گزارش برگزاري يازدهمين کنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران
 

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- يازدهمين کنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران با حضور 700 نفر از استادان، مديران و کارشناسان روابط عمومي، 27 مهرماه 1393 در مرکز همايش هاي بين المللي المپيک برگزار شد.

 

در اين کنفرانس دکتر علي اکبر فرهنگي بنيانگذار علم مديريت رسانه ايران، دکتر علي اکبر جلالي بنيانگذار علم فناوري اطلاعات ايران، دکتر مسعود حيدري بنيانگذار علم مذاکره ايران، دکتر احمد روستا  بنيانگذار علم بازاريابي ايران، دکتر باقر ساروخاني بنيانگذار علم جامعه شناسي ارتباطات ايران، پروفسور سعيدرضا عاملي استاد برجسته دانشگاه تهران، دکتر يونس شکرخواه بنيانگذار علم روزنامه نگاري آنلاين ايران، دکتر محمدسعيد کاوياني استاد برجسته علم فناوري اطلاعات و ابراهيم کاظم پور مديرکل روابط عمومي بانک تجارت، مقالات و سخنراني هاي خود را ارايه نمودند.

 

مراسم افتتاحيه

باقريان: فرصت هاي آنلاين بسياري در شبکه هاي اجتماعي و اينترنت براي روابط عمومي ها وجود دارد

دبيرکل کنفرانس در اين مراسم طي سخناني با اشاره به موضوع کنفرانس، گفت: يازدهمين کنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران بستر مناسبي براي بحث و تبادل نظر درباره تحولات روابط عمومي در حوزه آنلاين فراهم کرده است.

مهدي باقريان با تاکيد بر ضرورت ورود جدي روابط عمومي ها به شبکه هاي اجتماعي گفت: فرصت هاي آنلاين بسياري در شبکه هاي اجتماعي و اينترنت براي روابط عمومي ها وجود دارد که اميدواريم روابط عمومي ها از اين فرصت ها حداکثر بهره را ببرند.

رييس موسسه کارگزار روابط عمومي خاطر نشان ساخت: يکي از فرصت هاي ارزنده کنفرانس، بهره گيري از نقطه نظرات چهره هاي ممتاز روابط عمومي، ارتباطات، بازاريابي و فناوري اطلاعات است که در اين کنفرانس به سخنراني خواهند پرداخت و اين افتخار بزرگي براي دست اندرکاران کنفرانس محسوب مي شود و بنده به نمايندگي از شرکت کنندگان از  تک تک اين عزيزان تشکر مي کنم.

رييس انجمن متخصصان روابط عمومي در بخش ديگري از سخنان خود، اعطاء جايزه بينالمللي دکتر حميد نطقي بنيانگذار روابط عمومي ايران به دکتر يونس شکرخواه بنيانگذار روزنامه نگاري آنلاين، تجليل از برگزيدگان جوايز طلايي روابط عمومي، انتشار ويژه نامه يازدهمين کنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران، مولتي مديا، رونمايي پوستر منتخب ششمين جايزه بينالمللي بنيانگذار روابط عمومي ايران، توليد و پخش کليپ زندگينامه دکتر شکرخواه را از ديگر برنامه هاي کنفرانس عنوان کرد.

دبير کل کنفرانس در پايان از حضور و سخنراني دکتر عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي و دکتر حسام الدين آشنا مشاور فرهنگي رئيس جمهور قدرداني کردند.

 

بشير: روابط عمومي ها در اين شرايط جديد جهاني نيازمند بازتعريف جديدي هستند

دبير کميته علمي يازدهمين کنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران گفت: يکي از کارهاي مهمي که تاکنون کنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران که يازدهمين کنفرانس خود را برگزار مي کند، توجه به واقع گرايي سازماني و اطلاع رساني بر اساس شفافيت و صداقت و گسترش اخلاق ارتباطي بر اساس آموزش، انتقال تجربيات، بحث و بررسي و تبادل نظر است.

 دکتر حسن بشير افزود: يازدهمين کنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران در شرايط جديد داخلي و خارجي کشور برگزار مي شود. روابط عمومي ها در اين شرايط جديد جهاني نيازمند بازتعريف و بازانديشي جديدي از خود مي باشند که بتوانند با پيشرفت هاي حاصله در عرصه اطلاع رساني و ارتباطات همگام و همراه باشند.

 

آخوندي: روابط عمومي بوق وزارتخانه نيست

وزير راه و شهرسازي گفت: براي من، شکرخواه بيشتر يک انسان است؛ يک انسان آرام، انساني با دانش و وقار. بگذاريد از اصطلاح شما رسانهايها استفاده کنم. او نمونه يک شهروند جهاني است و شهروند جهاني، لايههاي مختلفي دارد. شکرخواه به جهان، انسانيت و ملتش تعلق دارد. او به دين و هموطنانش تعلق دارد.

عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي در افتتاحيه يازدهمين کنفرانس بينالمللي روابط عمومي ايران و مراسم اهداء جايزه نطقي به يونس شکرخواه بنيانگذار روزنامه نگاري آنلاين ايران گفت: هفته پيش که به من گفتند قرار است چنين برنامهاي برپا شود، با کمال اشتياق و از صميم جان گفتم که چه دعوت باشم و چه دعوت نباشم، در آن شرکت خواهم کرد و دوست دارم آنچه را که در دل دارم، درباره اين مرد شريف بگويم که عمرش را براي بقاي ايران هزينه کرد. از زماني که در روزنامه کيهان بود، شکرخواه را ميشناسم و در 7 سال اخير هم با هم در يک گروه دانشگاهي همکار بوديم. در اين جلسه ميخواهم بيشتر درباره شخصيت فردي يونس عزيز صحبت کنم.

وي افزود: به گواهي شناسنامه، من چند روز از يونس بزرگتر هستم و به نظرم خوب نيست به او لقب پدر علمي را بدهند چون در اين صورت احساس پيري ميکنم. براي من، شکرخواه بيشتر يک انسان است؛ يک انسان آرام، انساني با دانش و وقار. بگذاريد از اصطلاح شما رسانهايها استفاده کنم. او نمونه يک شهروند جهاني است و شهروند جهاني، لايههاي مختلفي دارد. شکرخواه به جهان، انسانيت و ملتش تعلق دارد. او به دين و هموطنانش تعلق دارد.

وزير راه گفت: خشونت و ناآراميهايي که اين روزها در سطح جهان ميبينيم، به علت عدم تطابق لايههاست. يعني انسانهايي قدرت جهاني پيدا ميکنند ولي نميتوانند خودشان را تطبيق بدهند پس دست به خشونت ميزنند. کساني که با يونس بودهاند، ميدانند که يکي از ويژگيهايش آرامش است و توانسته اين آرامش را با لايههاي هويتي خودش منطبق کند. او همانطور که درباره نلسون ماندلا صحبت ميکند، درباره پروفسور معتمدنژاد صحبت ميکند. شکرخواه توانسته تعلقش به انسانيت جهاني را با ايرانيت تطبيق بدهد. او ايران را مانند زادگاهش مشهد دوست دارد. ما اين روزها در کشورمان به افرادي نياز داريم که لايههاي هويتيشان را سازگار کرده باشند تا دچار خشونتهاي مختلف در داخل و خارج کشور نشوند. ما به اين انسانهاي آرام نياز داريم. يونس شکرخواه همانگونه که در کنفرانسهاي خارجي شرکت ميکند، در برنامههاي داخلي حضور پيدا ميکند.

