News
هدف اصلی کنفرانس، ایجاد فهم مشترک برای پذیرش ذهنی و عینی «روابط عمومی یکپارچه» است
۳ / ۱۰ / ۱۳۹۲

 اشاره
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-  دکتر حسن بشير،‌ دانشيار دانشگاه امام صادق (ص) و استاد ارتباطات بين الملل مي باشند. وي دبير کميته علمي دهمين کنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران است که در روزهاي 23 و 24 دي ماه در تهران برگزار خواهد شد. با ايشان در مورد دهمين کنفرانس به صحبت نشستيم.


هدف از برگزاري دهمين کنفرانس روابط عمومي چيست؟
يکي از مهمترين اهداف برگزاري کنفرانس هاي بين المللي روابط عمومي ايران، آشناسازي دست اندرکاران حوزه روابط عمومي با مسائل و رويکردهاي علمي، آموزش هاي کاربردي، تحقيقات و تجربياتي است که در اين حوزه مهم ارتباطي انجام گرفته يا در حال انجام است.

دهمين کنفرانس نيز با همين رويکرد برگزار مي شود. به همين دليل يکي از موضوع هاي مهم اين حوزه يعني «روابط عمومي يکپارچه» در اين کنفرانس بررسي خواهد شد. نگاه همگرا در اين زمينه حائز اهميت است. روابط عمومي در حقيقت يک بدنه منسجمي از ارتباطات است که تلاش مي کند ميان همه عناصر تاثيرگذار در آن روابط منطقي، مفيد، صحيح، کارا و مؤثر ايجاد کند. کارگزاران روابط عمومي بايد اين حوزه ارتباطي و مفهوم روابط پيچيده ميان عناصر مختلف اين حوزه را بخوبي درک و عملياتي سازند. به همين دليل است که سعي شده مسائل و رويکردها و مطالب مهم اين حوزه توسط اساتيد، محققان و کارگزاران در اين کنفرانس به شکل سخنراني و ميزگرد مطرح شوند.


 تاکنون در سه کنفرانس قبلي روابط عمومي دبير کميته علمي بوديد، بنظر شما چه دست آوردهايي تا کنون به دست آمده اند؟
همه اهداف کلان برگزاري کنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران را مي توان در يک جمله خلاصه کردن «ارتقاي علمي و کاربردي روابط عمومي در حوزه هاي نظري، عملي، مديريتي و کارشناسي است». به عبارت ديگر، کنفرانس بين المللي روابط عمومي در تلاش است که ارتقاي روابط عمومي را در چهار حوزه مهم در داخل کشور مورد توجه قرار دهد:


(1) ارتقاي نظري: به معناي ارتقاي علمي، نظريه پردازي، معرفت شناسي، فلسفه و تحليل مي باشد. در اين زمينه تلاش شده است که هم از دانشگاه هاي مختلف و هم از نمايندگان آنها و هم از اساتيد و محققان و کارشناسان برجسته اين حوزه درخواست شود که مشارکت جدي با کنفرانس داشته باشند و تلاش نمايند توليداتي در اين زمينه داشته باشند. در اين زمينه مي توان گفت يکي از محصولات اين کنفرانس، ارائه سخنراني هاي علمي، چاپ کتاب ها، انتشار مقالات، مصاحبه هاي علمي، انتشار مجله روابط عمومي الکترونيک و برگزاري کارگاه هاي مختلف علمي و کاربردي است.


(2) ارتقاي کاربردي:‌ حوزه روابط عمومي علاوه بر داشتن جنبه هاي علمي و نظري، به شدت يک حوزه کاربردي و عملياتي است. ارائه تجربيات گوناگون، بررسي راه هاي ارتقاي عملي، شناخت شيوه هاي تقويت ارتباطات سازماني، آشنايي با روش هاي اخلاقي براي توسعه ارتباطات مردمي و غيره تنها بخشي از حوزه مرتبط با ارتقاي کاربردي روابط عمومي است که در اين کنفرانس به آن پرداخته مي شود و به نظر مي رسد تاکنون توانسته است طيف وسيعي از تجربيات عيني و عملي در اين زمينه را پوشش دهد که به شدت مي تواند راه گشاي عملي و کاربردي کارگزاران روابط عمومي در سطح کشور باشد.


(3) ارتقاي مديريتي: روابط عمومي يک حوزه مهم وابسته به مديريت پيام و اطلاع رساني است. در اينجا وقتي از مديريت سخن گفته مي شود منظور دو نوع مديريت است. يکي مديريت مستقيم سازماني که در ساختار روابط عمومي آشکار مي شود و به شدت به درجه فهم و علاقمندي به حوزه روابط عمومي به عنوان کانالي مطمئن و مفيد براي گسترش روابط مختلف ميان سازمان و مردم است بستگي دارد و دومي حوزه مديريت پيام است که يک رويکرد محتوايي است.

