلف را می‌توان به کار برد و تغییر در ساخت تغییر در محتوا را در پی دارد.
این استاد علوم ارتباطات ادامه داد: در روابط عمومی با ارائه‌های متفاوت می‌توان تاثییرگذاری متفاوتی داشت برای مثال خبرنگاران می‌توانند خبرهای مختلفی را از یک خبر با نحوه ارائه متفاوت ایجاد کنند.
قوامی با اشاره به کدگذاری در پیام هم گفت: کدگذاری ارتباط تنگاتنگی با رسانه دارد و برای مثال کدگذاری در رادیو به صورت صوت است.
به گفته وی روابط عمومی‌ها نمی‌توانند پیام و رسانه را از هم جدا کنند، زیرا این دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند.
این کارشناس با اشاره به جایگاه و نقش تاثیر گذار روابط عمومی ها در جامعه، گفت: روابط عمومی ها با برقراری ارتباط دوسویه میان مردم و سازمانها و تولید محتوا می توانند پیام را کامل و دقیق به جامعه هدف منتقل کنند.

پیام علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی
گسترش حوزه ارتباطات در جهان از شاخصه های قرن حاضر و عامل اساسی در توسعه کشورهاست، بگونه ای که یکی از شاخص ها در بررسی میزان توسعه یافتگی در بین جوامع مختلف جایگاه ارتباطاتی و بهره مندی شهروندان از این امکان در زندگی می باشد.
ایجاد ارتباط بین ارکان یک نظام از دغدغه های اصلی کارگزاران حکومت است که تحقق آن می تواند در آگاهی بخشی و تنویر افکار عمومی موثر باشد.
«روابط عمومی»ها از اصلی ترین بخش های سیستم و نظام ارتباطات هستند که در جهت تسهیل در امور سازمانی و ایجاد پیوند بین مردم و نهادهای رسمی و غیررسمی فعالیت می کنند.
توانمندسازی حوزه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در بسترهای ارتباطات با وجود روابط عمومی منسجم، پویا و پرنشاط معنا و مفهوم می یابد و این امر زمانی تحقق می یابد که روش های نوین در روابط عمومی ها به عنوان حلقه اتصال پیوند متولیان امور و مردم به اجرا درآید.
با توجه به جهانی شدن مقوله فرهنگ و ارتباطات ضرورت دارد از ساختارهای جدید در نظام روابط عمومی بهره برده شود و با بومی سازی آن متناسب با فرهنگ اسلامی زمینه های ارتباطی با سایر ملل توسعه داده شود، زیرا گسترش حوزه ارتباطات با دیگر کشورها به توسعه همه جانبه منجر می گردد.
تحقق امور دیوانی، اجرایی و اداری از دریچه حوزه روابط عمومی و ارتباطی تسهیل می گردد، چرا که اصل و مبنای تشکیل و حضور روابط عمومی در هر سازمان و نهاد، روان سازی و کاهش گردش کار و سهولت در انجام امور است.
برگزاری سیزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران با موضوع روابط عمومی دانش محور و مدیریت محتوا بیانگر دقت نظر و توجه ویژه متولیان امر روابط عمومی در کشور به ارتقاء دانش و محتوا در این بخش می باشد که امیدوارم حاصل و نتیجه آن بتواند به ازتقاء سطح کیفی و خدمات رسانی در حوزه های ارتباطی و روابط عمومی در کشور کمک کند.
از تلاش های همه عزیزان دست اندرکار و متولیان برگزاری این کنفرانس صمیمانه تقدیر و تشکر می نمایم.

 