آخوندي ادامه داد: رسانههاي ما سرشار از تضاد و دوگانگي هستند و کمتر در جهت ايجاد آن آرامش واقعي، حس همدلي و وحدت ناشي از انسانيت خودمان گام برميداريم. بيشتر ميخواهيم امروزمان را سپري کنيم و به آثار اقداماتي که انجام ميدهيم، و به شکافهايي که در اجتماع ايجاد ميکنيم، کمتر توجه ميکنيم. شکرخواه عميقا اعتقاد دارد ضمن اين که مسلمان است، انسان هم هست و بايد بتواند اين دو را با هم همراستا کند و آنها را روبروي يکديگر قرار ندهد. چون وقتي اين دو را مقابل يکديگر قرار ميدهيم، دست به خشونت ميزنيم. نکته ديگري که بسيار مهم است، اين است که آدم آنچه را که فراگرفته به مرحله عمل و اجرا برساند. سالهاي گذشته، بسياري از يادداشتهايم را به يونس شکرخواه ميدادم و او دربارهشان اظهار نظر ميکرد و بعد به من ميگفت بگذار خواننده خود قضاوت بکند. آنجا که از صفات مختلف استفاده ميکني، داري فهم خودت را به خواننده تحميل ميکني. چه اصراري بر اين کار داري؟ قبول کن که خواننده هم فهم دارد پس حرف خودت را بزن و لازم نيست قضاوت کني!

وزير راه افزود: گفتن اين حرف، بسيار ساده است ولي عمل کردن به آن بسيار مشکل است. چون وقتي حرفي ميزنيم يا مطلبي مينويسيم، هزاران نيش و نوش در کار است. ما ميخواهيم همه قضاوتهايمان را در همان جمله اول مطلبمان انجام بدهيم. شکرخواه يادداشتهايم را از موضع برادري ميخواند و نکات خود را ميگفت، به حدي که در سبک نوشتن من تاثير گذاشت و بعد از نکات او متنهايم را دوباره ميخواندم و هرجا را که قضاوتي کرده بودم، سعي ميکردم دوباره بنويسم و متنام را آرام کنم. متنهاي ما پر از غليان و جوششهايي است که لزوما فردگرايانه است. نوشتن متن آرام، نياز به يک سينه بسيار آرام دارد؛ نياز به يک دانش گسترده، و شخصيت بسيار فروتن از جهت دانش و علم دارد. چون انسان هرچه علمش بيشتر شود، عملش افزايش پيدا مي‌‌کند. اگر بخواهي متن آرامي بنويسي، بايد فروتن باشي و حساب را بر اين بگذاري که با انسانهاي باکرامت روبرو هستي. حداقل بايد مخاطبانت را با خود برابر بداني و در متن خود از بايد و شايد استفاده نکني. يونس شخصيت آرامي دارد. فکر نميکنم در 7 سالي که در دانشکده با يکديگر بوديم، يک بار از او دلگير شده باشم.

وي در بخش ديگري از سخنانش درباره روابط عمومي وزارتخانهها گفت: خيليها فکر ميکنند روابط عمومي، بوق وزارتخانه است در حالي که به نظرم، مهمترين وظيفه روابط عمومي تاثيرگذاري روي سبک زندگي مردم است. روابط عمومي بوق وزير نيست که بخواهد وزير را در صحنهاي مختلف به نمايش بگذارد. کار روابط عمومي اين است که ببنيد چطور ميتواند رفتار انسانها را تغيير بدهد. من بيشتر، روابط عمومي را از اين منظر نگاه ميکنم که چطور ميتواند روي رفتار جامعه تاثير بگذارد. البته اين بحث سخت روابط عمومي است و بحثهاي آسانتري چون تبليغات و مسائلي از اين دست هم براي روابط عموميها وجود دارد.


مشاور فرهنگي رئيس جمهور:

امروز، دکتر شکرخواه از رشته خود رانده شده است.

مشاور فرهنگي رئيس جمهور با بيان اين مطلب اظهار داشت: «شما از پدر روزنامه نگاري آنلاين تجليل مي کنيد در حالي که در دانشکده روزنامه نگاري جايي براي او نيست.»

«حسام الدين آشنا» مشاور فرهنگي رئيس جمهور در آيين افتتاحيه يازدهمين کنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران افزود: «دکتر شکرخواه اکنون در دانشکده مطالعات جهان به همت دکتر سعيدرضا عاملي در رشته مطالعات بريتانيا تدريس مي کند. اين جفا را به کجا بايد، اين درست نيست که دکتر شکرخواه در دانشکده علامه در رشته روزنامه نگاري آنلاين نباشد. درست است که قدرشناسي از استادان وظيفه انجمن ها است، اما توجه واقعي اين است که نشان دهيم ايشان براي کمک به نسل آتي در جايگاه واقعي خود هستند.»

«آشنا» دکتر يونس شکرخواه را عين ارتباطات دانست و اظهار داشت: «دکتر شکر خواه ارتباط گري را براي خود دروني کرده است. قبل از هر صفت ديگري مي توان ارتباط گري را به او نسبت داد. وي به دنبال ايجاد، حفظ، تاثيرگذاري و تلاش پي گيرانه براي تاثيرپذيري ارتباطات است.»

وي با اعتقاد بر اينکه دکتر شکرخواه يک انسان يادگيرنده است، گفت: «دکتر شکرخواه تلاش مي کند از هر تهديدي فرصت بسازد و با امکانات کوچک کارهاي بزرگ انجام دهد. تلاش وي براي تبديل تهديدها به فرصت ها در هر شرايطي بسيار دشوار و قابل تقدير است»


سخنراني هاي علمي

ساروخاني: عصر پيونديابي سازمانهاست

دکتر باقر ساروخاني نيز در سخنراني خود در اين کنفرانس، طراحي روابط عمومي جديد را مبتني بر بقا و پايداري انديشه بر وراي نگاه منطقهاي دانست و گفت: در طراحي محلي روابط عمومي به قوم و مردم شهر يا ملتي خاص نگاه ميشد اما اکنون براي همه دنيا پيام توليد ميکنيم بنابراين پيام تابع فرهنگ يا قومي خاص نيست بلکه بايد جاودانه و براي همه جهان باشد.

وي عصر ديجيتال را با تعابيري نظير «عصر هيبريدي شدن و پيونديابي سازمانها»، «عصر فضاي باز و گشايش به سوي وبلاگها»، «عصر فرازماني شدن حيات زماني و پيدايي زمان شتاب»، «عصر امتداد حواس انساني» و «عصر بازگشت به فرديت و تحقق آرمان اصالت فرد» نام برد و به تشريح عصر ديجيتال از روزنه جغرافيا پرداخت.

ساروخاني گفت: زماني بود که در جغرافياي بسته زندگي ميکرديم، قومهاي بستهاي بودند، ديوارهاي بلندي داشتند، سازمانهايشان متعلق به خودشان بود و هويت خود را داشتند. اين عصر ديگر به سر آمده و وارد يک قوم خاص ميشويد ولي سازمانها و ارزشهايش هيبريدي و ترکيبي شده و هم ارزش جهاني و هم ارزش محلي در آنجا وجود دارد.

وي با بيان اينکه عصر ديجيتال، عصر گشايش به سوي وبلاگهاست، گفت: عصر ديجيتال به نوعي عصر وبلاگهاست و وبلاگها فضاي پشت صحنه توليد ميکنند. در وبلاگ بدون اينکه نگران فشار فضاي فرهنگي باشيم، درون و ذهنيت و خواستههاي خود را مطرح ميکنيم. عصر وبلاگ، عصر پناه انسانهاست يعني انسانهايي که در چارچوب فرهنگ مجبور به کنترل و نگهداري انديشهها بودند، ديگر به طور آزاد انديشهها و خواستههايشان را در وبلاگ مطرح ميکنند.

