كتاب مجموعه مقالات اولین كنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران

 

كتاب مجموعه مقالات اولین كنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران در 160 صفحه توسط موسسه كارگزار روابط عمومی منتشر شد.
در بخشی از پیشگفتار این كتاب آمده است: با لطف خدای بزرگ، نخستین كنفرانس بین المللی روابط عمومی در روزهای 6 و 7 بهمن ماه 1383 به اهتمام موسسه كارگزار روابط عمومی برگزار شد.


برای آشنایی با اهداف و محتوای این كنفرانس و استفاده بهینه از موقعیت پیش آمده، متن كامل مقالات و سخنرانی های انجام شده در كنفرانس تدوین شده، به پیشگاه كارگزاران روابط عممی و سایر علاقمندان تقدیم می شود تا ضمن قدردانی از تلاش های سخنرانان و نویسندگان مقالات از دوباره كاری در ارایه موضوعات پرهیز شود و قدمی دیگر به تالیف آثاری نزدیك شویم كه به ادبیات روابط عمومی غنا و اعتبار می بخشد.

 

 

 

 


 

 

معرفی و خلاصه مقالات دومین کنفرانس


 


 

 

اصول، فنون و نگرش های نوین روابط عمومی

 

كتاب مجموعه مقالات دومین كنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران با عنوان «اصول، فنون و نگرش های نوین روابط عمومی» در 146 صفحه توسط انتشارات كارگزار روابط عمومی منتشر شد.

مطالب این كتاب:
- ظهور اینترنت و دگرگونی در ساختار روابط عمومی/ دكتر رضا برادران كاظم زاده- سعید یعقوبی
- روابط عمومی و مسوولیت اجتماعی/ دكتر باقر ساروخانی
- وضع روابط عمومی در هند: گذشته، حال و آینده/ گوپال سوتار
- تاثیر سیاسی و اجتماعی اقتصادی بر حرفه روابط عمومی در ونزوئلا/ دكتر جوان كارلس مولدا
- روابط عمومی در آژانس های پلیس/ دكتر زلیمیر كستوویچ
- فرهنگ، ارتباطات، فن آوری و روابط عمومی: دیدگاه یك ایرانی/ دكتر یحیی كمالی پور
- تحقیقات در روابط عمومی، جایگاه فعلی و جهت گیری های جدید/ دكتر جیمز گرانیگ
- جایگاه اخلاق در روابط عمومی/ دكتر لاریسا گرانیگ
- روابط عمومی در عصر جهانی شدن/ دكتر حمید مولانا
- روابط عمومی در آینده/ دكتر بتك ون رولر
 


 

سومین كنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران

 

سومین كنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران
معرفی و خلاصه مقالات سخنرانان
ایران، تهران، مركز همایش های بین المللی صداوسیما 25 و 26 آبان ماه 1385

 
فهرست مطالب

پیش گفتار
معرفی سومین كنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران
انقلاب تازه در روابط عمومی
تجربه روابط عمومی در آسیا
دكتر حمید نطقی، پدر روابط عمومی ایران
معرفی و خلاصه مقالات سخنرانان خارجی
معرفی و خلاصه مقالات سخنرانان داخلی برنامه كنفرانس
 


 

چهارمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران

 

چهارمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران
معرفی و خلاصه مقالات سخنرانان
ایران، تهران، مرکز همایش های بین المللی صداوسیما 24 و 25 آبان ماه 1386
 