 پیام بارت د ریس رییس انجمن بین المللی روابط عمومی به کنفرانس
به عنوان رییس انجمن بین المللی روابط عمومی، تبریکاتم را برای برگزاری سیزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی با موضوع جالب روابط عمومی دانش محور و مدیریت محتوا تقدیم می نمایم.
روابط عمومی نقش مهمی در همه جنبه های فردی، بین فردی، روابط اجتماعی و سازمانی بازی می کند. امروزه روابط عمومی، حرفه ای محترم و باارزش است.
روابط عمومی، حرفه ای با درگیری مداوم است. این حرفه به کارگزارانی نیازمند است که با تمرکز مداوم خود را با پیشرفت ها و نظرات جدید بروز نگه دارند. موسسات معتبر فعال در زمینه آموزش آکادمیک، شروعی مناسب برای کارشناسان روابط عمومی فراهم می کنند با این حال هر چه فرد در این شغل رشد کند، باید با آخرین رویدادها در ارتباطات در تماس بوده و از آنها مطلع شود.
کنفرانس هایی مانند این کنفرانس، نقش کلیدی در این زمینه ایفا می کند. فرصت تبادل تجارب در دنیای کاری را نمی توان دست کم گرفت. این همایش علاوه بر تکریم دانش، روندی را در ارتباطات مورد توجه قرار می دهد که در فضای حرفه ای ما بسیار با اهمیت است: تولید محتوا و مدیریت محتوا. محتوا در روابط عمومی شاه است. مشارکت در این کنفرانس که چنین موضوعی جالبی دارد دلیل کلیدی برای حضور در آن می باشد.
انجمن بین المللی روابط عمومی مفتخر است که در کنفرانس بین المللی روابط عمومی در ایران مشارکت داشته باشد. مایلم بهترین آرزوهایم را به آقای مهدی باقریان دبیرکل کنفرانس و همچنین به تک تک شرکت کنندگان در این رویداد مهم تقدیم نمایم.

 