ساروخاني افزود: انسانها هميشه اسير زمان بوده و زمان در احتساب برنامهريزي انسانها هميشه موثر بوده است ولي اکنون در کمترين زمان ممکن پيامها را ميتوان به اقصي نقاط عالم ارسال کرد. همچنين حواس انسان دانا امتداد پيدا ميکند؛ اين دوران، دوران گسترده امتداد حواس است و زماني که دانايي حاصل نشود با بلا مواجه ميشويم.

پدر علم جامعهشناسي ارتباطات ايران، دوران ديجيتال را دوران باز و همسايگي ملتها توصيف کرد و ريزش مرزهاي جغرافيايي را از ويژگيهاي اين دوران برشمرد و گفت: ريزش مرزهاي جغرافيايي يعني کنترل دولتها بر پيامي که ارسال ميکنيم کمتر است؛ اين پيام يک پيام جهاني است و تمام جهان مخاطبان آن هستند. همچنين کوچک شدن و شفاف شدن دنيا و تولد انساني که بعد جهاني در او ايجاد شده از ويژگيهاي ديگر دوران ديجيتال است.

ساروخاني با بيان اينکه در عصر ديجيتال، فضاها و اقتصاد گسسته جاي خود را به فضاي متصل داده و جغرافياي تازهاي در برابر بشر گسترده شده است، افزود: همچنين در اين دوران، پاتوقهاي جهاني را داريم که افراد بدون اينکه هرم قدرت در آنها وجود داشته باشد براي تعاطي فکر و نقد انديشه باز و شفاف، جمع ميشوند. اکنون در عصر «وبلاگ سه» قرار داريم و پاتوقي به فراخناي تمام جغرافياي جهان؛ لذا دنياي روابط عمومي، دنياي ديگري است.


فرهنگي: روابط عموميها اخلاقي شوند

پدر علم مديريت رسانه ايران گفت: کارگزاران روابط عمومي بايد جهاني درست کنند که قابليت زندگي منطقيتر داشته باشد و براي اين منظور بايد به سوي اخلاق رفت؛ اخلاق که خير و صلاح جامعه را تأمين ميکند.

دکتر علياکبر فرهنگي، با بيان اين مطلب افزود: در شکلگيري جامعه جديد، نهادهاي اساسي کاملاً متفاوت با گذشته شده و در عين حال تابع تکنولوژيها و سرمايه است و آنچه ميتواند شرايط جديد را براي بشر مطلوب نمايد، اخلاق است.

فرهنگي از قرار گرفتن انسان به عنوان محور هر حرکت و تحول، ارتباطات گسترده و همه جانبه، توجه ويژه به منابع انساني سازمانها و استفاده بهينه از سرمايه اجتماعي سازمان، کنترل و رصد نمودن شکلگيري سازمانهاي مجازي و چالشهاي حاکم بر آن، توجه به اقتصادهاي فراملي، تلاشهاي تازه براي افزايش بهرهوري در توليد و جايگزيني ساختارهاي شبکهاي با ساختارهاي سلسله مراتبي، به عنوان اهداف روابط عمومي در عصر حاضر با توجه به شرايط اخلاقي نام برد.

 

عاملي: روابط عمومي قدرتمند بايد انسان را درک کند

دکتر عاملي استاد دانشگاه تهران، شاهکار و بزرگترين ظرفيت در اينترنت و روابط عمومي جديد را استقلال همراه با اتصال (به هم پيوستگي) دانست و افزود: استقلال همراه با اتصال، موجب دسترسيهاي مستقل و پيوسته يا اتصال خرد و کلان به پديدههاي مجازي شده است.

حجتالاسلام والمسلمين دکتر سعيد رضا عاملي، در يازدهمين کنفرانس بينالمللي روابط عمومي ايران، «لايهاي بودن» را به عنوان دومين خصيصه در معماري اينترنت و روابط عمومي جديد نام برد و گفت: لايهاي شدن به معناي سطحبندي نمودن خدمات روابط عمومي است.

وي در ادامه با اشاره به يکپارچه شدن روابط عمومي، گفت: يکپارچهسازي از يک منظر يعني قطعههاي پازل را طوري کنار هم بنشانيم که احترام، موفقيت، احساس عضويت و تعلق و احساس رضايتمندي به سازمان را ايجاد کند.

استاد دانشگاه تهران همچنين در تببين مفهوم «اينترنت همه چيزها» اظهار داشت: اينترنت همه چيزها، يعني اتصال مردم، اشياء، اطلاعات و روندها به اينترنت؛ و يعني اينکه دسترسي در هر زمان و از هر مکان براي همگان و به همه چيزها مقدور باشد.

دکتر عاملي افزود: متأسفانه رويکردمان نسبت به ظرفيتها، به جاي آنکه راهبردي باشد، رويکرد آسيبي است. رويکرد آسيبي، ظرفيت را تبديل به آسيب ميکند. وقتي اسير دست انسان بد اخلاق و بي فرهنگ ميشويم بايد به ماشين پناه ببريم. ماشين قدرت تبديل عمل صالح به سيستم را دارد؛ سيستمي که فقط خير انجام ميدهد و بدون اعمال سليقه، کار راه مياندازد. در اين فضا بايد به سمت اينترنت همه چيزها برويم.

وي با بيان اينکه هدف انتقال از «وب يک» به «وب پنج» را اجتماعيتر و انسانيتر شدن وب و برداشتن معناي Off و On، و برداشتن مقوله فيزيک و مجاز دانست و افزود: شکاف ديجيتال، شکاف بسيار بزرگي است که هر روز دارد بيشتر ميشود؛ زيرساختهايي که دنيا براي اين کارها فراهم ميکند مستلزم هزينههاي کلان است لذا شکاف ديجيتال، ضرورت سرمايهگذاريهاي بزرگ در فناوري فضاي مجازي را دوچندان ميکند.

عاملي با اشاره به اختصاص 1.5 درصد کل بودجه کشور به فناوري اطلاعات، تخصيص 50 درصدي منابع مالي هلند به اين حوزه را يادآور شد و خاطرنشان کرد: بايد از دولت يک (دولت منفصل) به دولت دو (دولت متصل) برويم. دولت دو، دولت اجتماعي شده است، دولتي است که دريافتکننده را به توليدکننده و همه شهروندان را به شهروندان فعال تبديل ميکند. «دولت سه» هم همه جا حاضر است و دولتي که در اين عرصه قدم بردارد فاخرتر و محترمتر است.

دکتر عاملي همچنين در آغاز سخنانش، سادهترين وجه روابط عمومي را تأمين کننده ارتباط بين دو انسان و دو پديده دانست و گفت: روابط عمومي قدرتمند بايد انسان را درک کند، به انسان احترام بگذارد و تعامل دوستانه و صميمي و معطوف به رضايت با انسانها داشته باشد.

استاد دانشگاه تهران، دامنه ارتباط روابط عموميها را نه تنها ارتباط با انسان بلکه ارتباط با پديدههاي هستي عنوان کرد و روابط عمومي را ارتباط معطوف به احترام و احترام معطوف به رضايت دانست و گفت: رسانه قديم، رسانه شياي بود اما پهنه دريافت، تنظيم، تدوين و توليد در رسانه جديد، پهنه عددي است؛ همچنين پهنه کار روابط عمومي جديد نيز پهنه عددي و مبتني بر محيط رياضي است.

دکتر عاملي همچنين در تشريح خصوصيات روابط عمومي جديد مبتني بر محيط رياضي، گفت: هر جزء ماهيت مستقل دارد و اين استقلالي که در ماژولها اتفاق ميافتد، دسترسي و منطق دسترسي را آسان ميکند يعني هم استقلال و هم ارتباط بين مقولهها در آن وجود دارد.