پیش گفتار

نخستین كنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران به عنوان نقطه عطفی در تاریخ روابط عمومی با هدف ایجاد یك موج بین المللی با محوریت روابط عمومی ایران و با همكاری تشكل ها و انجمن های روابط عمومی و متولیان روابط عمومی، سازمان ها، نهادها، وزارتخانه ها و شركت های خصوصی و دولتی در سال 1383 برگزار گردید.
شروع حركتی سخت كه از آن به عنوان مبارزه تعبیر كردیم: مبارزه ای برای اعتلای نام روابط عمومی ایران. این نگاه و مسیر دشوار، كار ما را بسیار سخت كرده بود و سایه این سختی ها در طول برگزاری كنفرانس دوم و سوم نیز با ما همراه بود.
اکنون پس از برگزاری سومین كنفرانس در آبان ماه 1385همچنان مصمم هستیم كه باید این راه را ادامه دهیم و خوشبختانه دوستان و همراهان زیادی داریم كه ما را در این امر مهم یاری می كنند. علاوه بر آن، در حال حاضر هدف های ما روشن تر و دقیق تر شده است.
خوشبختانه بسیاری از كسانی كه با ما در این حركت سهیم شده اند، همچنان پا به پپای ما، در ادامه این راه مصمم هستند. در برنامه های طراحی شده برای كنفرانس چهارم ضمن همفکری و هم اندیشی گسترده با صاحب نظران این حوزه از همه تجربیات سال های گذشته و همه كسانی كه همراه ما بوده اند استفاده كرده ایم و از سویی دیگر تلاش كرده ایم كه با توجه به نیازهای جدید حوزه روابط عمومی، برنامه های كنفرانس چهارم را هر چه كاربردی تر و به صورت عملی ارایه دهیم تا شركت كنندگان در كنفرانس بتوانند با ره توشه ای قابل استفاده و كاربردی در آن شركت كنند.
به همین منظور به دنبال ارایه برنامه هایی هستیم تا طیف های مختلف شركت كننده در كنفرانس از جمله صاحبنظران، كارشناسان، مدیران و مسئولان شركت كننده در آن بتوانند به خواسته های حرفه ای خود دست یابند.
ما امروز با جمع بندی و تحلیل آنچه در طی مدت زمان برگزاری این سه كنفرانس اتفاق افتاده است، تلاش می كنیم این راه را با گام هایی امیدوارتر و اهداف روشن تر ادامه دهیم.
امیدواریم همراهان سه دوره قبلی كنفرانس و علاقمندانی كه در كنفرانس چهارم به ما پیوستند، از نتایج این حركت رو به رشد حداكثر بهره را ببرند و همه با هم بتوانیم در مسیر اعتلای روابط عمومی ایران در عرصه های ملی و بین المللی گام های موثرتری برداریم. انشاءاله
 

فهرست مطالب

پیش گفتار
معرفی چهارمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران
دکتر حمید نطقی، پدر روابط عمومی ایران
جایگاه اطلاع رسانی در اجرای سیاست های کلی اصل «44» قانون اساسی
معرفی و خلاصه مقالات سخنرانان خارجی
معرفی و خلاصه مقالات سخنرانان داخلی

 


 

پنجمين کنفرانس بين المللی روابط عمومی ايران

 

پنجمين کنفرانس بين المللی روابط عمومی ايران، به همت موسسه کارگزار روابط عمومی و مشارکت شرکت راهکار تجارت مديريت کوشا و با حضور سخنرانان داخلی و خارجی در روزهای 13 و 14 آبان ماه در محل سالن همايش های بين المللی صدا و سيما برگزار می شود.
در اين کنفرانس که بيش از 1000 نفر از مديران ارشد، مديران کل روابط عمومی، کارشناسان روابط عمومی و ارتباطات و مديران صنايع و شرکت های دولتی و خصوصی حضور دارند طی دو روز، مقالاتی در زمينه: مديريت روابط عمومی پيشرو، جايگاه و نقش ها، مديريت روابط عمومی پيشرو، جايگاه فعلی و جهت گيری های جديد و بستر های حقوقی، استراتژی ها و نوآوری های نظام يافته در مديريت روابط عمومی پيشرو و ... ارايه خواهد شد.