بیانیه سیزدهمین کنفرانـس بین المللی روابط عمومی ایران
سیزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران با توکل بر خداوند متعال و با الهام گرفتن از روح بلند شهیدان راه مداوم انقلاب اسلامی که در تمام زمان ها یادشان معنویت و ایمان و ولایت را در جان جامعه زنده می کند، با حضور و مشارکت صمیمانه خانواده بزرگ روابط عمومی ها از تمام نقاط کشور را در سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» و در شرایطی برگزار می کنیم که بیش از پیش اهمیت و ضرورت حضور جدی روابط عمومی ها برای پیشبرد اهداف عالی کشور برای همه دانشگاهیان، مسئولان،‌ مدیران، کارگزاران و علاقمندان این حوزه مهم ارتباطی روشن شده است.
برگزاری سیزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، با تجربه های طولانی و دست آوردهای ارزشمند، که حاصل همکاری و مشارکت وسیع استادان، محققان، مدیران، کارگزاران و همه حامیان و شرکت کنندگان در این کنفرانس است، بیانگر ایمان، بصیرت، هوشیاری، استقامت و توانمندی و تعهد تک تک اعضای خانواده بزرگ روابط عمومی ها است که همچنان بر تحقق عملی اخلاق اسلامی- ایرانی، و خدمت خالصانه به مردم متعهد می باشند.
اکنون می توان گفت با تدابیر اتخاذ شده توسط کنفرانس و همه مشارکت کنندگان آن، دسترسی به اهداف عالیه در حوزه روابط عمومی ها بیش از گذشته امکان پذیر شده و نادیده گرفتن این ساختار مهم ارتباطی و مدیریتی نه تنها امکان پذیر نیست، بلکه بیش از گذشته باید به آن اهمیت مضاعف داد.
سیزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، با شعار «روابط عمومی دانش محور و مدیریت محتوا» و با مشارکت و همکاری دانشگاه های مختلف، سازمان ها و نهادهای مرتبط، استادان، پژوهشگران، مدیران، کارگزاران و علاقه مندان به این حوزه مهم ارتباطی، در شرایطی برگزار می شود که توجه به محتوا به ویژه در فضای مجازی که هم اکنون فضای غالب فعالیت های ارتباطی به شمار می آید به مهمترین حوزه چالشی تبدیل شده است که نیازمند دقت و مدیریت مناسب و دانش محور می باشد.
ما شرکت کنندگان در سیزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، ضمن قدرشناسی از زحمات دست اندرکاران برگزاری این کنفرانس و تاکید بر ضرورت ادامه کنفرانس های علمی و تخصصی با معیارهای جهانی، اجرای کامل مفاد این بیانیه که زمینه ساز ارتقاء و اعتلای روابط عمومی ایران می باشد را خواستاریم:
(1) اقتصاد مقاومتی ضامن تحقق سیاست ها و برنامه های «پیشرفت اسلامی-ایرانی»‌ بوده و توجه به آن مدیریت جهادی و توسعه هدفمند و پایدار در همه زمینه ها را تامین خواهد کرد.
(2) توجه عملی و عمیق به رویکردهای علمی و دانش محور در همه زمینه ها،‌ از جمله در حوزه روابط عمومی ها که مسئولیت بزرگی در جهت همدلی و همفکری نهادها، سازمان ها و مدیریت های کشور با جامعه را بر عهده دارند، نه تنها یک ضرورت به شمار می آید، بلکه یک مسئولیت اجتماعی و مردمی است که باید توسط همه علاقمندان به پیشرفت و توسعه هدفمند کشور مورد تاکید قرار گیرد.
(3) گسترش استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، وضعیت جدیدی در رابطه با محتوای ارتباطی ایجاد کرده است که نیازمند بازنگری علمی، مدیریت بهینه، سیاست های مؤثر و برنامه ریزی های جامع دارد.
(۴) حفظ و حمایت از زبان فارسی به عنوان هویت ملی و تاریخی با مدیریت محتوا و توجه به معیارها و ارزش های فرهنگی در فضای واقعی و فضای مجازی از مهمترین مسئولیت های دست اندرکاران حوزه های ارتباطی و رسانه ای است که باید در این زمینه با تعهد و احساس مسئولیت به آن، توجه کافی داشته باشند.
(۵) التزام به معیارهای اخلاق اسلامی برای برقراری و گسترش ارتباطات مبتنی بر ایمان، اعتماد، صداقت و برابری در کلیه سطوح مدیریتی و تشکیلاتی سازمان های روابط عمومی در سطح کشور مورد تاکید می باشد.
(6) بکارگیری مناسب و هدفمند شبکه های اجتماعی همراه با مدیریت محتوا بر اساس رویکردها و دیدگاههای دانش محور و متکی بر اخلاق اسلامی برای ایجاد فضای سالم ارتباطی، محتوای مفید، ارتباطات مؤثر، اخلاق مدار و فرهنگ ساز یک ضرورت اجتماعی و یک برنامه ای آینده نگر است.
(7) تغییر نگاه از منفی به ایجابی نسبت به فضای مجازی که می تواند با مدیریت جهادی و آگاه نسبت به تشویق جامعه به تولید محتوای مناسب، مفید، هدفمند، اخلاق محور و تاثیرگذار باشد، یک مسئولیت اجتماعی و ملی به شمار می آید.
(8) تقویت «سواد رسانه ای»‌ به ویژه در مورد محتوای فضای مجازی و تقویت بنیه عمومی جامعه نسبت به فهم وضعیت کنونی ارتباطات و ضرورت همکاری همه آحاد جامعه در ایجاد فضای سالم اخلاقی مبتنی بر فرهنگ اسلامی- ایرانی با تحلیل های مداوم و کسب اطلاعات و تفکیک آنها یک ضرورت جدی به شمار می آید.
(9) توسعه و تعمیق هویت اسلامی- ایرانی، در سطح کشور، منطقه و جهان نیازمند بصیرت لازم، تجربه دانش محور و عمل متعهدانه است که می تواند در بهترین وجه آن در شیوه های ارتباطی سالم و اقدام آگانة همه دست اندرکاران همه ارتباطگران به ویژه روابط عمومی ها در سطح کشور و جهان صورت گیرد.
 