           

سه رکن روابط عمومي پاسخگو 

دکتر روستا استاد دانشگاه شهيد بهشتي، با تبيين الزامات و اهداف روابط عمومي پاسخگو گفت: سه رکن روابط عمومي پاسخگو «پاسخ يافتن»، «پاسخ دادن» و «پاسخگو بودن» به انواع مخاطبان براي همفهمي، همپذيري، تقويت منزلت و خوشنامي در جامعه است.

دکتر احمد روستا در يازدهمين کنفرانس بينالمللي روابط عمومي ايران، مهمترين نکته در روابط عمومي را واکنش و پاسخگويي سريع به خواستهها، انتظارات، پرسشها و پيامها عنوان کرد و روابط عمومي جديد را نيازمند ارتباط فراگير براي مديريت برند فراگير از طريق پاسخگويي، سخنگويي و درستگويي دانست و افزود: پاسخگو بودن مسئولانه به مخاطبان براي ماندگاري و خوشنامي است.

دکتر روستا با تأکيد بر فراگير بودن ارتباط، اظهار داشت: مديريت ارتباط فراگير به معناي برقراري، بهرهبرداري، نگهداري، کنارگذاري و بازگذاري ارتباط با انواع مخاطبان در انواع محيطهاي سنتي و مجازي و با انواع رسانهها و روشهاي موجود و جديد است در حالي که گاه رويکردها در برقراري ارتباط، خودخواهانه و ضعيف و مبتني بر شيوههاي گذشته است.

عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي با يادآوري عوامل روابط عمومي در يک سازمان که شامل صاحبان مديران، مشتريان، رسانهها، ذينفعان، تأثيرگذاران، مردم، مسئولان و دولتمردان ميشود، به شرايط، ويژگي‌‎ها، نيازها و خواستههاي هر کدام از اين عوامل اشاره کرد و گفت: روابط عمومي بايد پاسخيابي و پاسخگويي به اين عوامل را فراخور ويژگيهايشان تمرين کند.

وي با طرح شعار «پاسخگو باشيم تا ماندگار شويم»، گفت: پاسخگو ماندن نيز موضوع مهم ديگري است که تداوم توانمندي، علاقمندي و پايبندي به پاسخ يافتن و پاسخ دادن به مخاطبان گوناگون چه در دنياي سنتي و چه در دنياي مجازي جهت ماندگاري و نيکنامي است چون آخر روابط عمومي، ماندگاري و نيکنامي و منزلت و شأن است.

دکتر روستا، رفتارشناسي مخاطبان، دارا بودن استراتژي و راهبرد، دگرگون کردن ساختارها و فرآيندهاي کهنه، دارا بودن سيستم، بهرهگيري از منابع انساني مجهز و حرفهاي، تغيير سبک مديريت در روابط عمومي، گوش دادن فعال (پرسش و پاسخ)، راهنمايي و مشاوره دادن، پذيرش اشتباهات و واقعيتها، اقدام، قدرداني و سپاسگذاري و رصد اثربخشي کار روابط عمومي را از الزامات روابط عمومي پاسخگو دانست و تصريح کرد: با سبک ثابت و يکنواخت نميتوانيم در فضاي نوين حرکت کنيم.

عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي همچنين از ايجاد رضايت، کسب موفقيت، برتري، پايدار ماندن و کسب پشتيباني اجتماعي به عنوان اهداف روابط عمومي پاسخگو نام برد.

در ادامه اين مراسم، دکتر حسن بشير عضو هيات علمي دانشگاه امام صادق (ع) و دبير علمي کنفرانس بينالمللي روابط عمومي ايران در سخنان کوتاهي درباره بنيانگذار روزنامه نگاريآنلاين گفت: دکتر يونس شکرخواه، همچنان که به گفته خود دغدغه آينده را ندارد، به روز و به ساعت هم به گذشته و هم به آينده منتها از منظر لحظه و موقعيت و حقيقت مينگرد؛ خيلي بسيط و ساده و همينطور که هست نشان ميدهد.

وي افزود: دکتر شکرخواه هميشه با حق و حقيقت و طبيعي و بسيار بسيط و ساده - نه با سادهانگاري - و بدون حاشيهسازي و غل و غش با حقايق زندگي ميکند.


شکرخواه: به کاهش درد و افزايش شناخت فکر کنيد

يونس شکرخواه با اشاره به افقي شدن دانش و پايين آمدن نقش افراد بر اثر اين افقي شدن گفت: به کاهش درد فکر کنيد. سمينار به خاطر سمينار برگزار نکنيد. کتاب به خاطر کتاب ننويسيد، به خاطر ISI ننويسيد. به شناخت فکر کنيد.

يونس شکرخواه در يازدهمين کنفرانس بينالمللي روابط عمومي ايران پس از دريافت جايزه دکتر نطقي، گفت: شايد تنها چيزي که افراد را از يکديگر متمايز ميکند ميزان کاهش دردي است که به وجود ميآورند. در اين کاهش درد افرادي که کار اوريجينال انجام ميدهند به دنبال حل يک مسئله واقعي ميگردند. در اين اوريجينال بودن ما به شناختهاي واقعي ميرسيم. دوستان من خواسته و ناخواسته در سخنانشان به افقي بودن دانش اعتراف کردند. من در جمع آنها رشد کردم و در کنار آنها معنا يافتم. اگر قدرت، پيگيري و لطافت دوستانم نباشد، من معنايي ندارم.

شکرخواه در ادامه با تأکيد بر افقي شدن دانش اظهار کرد: نقش افراد بسيار پايين آمده است و افراد در يک بستر شبکهاي، خانه به خانه و نقطه به نقطه معنا مييابند. به کاهش درد فکر کنيد. سمينار به خاطر سمينار برگزار نکنيد. کتاب به خاطر کتاب ننويسيد، به خاطر ISI ننويسيد. به شناخت فکر کنيد.

او در ادامه در بازگويي يک داستان اظهار کرد: من در جايي خواندم که پيرمردي به خاطر تعميرات در بخشي از پيادهرو؛ مجبور شد از خيابان رد شود و تصادف کرد. وقتي به بيمارستان منتقل شد گفتند بايد از شما عکسبرداري شود. پيرمرد گفت عجله دارم بايد با خانمم که در آسايشگاه سالمندان بستري است صبحانه بخورم. وقتي به او گفتند ما با ايشان تماس ميگيريم گفت او کسي را نميشناسد آلزايمر دارد. گفتند پس چرا هر روز با او صبحانه ميخوريد او که شما را نميشناسد، پيرمرد در پاسخ گفت او مرا نميشناسد من که او را ميشناسم.

شکرخواه در پايان اين داستان را با اين جمله به پايان رساند: همديگر را بشناسيد دوستان.


جلالي: مهمترين ابزار دانش، به اشتراک گذاشتن دانش

دکتر علياکبر جلالي پدر علم فناوري اطلاعات ايران در سخناني با عنوان جايگاه روابط عمومي و ارتباطات در توسعه مشاغل دانشبنيان، به تشريح اقداماتي که به عنوان پايلوت براي توسعه مشاغل دانشبنيان در استان گلستان در قالب طرح کارورزي مشاغل دانشبنيان و کسبوکار الکترونيک صورت داده است پرداخت و به آموزشهايي که در چند سطح مختلف به جوانان جوياي کار و مسئولان اين استان ارائه کرده است اشاره کرد.

جلالي در بخشي از سخنانش گفت: يکي از مهمترين ابزار دانش، به اشتراک گذاشتن دانش است و اقتصاد سامان پيدا نميکند مگر اينکه علم و فناوري را تلفيق کنيم.