عناوين خلاصه مقالات ارايه شده در کنفرانس عبارتند از:
- برنامه ريزی ارتباطات راهبردی/ ساندر اشروورز، رييس موسسه بين المللی ارتباطات بازرگانی اروپا
- چالش های حرفه ای روابط عمومی در اندونزی/ مسلم باسيا، رييس انجمن روابط عمومی اندونزی
- تحولی بنيادين در ساختار موسسات روابط عمومی/ جی کوير پرابهو، رييس و مدير شرکت ارتباطات و بازاريابی پرابهو و عضو هيات مديره M&ISB
- روابط عمومی، عنصری جدايی ناپذير در ارتباطات بازاريابی جهانی امروز/ ريما سارين، مدير بازاريابی جهانی، ارتباطات شرکتی و روابط عمومی شرکت Applabs
- روابط عمومی دولتی/ پروفسور حمدان عدنان، رييس موسسه روابط عمومی مالزی
- رهبری، توانمندسازی و هدايت منابع انسانی: با رويکرد روابط عمومی/ دکتر عليرضا آزمنديان، بنيانگذار تکنولوژی فکر در ايران
- نظام انتخاب و انتصاب مديران روابط عمومی با رويکرد "مديريت قابليت ها"/ دکتر بهزاد ابوالعلايی، مدرس و مشاور مديريت منابع انسانی
- مديران روابط عمومی و مسووليت اجتماعی بنگاه ها/ سيدمسعود همايونفر، رييس موسسه مطالعات بهره وری و منابع انسانی
- روابط عمومی و مديريت بحران/ دکتر فريدون وردی نژاد، عضو هيات علمی دانشکده مديريت دانشگاه تهران
- مدلی برای مديريت روابط عمومی حرفه ای/ احمد يحيايی ايله ای، دانشجوی دکترای ارتباطات
 

 


 

 

کتاب برنامه عمل کنفرانس پنجم – آبان 1387

 

 انتشار کتابچه "برنامه عمل" پنجمين کنفرانس بين المللی روابط عمومی ايران

همه ساله کنفرانس ها و نشست های گوناگونی در حوزه های مختلف به ويژه روابط عمومی برگزار می شود.
در اين گونه گردهمايی ها و کنفرانس ها اغلب بحث ها و گفتگوهای جالب و جذابی مطرح می شود، اما معمولاً، تنظيم و پيگيری موضوعات مطرح شده به دست فراموشی سپرده می شود و در مدتی کوتاه آثار وجودی آن ها در هياهوی مسايل جديد محو می شود.
دبيرخانه دايمی کنفرانس بين المللی روابط عمومی ايران و ستاد اجرايی اين کنفرانس با درک اين موضوع تلاش کرده است در اين زمينه گام های کارآمد و موثری را بردارد.
در همين راستا، اهم مطالب مطرح شده در پنجمين کنفرانس بين المللی روابط عمومی ايران گردآوری، تنظيم و در روز پايانی کنفرانس در اختيار شرکت کنندگان قرار می گيرد.
بنابراين هنگامی که شرکت کنندگان در کنفرانس پشت ميز کار خود قرار می گيرند از خود نخواهند پرسيد، خوب حالا بايد بر چه چيز تمرکز کنيم؟
آن ها کتابچه ای را پيش روی خود خواهند داشت که خواهد توانست "برنامه عمل" آن ها در بسياری از زمينه ها، به خصوص موضوعات مطرح شده در کنفرانس باشد.

در "برنامه عمل" پنجمين کنفرانس بين المللی روابط عمومی ايران موضوعات ذيل به چاپ رسيده است:
- رهبری، توانمندسازی و هدايت منابع انسانی با رويکرد روابط عمومی
- نظام انتخاب و انتصاب مديران روابط عمومی با رويکرد مديريت قابليت ها
- مدلی برای روابط عمومی حرفه ای
- روش های برتر و روش های فراتر در روابط عمومی
- ده اشتباه در مورد مقاله های خبری
- تحولی بنيادين در ساختار موسسات روابط عمومی
- روابط عمومی ها، نگاهی دوباره (دستاوردهای کنفرانس چهارم)، و ...