برخی اقدامات دیگر دبیرخانه کنفرانس روابط عمومی

انتشار کتاب آینده پژوهی روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی
کتاب "آینده پژوهی روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی" کار مشترک حسن بشیر و مهدی باقریان توسط انتشارات کارگزار روابط عمومی منتشر شد.
این کتاب تلاش می کند انتظارات ما را از دانش آینده پژوهی شناسایی کرده و کمک کند تا تمامی توان و ظرفیت عوامل شکل دهنده، در راستای تحقق مطلوب ترین بدیل آینده جهت‌دهی شوند.
در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: آینده پژوهی در روابط عمومی یک امر ضروری و الزامی است. هیچ سازمانی نمی تواند بدون توجه به آینده، حرکت های بعدی خود را تنظیم کند. تنظیم این آینده، بیش از آنکه به تولیدات خاص بستگی داشته باشد، به شیوه ارتباطات، بستگی دارد و به همین دلیل است که روابط عمومی در این زمینه می تواند نقش بسزایی داشته باشد.
با گسترش فضای مجازی، آینده پژوهی روابط عمومی وارد چالش های جدید و اساسی شده است. سرعت ارتباطات، حجم اطلاعات و امکان های دسترسی به محتواهای مختلف، زمینه ای برای کشف یا حدس هر چه بیشتر و عمیقتر آینده را مهیا ساخته است. کشف آینده در این رابطه، یک کشف واقعی است و از جنس پیشگویی صرف نیست. یک رابطه ریاضی و منطقی و علمی را می توان در این کشف واقعی از آینده مشاهده نمود. و بر همین پایه می توان برای آن آینده آمادگی لازم را پیدا کرد و ایجاد نمود.
کتاب «آینده پژوهی روابط عمومی»‌ محصول دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران است که در سال ۱۳۹۴ توسط مؤسسه کارگزار روابط عمومی برگزار شده است. در کنفرانس مزبور سخنرانان متعددی وجود داشتند که مقالات آنان و برخی از مقالات دیگری که با ارزیابی کمیته علمی شایسته انتشار بودند در این کتاب جمع آوری شده اند.

 

معرفی مقالات برتر کنفرانس
مقالات "تاثیر رسانه های نوین در تولید محتوا و انتقال پیام روابط عمومی" تالیف سیدحسین قوامی کارشناس ارشدعلوم ارتباطات اجتماعی، "نقش رسانه های اجتماعی در کارآفرینی سازمانی روابط عمومی" تالیف مشترک دکترغلام حسین حسینی نیا عضو هیات علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، حسین مهری و محمد حسن ترابی دانشجویان دکتری کارآفرینی، " روابط عمومی دانش محور و گرافیک اطلاع رسان" تالیف محمد جواد محسن زاده دانشجوی دکترای فرهنگ و ارتباطات به عنوان مقالات برتر کنفرانس برگزیده شدند.
همچنین مقالات "نقش روابط عمومی ها در جوامع دانش محور" تالیف سمیه آقایان دانشجوی دکترای مدیریت رسانه، "رابطه روابط عمومی و مشتری مداری بر بهره وری سازمانی از دیدگاه کارمندان" تالیف مهندس محسن معظمی گودرزی و "بررسی تاثیر روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در افزایش سرمایه اجتماعی کارکنان، تالیف بهروز تقی محب برای چاپ در کتاب مجموعه مقالات کنفرانس انتخاب شدند.

 

انتشار ویژه نامه کنفرانس
ویزه نامه 88 صفحه ای سیزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، حاوی خلاصه مقالات برگزیده، سخنرانی ها، دیدگاه ها، گزارش کامل جشنواره روابط عمومی برتر کشور و آخرین مقالات ترجمه شده توسط موسسه کارگزار روابط عمومی منتشر شد.
در این ویزه نامه علاوه بر معرفی کامل اهداف، موضوعات و ارکان کنفرانس، گفت و گو با دبیر کل، اعضای کمیته علمی و اجرایی، سخنرانان داخلی و خارجی انجام شده است.
همچنین دیدگاه ها، یادداشت ها و معرفی آخرین کتاب های منتشرشده در حوزه روابط عمومی با عنوان کتابخانه و معرفی آثار برتر و نظرات هیئت داوران و سایر مطالب مورد نیاز روابط عمومی ها درج شده است.
 

اعطای گواهی مهارت به شرکت کنندگان کنفرانس
به همه شرکت‌کنندگان سیزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، گواهی‌مهارت ملی اعطاء می‌شود. این گواهی‌ به عنوان آموزش‌های ضمن خدمت کارکنان لحاظ می‌شود.

 

حمایت دبیرخانه کنفرانس از گروه ها و کانال های تخصصی روابط عمومی و ارتباطات
مدیران گروه ها و کانال های تخصصی روابط عمومی و ارتباطات که حداقل سه ماه سابقه فعالیت در فضای شبکه های اجتماعی پیام رسان داشتند، به طور رایگان (یک نفر) در سیزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران شرکت کردند.

انتشار لوح فشرده کنفرانس
 لوح فشرده سیزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران منتشر شد. این لوح فشرده شامل بروشور معرفی کنفرانس، چکیده سخنرانی، مقالات برگزیده، برگزیدگان جشنواره، پوستر کنفرانس و اسپانسرها در اختیار شرکت کنندگان کنفرانس قرار گرفته است.