نقش روابط عمومي ديجيتال در اقتصاد مقاومتي

دکتر محمد سعيد کاوياني استاد مديريت و فناوري اطلاعات طي سخناني گفت: فنــاوري اطلاعـات و ارتباطات، تحولات زيادي در کليه فعاليت هاي اجتماعي از جمله روابط عمومي نوين به وجود آورده و به عنوان مهم ترين ابزار برقراري ارتباط مدرن مورد توجه قرار گرفته است.

وي افزود: روابط عمومي ديجيتال، حوزه اي از ارتباط است که در آن از ابزارهاي جديد تکنولوژيک نظير اينترنت استفاده مي شود. مديريت و تحليل کسب و کار در دنياي جديد بدون شناخت فناوري هاي نوين اطلاعات و ارتباطات کاري غيرممکن به نظر مي رسد.

 

تلويزيون هاي هوشمند اطلاع رساني

ابراهيم کاظم پور اقدم مدير روابط عمومي بانک تجارت در اين کنفرانس با معرفي «تلويزيونهاي هوشمند اطلاعرساني داخل شعب بانک تجارت(سايبر   نيوز)»، گفت: يکي از مهمترين عواملي که زمينهساز آغاز پروژههاي  تلويزيون شعبه اي شد، استفاده بهينه از فضاي داخل شعب و  آمادهسازي اذهان مشتريان براي انجام خدمات بانکي است زيرا بهترين موقعيت براي انتقال پيام مورد نظر و القاي آن ايجاد شده است.

وي افزود: بهينهسازي ايجاد اين بستر در شعب و انتقال بيشترين مطالب و تبليغات بانک با توجه به ميزان زمان حضور مشتري يکي از ارکان اصلي طراحي اين سيستم بود.

 

مقاله برتر کنفرانس

مقاله "رسانه هاي جديد و توانمندسازي اجتماعي و سياسي" تاليف رضا برهان دانشجوي دکتري جامعه شناسي اقتصادي و توسعه دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم تحقيقات به عنوان مقاله برتر يازدهمين کنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران برگزيده شد.

 

کارگاه آموزشي روابط عمومي موبايل

کارگاه آموزشي «روابط عمومي در عصر موبايل» روز شنبه 26 مهرماه سال جاري برگزار شد.

در اين کارگاه يکروزه که توسط موسسه کارگزار روابط عمومي برگزار شد، دکتر حسين امامي نائب رييس انجمن متخصصان روابط عمومي، مديران و کارشناسان روابط عمومي را با مباحث فرصتها، ابزارها، بهينهسازي روابط عمومي موبايل، تبليغات و بازاريابي موبايل و برنامههاي کاربردي دستگاههاي هوشمند آشنا نمودند.


بيانيـه نهايي

يازدهمين کنفرانـس بين المللي روابط عمومي ايران

حمد و سپاس بيکران به پيشگاه خالق مهربان که توفيقات روز افزون او باعث گرديد که وارد دومين دهه از برگزاري کنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران با موفقيت هاي فراوان و دستاوردهاي روز افزون شويم و درود بي پايان بر پيامبر عظيم الشان اسلام حضرت محمد (ص) که پيامبر رحمت، عزت، راستي و درستي است که يازدهمين کنفرانس در روز مباهلة آن بزرگوار و اهل بيت وي با کفار برگزار مي گردد که نشانة پيروزي حق بر باطل و تاکيدي بر راه راستين اسلام مي باشد و سلام بر آخرين بازمانده امامت، امام عصر و حجت خداوند بر زمين، حضرت حجت بن الحسن(عجل ا... تعالي فرجه الشريف) و درود به روان پاک همة شهيدان به ويژه شهيدان انقلاب اسلامي و در سرلوحه آنان امام خميني (ره) بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران.

يازدهمين کنفرانس روابط عمومي ايران، در شرايطي برگزار مي شود که در سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملي و مديريت جهادي» هستيم و ايران اسلامي با ورود دولت تدبير و اميد به دومين سال خود، در تلاش است که با تاکيد و استقامت بر پايه هاي ايمان راستين به اصول انقلاب اسلامي، عزت و سربلندي، مقاومت اسلامي و پيشرفت هاي اسلامي ـ ايراني، کشور و جامعه اسلامي را در جايگاه رفيع خود در سطح منطقه و جهان، در زير سايه رهبري معظم انقلاب، تثبيت نمايد.

ورودبه دومين دهه از برگزاري کنفرانس روابط عمومي ايران، بيانگر توانمندي، استقامت، بصيرت، هوشمندي و تعهد همه دست اندرکاران، استادان، محققان، مديران، کارگزاران و همه حاميان و شرکت کنندگان به ضرورت حمايت از اين حوزه مهم ارتباطي براي تحقق عملي اخلاق حرفه اي و تخصص خدمت محور براي ايجاد روابط عمومي متکي بر اعتدال، شفافيت، پاسخگويي، خدمت، صداقت و دينداري است.

کنفرانس بين المللي روابط عمومي با گذشت يک دهه از عمر خود، گام هاي بلندي براي تحقق اهداف مربوط به بالندگي، رشد و تعالي سازمان هاي روابط عمومي در کشور برداشته و اين حوزه مهم از ارتباطات سازماني و انساني را در همه ابعاد آن نهادينه ساخته است. عليرغم آن، هيچگاه به آنچه که به آن دست يافته است، اکتفا نکرده و با توکل بر خداوند متعال دهة دوم عمر خود را با جهش هاي فراتر، براي تحقق کامل فلسفه روابط عمومي و اخلاق بلند اسلامي براي طراحي نظري و عملي «نظريه روابط عمومي اسلامي ـ ايراني» آغاز مي نمايد.

يازدهمين کنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران، با شعار «رسانه هاي ديجيتال: آرمانگرايي واقع گرا و واقع گرايي آرمانگرا» و با مشارکت و همکاري دانشگاه هاي مختلف، سازمان ها و نهادهاي مرتبط، استادان، پژوهشگران، مديران، کارگزاران و علاقه مندان به اين حوزه مهم ارتباطي، با تاکيد بر رويکرد «روابط عمومي ديجيتال» در صدد است همگام با تحقق الگوي پيشرفت اسلامي ـ ايراني در دهه چهارم و دهه هاي بعد انقلاب اسلامي، نگاهي گسترده تر و فراتر به تحولات جهاني در اين حوزه مهم ارتباطي انداخته و چشم انداز جايگاه ايران اسلامي را در اين زمينه مورد ارزيابي قرار دهد.

اميد اينکه اين کنفرانس توانسته باشد در راستاي اين آرمان بزرگ، با بصيرت و تدبير کامل در ايجاد شرايط فرهنگي، اخلاقي، انساني و در حقيقت همة آنچه که در اصول اسلامي مورد تاکيد قرار گرفته است، در ايجاد محيط أمن، فرهنگ ساز، هويت محور، دين پرور و اخلاق مدار در بکارگيري حوزه هاي مختلف مربوط به رسانه هاي ديجيتالي گام بردارد و در فرايند تعالي جامعه اسلامي ايران سهيم باشد.

ما شرکت کنندگان در يازدهمين کنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران، ضمن قدرشناسي از زحمات دست اندرکاران برگزاري اين کنفرانس و تاکيد بر ضرورت ادامه کنفرانس هاي علمي و تخصصي با معيارهاي جهاني، اجراي کامل مفاد اين بيانيه که زمينه ساز ارتقاء و اعتلاي روابط عمومي ايران مي باشد را خواستاريم.

(1) تحقق روابط عمومي اسلامي ـ ايراني، در راستاي تاکيد بر رويکردهاي «اقتصاد و فرهنگ»، تقويت «عزم ملي» و بکارگيري «مديريت جهادي» در محقق سازي عملياتي الگوي پيشرفت اسلامي ـ ايراني.