 

 



  کتاب مجموعه مقالات کنفرانس ششم  آبان 1389

 

 نويسندگان: دکتر بهاره بخشي – پروانه پيشنمازي- دکتر حسن بشير – دکتر علي اکبر جلالي- دکتر عليرضا دهقان – مهندس ژوبين علاقبند – دکتر محمد سلطاني فر – شميم عبدل جليل – دکتر علي اصغر کيا – دکتر کريس گالووي – دکتر اميدعلي مسعودي – دکتر داود نعمتي انارکي

انتشارات: کارگزار روابط عمومي

 

 

 


 


  ويژه نامه کنفرانس هفتم  آبان 1390
 
 

   بیست و ششمین شماره فصلنامه کارگزار روابط عمومی ویزه هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران ایران، حاوی خلاصه مقالات برگزیده، سخنرانی ها، دیدگاه ها، گزارش کامل جشنواره روابط عمومی برتر کشور و آخرین مقالات ترجمه شده توسط موسسه کارگزار روابط عمومی منتشر شد.

در این ویزه نامه علاوه بر معرفی کامل اهداف، موضوعات و ارکان هفتمین کنفرانس، گفت و گو با دبیر کل، اعضای کمیته علمی و اجرایی، سخنرانان داخلی وخارجی انجام شده است.

همچنین دیدگاه ها، یادداشت ها و معرفی آخرین کتاب های منتشرشده در حوزه روابط عمومی با عنوان کتابخانه و معرفی آثاربرتر و نظرات هیئت داوران جشنواره روابط عمومی برتر ايران و سایر مطالب مورد نیاز روابط عمومی های کشور درج شده است.

ویزه نامه هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران بصورت چهاررنگ و با کاغذ گلاسه در 104 صفحه بعنوان مرجعی برای پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی مخاطبان از این رویداد مهم علمی کشور قلمداد می شود.

 

 



   

کتاب خلاصه مقالات دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی

 19-17 آذر 1391

 

   بیست و ششمین شماره فصلنامه کارگزار روابط عمومی ویزه هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران ایران، حاوی خلاصه مقالات برگزیده، سخنرانی ها، دیدگاه ها، گزارش کامل جشنواره روابط عمومی برتر کشور و آخرین مقالات ترجمه شده توسط موسسه کارگزار روابط عمومی منتشر شد.

 

 کتاب مجموعه مقالات دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی منتشر شد. 

به گزارش شارا، کتاب خلاصه مقالات دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی که روزهای 18 و 19 آذرماه در تالار وحدت برگزار شد، به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر شد.  

این کتاب شامل چکیده مقالاتی است که به دبیرخانه علمی کنگره ارسال شده و در داوری مورد پذیرش واقع شده است .

 

پیش گفتار

تدبر و اندیشیدن در آیات الهی و جستار در باب آفریده های پروردگار به منظور حصول رهیافت هایی که بشر را به سعادت و نیک بختی در هر دو جهان خاکی و باقی رهنمون سازد، از توصیه های موکد دین مبین اسلام است. غور در ژرفای بی نهایت گسترده آموزه های انسان ساز کامل ترین دین الهی بگونه ای است که در هر زمانی برای هر گروه و حرفه ای از مردمان جوامع که همت و نیت متعالی شان بر مدار آیین ناب محمد (ص) است و قرابت و اکتساب از مفاهیم آسمانی اسلام را مورد نظر قرار داده اند، اقیانوسی از مولفه های کاربردی را پیش روی جویندگان حق و حقیقت قرار می دهد.

 

پس بی دلیل نیست که با اتکای به عمق دستورات و فرامین اسلام و پس از انتشار اعلام فراخوان مقاله برای دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی، دریافت بیش از 150 عنوان مقاله از سراسر جهان را به دبیرخانه کنگره شاهد بودیم. آن چه که پیش روی شماست چکیده بیش از 40 عنوان مقاله ای است که مورد تایید کمیته علمی کنگره واقع شده و عطش و شوق اطلاع رسانی درباره آن ها به پدیدار شدن مجموعه حاضر منجر شد.