به عبارت ديگر، مديريت سازمان روابط عمومي، نيازمند فهم صحيح ساختار،‌ تشکيلات، عوامل و روابط دروني سازمان است که عمدتا حوزه سخت افزاري روابط عمومي را تشکيل مي دهد. علاوه بر آن مديريت نرم افزاري و محتوايي روابط عمومي نيز به شدت نيازمند درک صحيح از محتواي پيام، زمان بندي مناسب براي طرح پيام، مکان شناسي براي گسترش روابط، تحليل وضعيت و موقعيت براي اطلاع رساني و غيره است که اين مديريت نيز تاکنون به شکل هاي مختلف مورد بحث و بررسي قرار گرفته و مسائل و حيطه هاي مختلف آن مورد توجه قرار گرفته است و به نظر مي رسد که کنفرانس ديدگاه هاي مختلف را در اين زمينه هم از منظر عملي و هم از منظر مديران تجربي منعکس کرده است.


(4) ارتقاي کارشناسي:‌ ارتقاي کارشناسي ناظر به ايجاد زمينه هاي مناسب براي ارتقاي کارگزاران و کارشناسان روابط عمومي در ميدان عمل است. انعکاس تجربيات کارگزاران، نقد عملکردها، ارائه راه ها و شيوه عملياتي در حوزه هاي مختلف، ارزيابي اقدامات، ارائه گزارشات سازماني، پشنهاد چگونگي ارتباط بيشتر ميان کارگزاران براي انتقال تجربيات و امثالهم تنها بخشي از مواردي است که تاکنون در اين زمينه در کنفرانس هاي مختلف مطرح شده اند.
البته به نظر مي رسد که کنفرانس هنوز در نيمه راه مباحث مربوط به اين حوزه وسيع است و بايد در آينده مباحث زياد ديگري در اين رابطه را مورد توجه قرار دهد که بحمد ا... با همکاري اساتيد،‌ محققان،‌ مديران و کارگزاران روابط عمومي اين مهم مي تواند بخوبي محقق شود.


کميته علمي دهمين کنفرانس با کميته هاي علمي قبلي چه تفاوتي دارند؟
در کنفرانس هاي قبلي عمدتا نمايندگان دانشگاه ها حضور داشتند با تعداد کمي از مديران و کارشناسان حوزه روابط عمومي. در اين کنفرانس تلاش شده است که بيشترين تعداد از نمايندگان دانشگاه ها،‌ اساتيد مختلف،محققان و کارشناسان زبده و متخصص در اين زمينه حضور داشته باشند تا بتوانيم به يک جمع بندي مناسب در تصميمات انجام شده در زمينه هاي مرتبط برسيم. به همين دليل در سال جاري شاهد حضور نمايندگان بيشتري از دانشگاه هاي داخل و خارج کشور هستيم،‌ همچنين شاهد مشارکت اساتيد مختلف با ظرفيت هاي خود و نيز کارشناسان و محققان مرتبط هستيم.


يکي از اهداف مهم کنفرانس در آينده نيز گسترش اين مشارکت است که البته در قالب کمسيون هاي مختلف خواهد بود تا بتوان به جوانب مختلف روابط عمومي پرداخته شود. به نظر مي رسد با استقبالي که دانشگاه ها، اساتيد، مديران و کارشناسان روابط عمومي در اين زمينه داشته اند شاهد گسترش مشارکت آنان در اين حوزه مهم ارتباطي در آينده باشيم. آنچه که در اين زمينه علاوه بر نتايج مثبتي که مي تواند در برگزاري کنفرانس ها داشته باشد،‌ اصل ايجاد هماهنگي،‌ همفکري،‌ همدلي و همسوئي در حوزه روابط عمومي ميان اقشار علمي و دانشگاهي است که بسيار حائز اهميت بوده و مي تواند به نتايج مهمي در سطح کشور براي توسعه اين رشته علمي و کاربردي داشته باشد.

 

اخيرا در اولين جلسه کميته علمي دهمين کنفرانس روابط عمومي بيش از 30 نفر از اساتيد برجسته، نمايندگان دانشگاه ها، مديران و کارشناسان روابط عمومي حضور داشتند و ضمن همفکري و مشورت با همديگر به نتايج مهمي رسيديم که البته نيازمند پيگيري مي باشند که عملي شوند. با توجه به ايماني که در همه اين همکاران ديده مي شود، اميدوارم که در اين راه موفق خواهيم شد.