(2) ترسيم نقشه راه براي چگونگي بکارگيري روابط عمومي ديجيتال با کلية امکانات وسيع آن، با تبيين و بکارگيري رهيافت هاي اسلامي ـ    ايراني و متناسب با اخلاق و فرهنگ جامعه مسلمان ايران.

(3) معرفي هر چه عميق تر و گسترده تر جايگاه روابط عمومي در سطح کشور و تبديل آن به يک ضرورت سازماني براي کلية مسئولان، مديران، کارگزاران، کارشناسان و دست اندرکاران روابط عمومي.

(4) التزام به معيارهاي اخلاق اسلامي براي برقراري و گسترش ارتباطات مبتني بر ايمان، اعتماد، صداقت و برابري در کليه سطوح مديريتي و تشکيلاتي سازمان هاي روابط عمومي در سطح کشور.

(5) توجه جدي به آموزش هاي نظري و عملي مطلوب و مناسب روابط عمومي در حوزه هاي دانشگاهي، مراکز آموزشي، سازمان هاي دولتي و غيردولتي و کليه نهادها و شرکت ها در سطح کشور براي تحقق «روابط عمومي دانش محور و نوين».

(6) تلاش براي تبديل رويکرد روابط عمومي به يک جريان مؤثر در تقويت هويت اجتماعي ـ   فرهنگي بر اساس اسلام اصيل و مبارزة مؤثر بر پاية روشنگري و حقيقت محوري با جريان هاي مخالف اسلام ناب در سطح منطقه و جهان.

(7) تلاش در شفاف سازي و گسترش صداقت و واقع گرايي در تبليغات روابط عمومي در سطوح مختلف رسانه اي و ايجاد زمينه هاي مناسب و مؤثر براي تعامل صميمانه ميان راديو و تلويزيون، خبرگزاري ها، مطبوعات و کليه وسائل ارتباطي با واحدهاي هاي روابط عمومي.

(8) بيداري اسلامي، مقاومت اسلامي و اقتصاد مقاومتي همچنان مورد توجه کليه سازمان هاي روابط عمومي کشور اعم از مديران، کارگزاران، کارکنان و همة دست اندرکاران اين حوزه ارتباطي بوده و اين رويکرد مهم در تثبيت نظام اسلامي و گسترش فرهنگ و ادبيات اسلامي در منطقه و جهان را مورد توجه جدي در برنامه ريزي هاي خود قرار مي دهند.

 

جشنواره روابط عمومي هاي برتر ايران

اعطا جايزه بينالمللي دکتر نطقي به دکتر شکرخواه

جايزه بينالمللي دکتر حميد نطقي بنيانگذار روابط عمومي ايران در يازدهمين کنفرانس بينالمللي روابط عمومي به دکتر يونس شکرخواه بنيانگذار روزنامه نگاري آنلاين اعطا شد.

 به منظور تقدير و تجليل از خدمات و تلاشهاي علمي و تحقيقاتي دکتر يونس شکرخواه در آيين افتتاحيه يازدهمين کنفرانس بينالمللي روابط عمومي ايران که در مرکز همايشهاي بينالمللي المپيک برگزار شد، ششمين جايزه بينالمللي دکتر حميد نطقي بنيانگذار روابط عمومي ايران به ايشان اعطاء شد.

دکتر يونس شکرخواه، عضوهيات علمي دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و رييس موسسه مطالعات اروپا و آمريکاي شمالي  ـ     دانشگاه تهران است که علاوه بر تدريس در دورههاي کارشناسي ارشد و دکترا تا به حال در زمينههاي ارتباطات، روزنامه نگاري آنلاين و روابط عمومي بيش از 15 عنوان کتاب به زبان فارسي، 11 عنوان کتاب ترجمه، 3 عنوان ترجمه مشترک و دهها مقاله به زبانهاي فارسي و انگليسي را به چاپ رسانده است. آخرين کتاب ايشان تحت عنوان "گرافيک خبري و اطلاعرسان" که نخستين منبع فارسي زبان در اين زمينه در ايران است به تازگي توسط دفتر مطالعات و برنامه ريزي رسانهها در 260 صفحه منتشر شد.

دکتر يونس شکرخواه، داراي ليسانس مترجمي زبان انگليسي، فوق ليسانس علوم ارتباطات و دکتري علوم ارتباطات از دانشگاه علامه طباطبايي است.

وي که فعاليتهاي مطبوعاتى خود را از سال 1360 با ترجمه مقالات بينالمللي براي روزنامه اطلاعات آغاز کرد، دبيري سرويس خارجي و عضويت شوراي تيتر روزنامه کيهان را به مدت 16 سال تا سال 1378 بهعهده داشته است. عضويت درماهنامه تخصصي صنعت چاپ وعضويت در شوراي سردبيري ماهنامه بين المللي ميدل ايست پرينتر از ديگر مسئوليتهاي وي بوده است.

دکتر شکرخواه همچنين به دليل اعتماد جامعه رسانهاي ايران به وي در بسياري از رقابتهاي رسانهاي به داوري پرداخته است که از جمله موارد متعدد آن ميتوان به اين موارد اشاره کرد: عضويت در هيأت داوران جشنواره ‏مطبوعات کودک و نوجوان، جشنواره مطبوعات ايران، سمينارهاي بررسى مسائل مطبوعات ايران، جشنوارههاي‏ نشريات دانشجويى ايران، جشنواره نشريات ادواري، جشنواره رسانه و خبرنگاران حوزه کتاب، رقابتهاي عکاسي مطبوعات شهري، مسابقه سالانه عکاسى مستند ايران، جايزه عکاسي مطبوعاتي کاوه گلستان، نشريات عرصه نسخ خطي و جشنواره برترين روابط عمومى‏هاى ايران.

افزون بر اين، بنيانگذار روزنامه نگاري آنلاين ايران، راه اندازي و سردبيري وب سايت جام جم آنلاين نخستين روزنامه آنلاين ايران، راه اندازي و سردبيري وب سايت همشهريآنلاين، عضويت در شوراي راهبردي خبرگزاري ايرنا، عضويت در کميته راهبري اجلاس آسيا- اقيانوسيه WSIS و عضويت در شوراي راهبري ICT سازمان اسناد و کتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران را در کارنامه حرفهاي خود به ثبت رسانده است.

دکتر يونس شکرخواه در عرصه جهاني نيز در سال 2003 در اجلاس جهاني سران درباره جامعه اطلاعاتي در ژنو (WSIS -Geneva) و در سال 2005 دراجلاس جهاني سران درباره جامعه اطلاعاتي در تونس (WSIS -Tunis) و نيز در سه نشست مهم فيزيکي سال 2014 در ژنو در مقرهاي اتحاديه بينالمللي ارتباطات دوربرد (ITU) و سازمان جهاني مالکيت معنوي (WIPO) که به رويدادهاي سطح بالاي وسيس+ 10 معروف شده است (The WSIS+10 High-Level Events) به عنوان عضو هيات ايران حضور داشته و در روند جهاني مفهوم سازي و واژگان سازي براي قطعنامههاي نهايي شرکت داشته است.