 

مقالاتی که الگوی تعالی جوی روابط عمومی در اسلام، مدیریت روابط عمومی بر اساس هنجارهای دینی، مبانی روان شناختی رابطه ها در بستر فرهنگ و ارزش های دینی، اخلاق حرفه ای اسلامی و روابط عمومی، روابط عمومی اسلامی و ارتباطات در جهان متغیر رسانه ها، روابط عمومی اسلامی و جهانی سازی، ارتباطات الکترونیک، وظایف روابط عمومی اسلامی در روش و سیره ائمه اطهار و ارزش های بنیادی روابط عمومی در کلام بزرگان دین اسلام و محورهای مورد نظر، به شیوایی و در قالب معرفی الگوهای کاربردی تبیین و تشریح شده است.

 

از الطاف الهی است که در دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی، تراوشات فکری اندیشمندانی ارایه و ثبت شده است که از سراسر کشورهای اسلامی برای نخستین بار به تولید محتوای مورد نیاز روابط عمومی اسلامی پرداخته اند و چکیده آرای آن در این کتاب در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

 

در دیگر بخش های این کتاب، مخاطب ضمن آشنایی با اهداف، تاریخچه و وقایع نگاری کنگره، با روند شکل گیری انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی نیز آشنا می شود.

معرفی جایزه جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی و ویژگی های معیارهای چگونگی اعطای آن و نگاهی گذرا به برگزاری نخستین کنگره در کشور مالزی از دیگر بخش های مجموعه حاضر به شمار می رود.

ضمن تقدیر از تمامی کارگزاران مسلمان روابط عمومی داخل و خارج از کشور که با تشریک مساعی و همدلی و حضور مجدانه خود در شکل گیری دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی به ایفای نقش ارزنده خود پرداخته اند، امید آن داریم تا آثار و برکات این کنگره و از جمله کتاب حاضر در رشد و تعالی نهاد روابط عمومی ایران اسلامی و پیوند و تعامل عمیق تر با سایر کشورهای مسلمان نمود و کارکرد عملی و عینی یابد.

 


 

 

انتشار کتاب روابط عمومی انسانی - 1390

 

نخستین کتاب "روابط عمومی انسانی" با همکاری و حمایت کمیته علمی کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران و بکوشش مهدی باقریان توسط انتشارات کارگزار روابط عمومی منتشر شد.

 

نخستین کتاب "روابط عمومی انسانی" با مطالب زیر همراه است:

توسعه نیروی انسانی و شیوه‌های انسانی ارتباط در روابط عمومی دو و رسانه‌های‌ اجتماعی

(دکتر علی اکبر جلالی)

 

روابط عمومی توسعه؛ مناسبات ارتباطی با محیط پیرامونی

(دکتر داود نعمتی انارکی)

 

روابط عمومی و توسعه انسانی: رویارویی با ریسکهای انسان بودن، یا ریسکهای پیش روی انسان ‏ها؟

(پروفسور کریس گالووی)

 

رفع تقابل فرهنگ ‏ها از طریق ارتباطات انسانی

(دکتر مهد عدنان هاشم)

 

جهانی شدن ارتباطات در راستای توسعه «انسان دانش محور»

(دکتر محمد سلطانی فر)

 

نقش هنر خلاقیت و تصمیم گیری در توسعه روابط عمومی انسانی

(دکتر حسن بشیر)

 

جهان مجازی و توسعه ارتباطات انسانی

(دکتر امیدعلی مسعودی)

 

 کتاب یاد شده در شمارگان 3000 نسخه از سوی انتشارات کارگزار روابط عمومی به چاپ رسید.

 


 

کتاب «روابط عمومی اسلامی»-1393

 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- کتاب «روابط عمومی اسلامی»، بکوشش حسن بشیر و مهدی باقریان توسط انتشارات «کارگزار روابط عمومی» منتشر ‌شد.

 

در این اثر ، 21 مقاله تخصصی ارایه شده در نخستین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی در قالب کتاب عرضه شده است.

 این کتاب با شمارگان یک هزار نسخه در 396 صفحه در قطع وزیری منتشر شد.