آيا سخنرانان تعيين شده اند و محورهاي سخنراني در کنفرانس مشخص شده است؟
يکي از مهمترين اقدامات مرتبط با دهمين کنفرانس روابط عمومي، تاکيد بر سخنراني هاي عميق تر و کاربردي تر براي تشريح مفهوم و کارکردهاي «روابط عمومي يکپارچه» است. به همين دليل تعدادي از سخنرانان را خواهيم داشت که تلاش شده است سخنراني هاي آنان در اين حوزه شامل توضيحات لازم و مفيد و با جهت گيري آموزشي، کاربردي و تجربي باشد. به عبارت ديگر، تلاش مي شود که به اندازه کافي همانند کنفرانس هاي قبلي از ذهنيت گرايي در اين زمينه دور شويم و به شکل عملياتي و عيني به مسائل مربوط به روابط عمومي يکپارچه که يک رويکرد مهم در اين حوزه است نگاه کنيم. به همين دليل زمان بيشتري را براي هر سخنراني اختصاص داده شده که همراه با سوال و جواب در حد مقدور خواهد بود. اين سخنرانان عبارتند از:
ديردر كي. بركنريج مدير ارتباطات پي.اف.اس. ماركت وايز (آمریکا)  و مولف کتاب روابط عغمومی دو

 پروفسور علی‏ اکبر جلالی پدر علم فناوری اطلاعات ایران و مولف کتاب روابط عمومی دو

 دکتر هادی خانیکی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و رییس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات

 محمد تقی روغنی ها مدیر عامل موسسه فرهنگی- مطبوعاتی روزنامه ایران

 ک سرینیواسان بنیانگذار و مدیر ارشد اجرایی روابط عمومی پرایم پوینت و بنیاد پرایم پوینت(هند)

 پروفسور سعیدرضا عاملی استاد دانشگاه تهران  

دکتر شهریار شفیعی سخنران و متخصص بازاريابي و برندسازی

پروفسور سیاوش کاویانی پدر علم مهندسي نرم افزار ايران

دکتر محمود محمدیان دکترای تخصصی مدیریت بازاریابی و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی


 به نظر جنابعالي نتايج پيش بيني شدة اين کنفرانس براي جامعه روابط عمومي کشور چيست؟
يکي از مهمترين پرسش هاي مطرح در حوزه روابط عمومي، چگونگي برقراري ارتباط با حوزه هاي مختلف کاربردي و عملياتي اين حوزه براي دست يابي به بهترين وضعيت ارتباطي است. اين سوال از آنجا اهميت مي يابد که بدانيم، همه عناصر و عوامل مؤثر در روابط عمومي ارتباط منطقي، ارگانيک، پيوسته و مستمر با همديگر دارند. اين نگاه جامع تاثيرات فراواني در شيوه طراحي، نحوه اجرا، روش توليدات، راه هاي توزيع پيام و چگونگي اطلاع رساني دارد.

 

اگر عناصر مختلف روابط عمومي در حوزه هاي سخت افزاري و نرم افزاري را به مثابه اجزائي جدا از همديگر و غير مکمل با يکديگر نگاه کنيم نوعي از روابط عمومي خواهيم داشت که به آن مي توان «روابط عمومي جزئي نگر و غير توسعه اي» ناميد و اگر به عناصر روابط عمومي در حوزه هاي مختلف به عنوان يک کل واحد مرتبط،‌ پيوسته و مستمر با همديگر نگاه کنيم قطعا يک رويکرد ديگري خواهيم داشت که به آن مي توان «روابط عمومي جامع و توسعه اي» ناميد.

 

بديهي است که نگاه يکپارچه و نگاه چند پارچه اي و چند تکه اي به روابط عمومي تاثيرات فراواني روي نگاه ، عملکرد، تاثيرات و آينده نگري در اين حوزه مهم ارتباطي خواهد داشت. يکي از اهداف اين کنفرانس ايجاد فهم مشترک براي پذيرش ذهني و عيني «روابط عمومي يکپارچه» است که اين نگاه روابط عمومي را به عنوان يک سازمان جامع،‌ مرتبط، پيوسته، مستمر، پر تحرک، با انرژي مداوم و با آينده نگري کامل بداند و به دنبال اين باشد که عناصر آن را با همديگر در يک تعامل مؤثر، پيوند محکم، و تاثيرگذاري مداوم مورد پيگيري قرار دهد.


اميدواريم در اين زمينه بتوانيم اين رويکرد مهم را از ديدگاه هاي مختلف، علمي، عملي، کاربردي و تجربي در سطوح مختلف مورد بحث و بررسي قرار دهيم و به نتايج مطلوب دست يابيم که انشاء‌ ا.. اين هدف با کمک جدي و مؤثر همه شرکت کنندگان در اين کنفرانس محقق خواهد شد.