از جمله تلاشهاي وي طي سالها فعاليت خبري بينالمللي در عرصه روزنامهنگاري و آکادميک نيز ميتوان به موارد زير اشاره کرد: پوشش خبري مذاکرات رئيس مجلس شوراي اسلامي ايران با سران چين در پکن، پوشش مذاکرات رئيس مجلس شوراي اسلامي ايران با مقامات بلندپايه ژاپن در توکيو، پوشش خبري حضور رئيس جمهور ايران در اجلاس سران OIC در داکار، پوشش خبري مذاکرات رئيس جمهوري اسلامي ايران با سران سودان، تهيه گزارش از شهرهاي مدينه و جده و مکه، پوشش خبري بزرگترين نمايشگاه جهاني کتاب در آلمان، پوشش خبري نمايشگاه بينالمللي چاپ در دبي، شرکت در اجلاس جهاني سران درباره جامعه اطلاعاتي(عضو هيات علمي همراه سيدمحمد خاتمي ريس جمهور پيشين در ژنو)، شرکت در اجلاس جهاني سران درباره جامعه اطلاعاتي در تونس (عضو کميته محتوائي و رسانهاي)، تهيه گزارش از شهر رسانهاي دبي، گفتگو با پژوهشگران در مرکز مطالعات بينالمللي ژاپن (کيوتو)، شرکت در کنفرانس مطالعات آمريکا و مطالعات ايران، پل زدن ميان ملل و رشتهها (دانشگاه بيرمنگام)، حضور در نشستهاي دانشکدههاي دانشگاهي در شهرهاي آمستردام (هلند) و سئول (کره جنوبي).

دکتر شکرخواه در حال حاضر علاوه بر رياست موسسه مطالعات آمريکاي شمالي و اروپاي دانشگاه تهران، عضو هيات موسس و رئيس انجمن ايراني مطالعات جامعه اطلاعاتي نيز هست.

گفتني است موسسه کارگزار روابط عمومي از سال 1383 جايزه دکتر حميد نطقي بنيانگذار روابط عمومي ايران را در دو سطح ملي و بينالمللي پايه گذاري کرد و تاکنون اين جايزه به پنج شخصيت برجسته علمي بينالمللي؛ شادروان پروفسور کاظم معتمدنژاد پدر ارتباطات نوين ايران (25 آبان 1383)، پروفسور جيمز گرانيگ استاد ممتاز روابط عمومي در گروه ارتباطات دانشگاه مريلند کالج پارک آمريکا و مبدع نظريه "تعالي"(26 آبان 1384)، پروفسور علي اکبر جلالي پدر علم فناوري اطلاعات ايران (22 آبان 1388)، پروفسور علي اکبر فرهنگي پدر مديريت رسانه ايران (19 آذر 1391) و پروفسور سعيدرضا عاملي استاد ممتاز دانشگاه تهران (23 دي 1393) اعطا شده است.


برگزيدگان جوايز طلايي روابط عمومي

اين جشنواره که در دو بخش اصلي با موضوع روابط عمومي ديجيتال و بخش مسئوليت اجتماعي برگزار شد حسن ربيعي مديرکل حوزه رياست، روابط عمومي و امور بين الملل سازمان اوقاف و امور خيريه کشور به خاطر طراحي و توليد سامانه و نرم افزار "زيارت مجازي"، ابراهيم کاظم پور اقدم مدير روابط عمومي بانک تجارت به خاطر طراحي و توليد نرم افزار "سايبر نيوز" و مهندس سيد هادي ميرباقري مديرکل روابط عمومي و امور بين الملل گروه پتروپارس به خاطر طراحي و توليد نرم افزار "واقعيت افزوده صنعت نفت"، جوايز طلايي روابط عمومي در سال 1393 را از آن خود کردند.

در بخش خدمات الکترونيک، محمدحسن ترابي مديرکل روابط عمومي شرکت پست جمهوري اسلامي ايران به خاطر ارايه "خدمات پستي با ارزش افزوده از طريق تلفن همراه (USSD)" و رسول ساجدي مدير روابط عمومي شرکت سهامي بيمه ايران به خاطر ارايه خدمات الکترونيک از ديگر برگزيدگان جوايز طلايي روابط عمومي بودند.

همچنين در بخش طراحي و توليد برنامه هاي کاربردي، داود عربعلي مدير روابط عمومي شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران به خاطر نرم افزار "پمپ بنزين ياب" موفق به کسب جايزه شد.

جايزه طلايي بخش "مسئوليت اجتماعي" به يوسفعلي منيري مدير روابط عمومي موسسه مالي و اعتباري ميزان تعلق گرفت.

 

تقدير از ارتباط گران

در اين مراسم از حبيب ايل بيگي مديرعامل انجمن سينماي جوانان ايران، دکتر هادي کمرئي مديرکل روابط عمومي و بازاريابي بانک توسعه تعاون، دکتر حميد موفق مديرکل روابط عمومي بانک قوامين، مهندس محمودرضا صنعتکار مديرعامل شرکت «کنکو» و ابراهيم صفرلکي مدير روابط عمومي بانک دي تقدير به عمل آمد.

براساس اين گزارش در ادامه اين مراسم، از حسين شمس مديرعامل شرکت پويا رسانه ايرانيان، طاهر شاه نظر مديرفروش آريا چرم، حامد جمالي مدير شرکت آسانگار، سيدمحمد مدني مديرعامل شرکت راهکار سرزمين هوشمند، محمدحسين يلان مديرعامل شرکت وانيشا، مهدي وفايي مديرعامل موسسه پژوهشي حکمت و معارف خواجه نصير، مديرتوليد سامانه هاي بازديد مجازي پانوراميک صالح اصغري و حميد محمودي شرکت ارمغان   رفاه   ايرانيان تجليل شد.


پيام پروفسور کمالي پور

به مناسبت اعطاي جايزه بين المللي روابط عمومي به دکتر شکرخواه 

پروفسور يحيي کمالي پور با ارسال پيامي، اعطاي جايزه دکتر حميد نطقي بنيانگذار روابط عمومي ايران به دکتر يونس شکرخواه را تبريک گفت.

 در متن پيام رئيس بخش روزنامه نگاري و ارتباطات جمعي دانشگاه ايالتي کاروليناي شمالي، آمريکا به پدر روزنامه نگاري آتلاين ايران آمده است:

اعطاء جايزه دکتر حميد نطقي، بنيانگذار روابط عمومي ايران را به دکتر يونس شکرخواه از صميم قلب تبريک ميگويم. بيشتر اهالي رسانه و روابط عمومي ميدانند که دکتر شکرخواه با پيشتازي در عرصة فعاليت در حوزة رسانه‌‌هاي مجازي، در راه آموزش و تلاش براي نهادينه شدن اين رسانهها نيز تلاش فراوان کرده است.

علاوه بر اين، "کد خداي دهکده جهاني" با استفاده از ظرفيتهاي رسانههاي جديد، نقش موثري در راه پيشبرد اهداف و عملکرد روابط عمومي الکترونيک در ايران داشته است.

اعطاء جايزه دکتر حميد نطقي بهانهاي است تا ضمن تقدير از زحمات دکتر شکرخواه، گوشههايي از تلاشهاي ايشان مورد اشاره و توجه دوباره خانوادة رسانه و روابط عمومي در ايران قرار گيرد.


ساير فعاليت هاي دبيرخانه کنفرانس

انتشار ويژه نامه يازدهمين کنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران

سي و سومين شماره فصلنامه «کارگزار روابط عمومي» ويژه يازدهمين کنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران منتشر شد.

سرمقاله اين نشريه را دکتر محمدمهدي مظاهري رئيس يازدهمين کنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران درباره «روابط عمومي ديجيتال؛ تشديد کننده مسئوليت است نه رافع آن!» است. وي در اين سرمقاله آورده است «در زمانه اي که ابزارهاي ارتباط جمعي و رسانه هاي گروهي، رشد و تغيير فرم و محتواي مشهود و غيرقابل تصوري را تجربه کرده و به هيچ وجه با شرايط يک دهه پيش خود قابل قياس نيستند، روابط عمومي ها به عنوان عناصر پيشتاز و سردمدار يک مجموعه نمي توانند از قافله پرشتاب اين تغيير عقب بمانند چرا که کناره گيري به هر بهانه و به هر دليل، بيش از همه منافع سازمان را هدف مي گيرد.»