 

فهرست مطالب
پیشگفتار|مهدی باقریان
مقدمه|حسن بشیر

فصل اول
روابط عمومی اسلامی|  زهرا احمدی
نگاهی به روابط عمومی در ارتباطات اسلامی: مطالعه ای در سیره تبلیغی پیامبر اکرم(ص)|دکتر محمود یوسف مصطفی
قرآن کریم و روابط عمومی| احمدعلی قانع
مقدمه ای بر وظایف روابط عمومی اسلامی از منظر قرآن  کریم| دکتر عباس مصلایی پور
روابط عمومی اسلامی در روش و سیره پیامبراسلام (ص)| دکتر امیدعلی مسعودی
ارزش ‏های بنیادی روابط عمومی در کلام امام علی (ع)|  دکتر احمد یحیایی ایله ای
اخلاق و مسئولیت پذیری در روزنامه نگاری: دیدگاه اسلامی| محمد  ا. صدیقی
روابط عمومی اسلامی، جامعه و اخلاق حرفه ای| دکتر سیدحسین شرف الدین
اخلاق حرفه ای خبر در اسلام| دکتر پیمان جبلی
روابط عمومی اسلامی و جنگ نرم| مهناز امیرپورـ هادی زارعی
بازاریابی اجتماعی؛ زمینه ساز توسعه نقش کاربردی روابط عمومی در سازمان ها (یک مدل مفهومی)|دکتر نادر جعفری
نقش روابط عمومی در ترویج بانکداری اسلامی| دکتر غلامحسن تقی نتّاج  ـ دکتر نادرجعفری
روابط عمومی اسلامی، رسانه اجتماعی و بازاریابی توانمندسازی عمومی ـ با یادگیری از وضعیت اندونزی|شفیق بصری اسگاف
نقش روابط عمومی در ترویج محصولات اسلامی در سطح جهان (تجارب دولت مالزی)| دکتر جمیله احمد
شهر الکترونیک ابزاری جهت ارتقاء روابط عمومی زنان شهرهای اسلامی با تاکید بر مبانی ناب اسلامی عفاف|  دکتر مهدی جمالی نژاد ـ سیدمحمدرضا طلاکش
ارتباطات انسانی: بحث درباره لزوم نوسازی فرهنگ اسلامی در عصر پُست مدرن|شمیم عبدالجلیل
رسانه‎ های اجتماعی و تأثیرات آن در جوامع اسلامی|دکترعبدالله عسکری
روابط عمومی، بازار پیام و جهان اسلام|بلال محمد مجید
بهبود حمایت از ایده های اسلامی|   اُنایگول تورژان
جایگاه روابط عمومی در سازمان های دولتی و غیر دولتی کشور جمهوری اسلامی افغانستان|  خدیجه مختارزاده 
روابط عمومی اسلامی و نقش انقلاب اسلامی در بیداری اسلامی|حجت السلام   والمسلمین محمد واعظی

فصل دوم
وقایع نگاری نخستین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی
مروری بر شکل گیری انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی
گزارش کامل برگزاری دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی

 

 


 

کتاب آینده پژوهی روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی- 1394

 

کتاب "آینده پژوهی روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی" کار مشترک حسن بشیر و مهدی باقریان توسط انتشارات کارگزار روابط عمومی منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی انتشارات کارگزار روابط عمومی، این کتاب تلاش می کند انتظارات ما را از دانش آینده پژوهی شناسایی کرده و کمک کند تا تمامی توان و ظرفیت عوامل شکل دهنده، در راستای تحقق مطلوب ترین بدیل آینده جهت‌دهی شوند.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: آینده پژوهی در روابط عمومی یک امر ضروری و الزامی است. هیچ سازمانی نمی تواند بدون توجه به آینده، حرکت های بعدی خود را تنظیم کند. تنظیم این آینده، بیش از آنکه به تولیدات خاص بستگی داشته باشد، به شیوه ارتباطات، بستگی دارد. و به همین دلیل است که روابط عمومی در این زمینه می تواند نقش بسزایی داشته باشد.