همچنين دکتر حسن بشير دبير کميته علمي کنفرانس در يادداشتي دهه دوم تحول در حوزه روابط عمومي را بررسي مي کند. وي در اين يادداشت، روابط عمومي را به عنوان يک فلسفه و يک تفکر مبتني بر «انسان محوري»، «اخلاق محوري» و «هويت محوري» معرفي مي کند.

در بخش معرفي خلاصه سخنراني، موضوعات و سخنرانان اصلي کنفرانس به تفصيل معرفي مي شوند.

صفحات خلاصه سخنراني هشت سخنران برجسته کنفرانس، مطلبي است که مي توان در اين ويژه نامه مطالعه کرد.

32 صفحه اين نشريه به پرونده زندگي حرفه اي دکتر يونس شکرخواه بنيانگذار روزنامه نگاري آنلاين ايران در عرصه هاي داخلي و خارجي اختصاص دارد.

آثار و تاليفات، پژوهش ها، مقالات، راهنمايي و مشاوره پايان نامه ها، کاريکاتورها، تصاوير، گفتگوها و پيام ها از محتواي اين پرونده مي باشد. گفتگوي اختصاصي «شارا» با دکتر يونس شکرخواه ديگر مطلبي است که در اين نشريه درج شده است. در بخشي از اين مصاحبه مي خوانيم:

روابط  عمومي آنلاين، ديجيتال و هر آنچه که اسم آن را مي گذاريد، بزک نيست بلکه فلسفه است. شما مي توانيد من عامي و بي سواد را با آخرين تکنولوژي ها از ساعت مچي اپل که چند روز پيش رونمايي شد تا دوربين و عينک ديجيتال و لباس هوشمند مجهز کنيد. اما من نمي توانم از آن ها استفاده کنم، زيرا شما آن ها را به صورت تزئيني به من داديد. اگر خاطرتان باشد گفتم که روابط عمومي آنلاين يا ديجيتال يک فلسفه است و اگر شما به اين فلسفه مومن نباشيد، کاري نمي توانيد انجام دهيد. ادارات را پر از کامپيوتر، کابل و داکت مي کنيد، اما هيچ اتفاقي نمي افتد. کسي بايد نترسد و پا جلو بگذارد و کاري انجام دهد. من در ترم روابط عمومي حرف تلخي زدم که اکنون نکرار مي کنم: روابط عمومي ها در ايران مشکل روابط عمومي دارند چرا که اگر مشکل روابط عمومي نداشتند ما اکنون 10 نهاد روابط عمومي نداشتيم. روابط عمومي فرقه اسماعيليه نيست که هرکس فرقه خود را درست کند. روابط عمومي مي توانست يک اتحاديه بزرگ داشته باشد. من حتي با خود کلمه روابط عمومي مشکل دارم. روابط عمومي فيلم، بازي و اجرا نيست بلکه چيزي است که بايد به آن باور داشته باشيد. در سينما بين نقش و تيپ تفاوت معنايي قايل مي شويم. روابط عمومي زماني شکل مي گيرد که فرد روابط فردي، درون فردي و ميان فردي را بداند و جوهره بين فردي خود درک عميق داشته باشيم و با آن مي توانيم به سراغ داستان روابط عمومي رفت. روابط عمومي حقيقيت واقعي بيرون زندگي است. روابط عمومي امروز يک راز بيشتر ندارد و آن هم شفافيت است.

علاوه بر آن در اين پرونده، گفتگوهاي اختصاصي و ويژه اي با استادان و صاحب نظران ارتباطات در خصوص زندگي حرفه اي دکتر يونس شکرخواه صورت گرفته است:

ـ دکتر حسام الدين آشنا: دکتر شکرخواه عين ارتباط است

ـ استاد فريدون صديقي: دکتر شکرخواه، آقاي سيب

ـ دکتر حسن نمک دوست: يونس شکرخواه، بهترين استاد خبر در ايران

ـ استاد سيد فريد قاسمي: دکتر شکرخواه، مدرن ترين سنتي

پيام  هايي از مديران عامل بانک تجارت، بانک قوامين و بانک دي را نيز مي توان در اين ويژه نامه مطالعه کرد. در اين پيام ها، ماموريت روابط عمومي هاي بانک ها در اين سازمان پيشرو مورد تحليل و تاکيد قرار گرفته و اين که روابط عمومي نوين، بايستي به بازتعريف کارکردهاي خود مبتني بر بسترساز و کارهاي الکترونيکي بپردازد.

در بقيه صفحات دکتر هادي کمرئي، حسن ربيعي، ابراهيم کاظم پور اقدم، دکتر حميد موفق، ابراهيم صفرلکي، يوسفعلي منيري، دکتر شهاب اکبريان، طاهر شاه نظر و حامد جمالي درباره نقش روابط عمومي ديجيتال در زندگي حرفه اي و سازماني مطالبي ارايه کردند.

سي و سومين فصلنامه کارگزار روابط عمومي «به صاحب امتيازي و مديرمسوولي مهدي باقريان و با سردبيري زهرا بابازاده گان» با بهاي شش هزار تومان به دکه روزنامه فروشي ها قرار گرفت.

 

انتشار ويژه نامه منتخب ششمين جايزه بنيانگذار روابط عمومي ايران

ويژه  نامه دکتر يونس شکرخواه بنيانگذار روزنامه نگاري آتلاين ايران منتشر شد.  اين ويژه نامه 33 صفحه اي، به پرونده زندگي حرفه اي دکتر يونس شکرخواه بنيانگذار روزنامه نگاري آنلاين ايران در عرصه هاي داخلي و خارجي اختصاص دارد.

 

انتشار مولتي مدياي کنفرانس

اين لوح فشرده شامل بروشور معرفي کنفرانس، چکيده سخنراني، مقالات برگزيده، برگزيدگان جشنواره، پوستر کنفرانس، اسپانسرها، زيست نامه دکترشکرخواه و فيلم معرفي پدر علم روزنامه نگاري آنلاين ايران در اختيار شرکت کنندگان کنفرانس قرار گرفته است.


رونمايي پوستر منتخب ششمين جايزه دکتر نطقي

به منظور تقدير و تجليل از خدمات و تلاشهاي علمي و تحقيقاتي دکتر يونس شکرخواه در آيين افتتاحيه يازدهمين کنفرانس بينالمللي روابط عمومي ايران که در مرکز همايشهاي بينالمللي المپيک برگزار شد، از پوستر ششمين جايزه بينالمللي دکتر حميد نطقي بنيانگذار روابط عمومي ايران رونمايي شد.

 

انتشار تصاوير برگزيده کنفرانس

تصاوير يازدهمين کنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران منتشر شد.

 

انتشار پاورپوينت هاي سخنرانان کنفرانس

پاورپوينت هاي سخنرانان يازدهمين کنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران براي استفاده عموم روي سايت کنفرانس قرار گرفت.

 

توليد و پخش کليپ زندگينامه دکتر شکرخواه

در اين کنفرانس، کليپ زندگينامه دکتر شکرخواه پخش شد که مورد توجه حضار قرار گرفت.

 

انتشار لوح فشرده سخنراني ها

بعد از برگزاري کنفرانس، سه لوح فشرده حاوي سخنراني ها، تصاوير برگزيده و مراسم افتتاحيه و اعطا جوايز منتشر شد که هم اکنون در دسترس علاقمندان قرار دارد.

 

گزارش فعاليت هاي رسانه اي کنفرانس

 فعاليت هاي رسانه اي يازدهمين کنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران در 300 صفحه منتشر شد.