با گسترش فضای مجازی، آینده پژوهی روابط عمومی وارد چالش های جدید و اساسی شده است. سرعت ارتباطات، حجم اطلاعات و امکان های دسترسی به محتواهای مختلف، زمینه ای برای کشف یا حدس هر چه بیشتر و عمیقتر آینده را مهیا ساخته است. کشف آینده در این رابطه، یک کشف واقعی است و از جنس پیشگویی صرف نیست. یک رابطه ریاضی و منطقی و علمی را می توان در این کشف واقعی از آینده مشاهده نمود. و بر همین پایه می توان برای آن آینده آمادگی لازم را پیدا کرد و ایجاد نمود.

کتاب «آینده پژوهی روابط عمومی»‌ محصول دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران است که در سال ۱۳۹۴ توسط مؤسسه کارگزار روابط عمومی برگزار شده است. در کنفرانس مزبور سخنرانان متعددی وجود داشتند که مقالات آنان و برخی از مقالات دیگری که با ارزیابی کمیته علمی شایسته انتشار بودند در این کتاب جمع آوری شده اند.

کتاب «آینده پژوهی روابط عمومی» شامل سیزده مقاله علمی به شرح ذیل است:
۱-روابط عمومی آینده گرا؛ مبانی و چشم انداز: دکتر مهدی باقریان
۲-آینده نگری در تعامل روابط عمومی ها با رسانه ها: رویکردها و چالش ها: دکتر حسن بشیر
۳-فهم روابط عمومی در چارچوب رویکرد فرهنگی به مسئولیت اجتماعی: دکتر احمد پاکتچی
۴-آینده پژوهی ارتباطات سازمانی با گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی در میان کارکنان: دکتر طاهر روشندل اربطانی، محمد مهدی فرجیان، شمسی سلمانی زاده
۵-آیندۀ روابط عمومی پایدار: تغییر در کیفیت مسئولیت اجتماعی و اینترنت همه چیزها: دکتر سعیدرضا عاملی
۶-آینده پژوهی روابط عمومی، مسئولیت پذیری اجتماعی و اعتمادسازی عمومی:‌ دکتر محمدمهدی مظاهری
۷- دیده بانی روابط عمومی¬ها با تاکید بر شبکه های اجتماعی و بحرانهای فرهنگی: دکتر غلامرضا گودرزی
۸-چشم انداز مسئولیت اجتماعی در سازمان ها و شرکت ها: دکتر حسن ربیعی
۹-بررسی تأثیر مسئولیت پذیری اجتماعی بانک مهر اقتصاد بر رضایت ذی نفعان: منصور شیخ الاسلامی
۱۰-آینده پژوهی، روابط عمومی و شبکه های اجتماعی: مهر نوش ریاضی، میترا حیدری، ایرج منوری
۱۱-بررسی میزان رضایتمندی مردم شهر ماهشهر از عملکرد شرکت پتروشیمی فجر در حوزه مسئولیت اجتماعی: بهنام صیفوری، تورج فتاحی

به باور تدوین کنندگان، کتاب «آینده پژوهی روابط عمومی»‌ به دلیل اینکه مقالات علمی آن برای اولین بار به رابطه آینده پژوهی با روابط عمومی با نگاه میان رشته تدوین شده اند، قطعا به عنوان یک اثر ماندگار در حوزه روابط عمومی به جای خواهد ماند. این مساله به این معنا نیست که ما نیازمند مباحث جدیدتر،‌ عمیتقر و همه جانبه تر بیشتری نیستیم. این حوزه، نیازمند نوعی از بازنگری عملی و اجرایی وسیعتر و فراگیرتری است که می تواند در بالندگی روابط عمومی ها در سطح ملی و بین المللی تاثیرگذار باشد.


کتاب "آینده پژوهی روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی" در 208 صفحه توسط انتشارات کارگزار روابط عمومی در زمستان 1395 و با قیمت بیست هزار تومان منتشر شده است.