News
انتشار 55 امين شماره فصلنامه كارگزار روابط‌عمومي
۵ / ۱۰ / ۱۳۹۹
55 امين شماره فصلنامه كارگزار روابط‌عمومي ويژه "گرايش‌هاي قديم و جديد در صنعت نشر" توسط موسسه كارگزار روابط‌عمومي و انتشارات كارگزار روابط عمومي در 64 صفحه رنگي منتشر شد.


سرمقاله/ گرايش‌هاي جديد در صنعت نشر
در بخشي از سرمقاله اين شماره آمده است: ويروس كرونا همه ابعاد زندگي ما را تحت تأثير قرار داده است- در سبك زندگي، سفر، كار و حتي مطالعه. در حالي كه به نظر مي‌رسد اكنون مردم وقت بيشتري براي خواندن دارند، كه نشانه خوبي براي صنعت نشر است، مطمئناً همه‌گيري كوويد-19، صنعت چاپ را تحت تأثير قرار داده، همان‌طور كه تقريباً بر تمام كسب‌وكارها تأثير بدي گذاشته است. خوشبختانه مانند ساير كسب‌وكارها، ناشران نيز خود را با اين شرايط در حال تغيير سازگار كرده‌اند.


قبل از همه‌گيري، مردم معمولاً خواندن كتاب‌هاي فيزيكي را به كتاب‌هاي الكترونيكي يا صوتي ترجيح مي‌دادند، اما اكنون با توجه به مسائل بهداشتي و سلامتي، تغيير قابل توجهي در انتخاب آنها در چند ماه گذشته رخ داده است؛ به‌طوري‌كه جهش قابل توجهي در فروش كتاب‌هاي الكترونيكي و صوتي رخ داده و ما خوشحاليم كه مي‌بينيم مردم خريد اين قالب‌ها را بيشتر ترجيح مي‌دهند.


خوشبختانه موضوع افزايش قالب‌هاي ديجيتالي، يكي از تغييرات قابل توجهي است كه به دليل همه‌گيري رخ داده و روند انتشار كتاب و ساير گونه‌هاي نشر را متحول كرده؛ بدين ترتيب كه كتاب‌هاي الكترونيكي پيش از نسخه‌هاي چاپي منتشر شدند. همچنين فروش بدون حضور فيزيكي از فروشگاه‌هاي آنلاين و آفلاين در حال افزايش است. مردم از طريق ايميل، وب‌سايت، شبكه‌هاي‌اجتماعي يا تماس تلفني با فروشگاه‌هاي فروش، كتاب‌ها و محتواهاي موردنياز خود را سفارش مي‌دهند.


مسير ديگري كه در حال جريان است افزايش فروش محتوا به صورت كوتاه است. اين‌ها متن‌هاي كوتاهي هستند كه به‌صورت ديجيتالي و در ژانرهاي مختلف ارائه مي‌شوند.


به‌علاوه مقدار بيشتري از خدمات ديجيتال صرف توليد و انتشار محتواي ديجيتال مانند اخبار، مقالات، مجلات و ساير موارد مي‌شود. انتظار مي‌رود "بازار محتواي ديجيتال با 5/7 درصد نرخ رشد مركب سالانه تا سال 2023 تثبيت شود و به 9/59 ميليارد دلار" برسد.


چه با «كرونا» يا بدون آن، صنعت نشر به سرعت به سمت گزينه‌هاي بديل مي‌رود و با توجه به تغيير الگوي مصرف محتوا، تنوع زياد محتوا، روش‌هاي جديد توزيع و به‌طور كلي تغيير در رفتار مصرف‌كننده، كتاب‌ها و مجلات زيبا و دوست‌داشتني جاي خود را به صفحه‌هاي نوري لپ‌تاپ، تبلت، آي‌پد و تلفن‌همراه مي‌دهند.

گفتگو/ مفاهيم نوين در انتشارات؛ نشر اجتماعي و نشر موبايلي
در عصر شبكه‌هاي اجتماعي كه بشر به سمت تعاملات آنلاين از طريق رسانه‌هاي نوين تمايل پيدا كرده است، برخي از صنايع نيز ناگزير مجبور شدند خود را با آن تطابق بدهند، از جمله حوزه انتشارات. «رئيس انجمن متخصصان روابط‌عمومي» معتقد است ديگر محتواي امروزي فقط متن نيست آن‌چه در اين دوران اهميت پيدا كرده است محتواي مولتي مدياست.


محتواهايي شامل عكس، فيلم، تصوير و گرافيك و انيميشن و صدا و متن كه مي‌تواند از ابزارها و پلتفرم‌هاي مختلف رسانه‌هاي اجتماعي منتشر يا بازنشر شود.

«دكتر حسين امامي» مي‌گويد: امروزه نشر نوين با بازاريابي محتوا به‌هم تنيده شده اند و اين سرمايه بزرگ را براي همه مردم امكان‌پذير كرده است. از اين روست كه مي‌گويند محتوا پادشاه است و انتشار آن ملكه.

يادداشت/ اطلاع‌رساني مبتني بر شكل‌گيري چرخه خلق ارزش/ تاكيدي بر وظيفه اصلي روابط‌عمومي
روابط‌عمومي را مترادف و مساوي با اطلاع‌رساني قلمداد مي‌كنند. بي‌ترديد خاستگاه و ضرورت شكل‌گيري روابط‌عمومي با اهميت و ايجاب آگاهي‌بخشي و اطلاع‌دهي، آميخته و عجين شده است. فلسفه اطلاع‌يابي، اطلاع‌رساني، آگاهي‌بخشي و آگاهي‌يابي كه شاكله اصلي ارتباط بين فردي، گروهي و اجتماعي را تشكيل مي‌دهد، پايه و اساس ظهور و بروز روابط‌عمومي گرديد تا هنر هشتم به عنوان مولود تلفيقي از علم، هنر و فن فرصت جولان براي برقراري ارتباط، اطلاع‌يابي، اطلاع‌رساني و اعتماد آفريني بين سازمان‌هاي مختلف با مردم و ذينفعان را پيدا كند.
 

مقالات/ انتشار
انتشار به معناي ارائه‎ اطلاعات، داستان‎، موسيقي، نرم‎افزار و ساير محتواها به عموم جامعه است تا به‌صورت رايگان يا با پرداخت بهاي‌شان از آن‎ها بهره بگيرند. پيش‌تر اين عبارت براي اشاره به فرايند توزيع آثار چاپي نظير كتاب، روزنامه و مجله استفاده مي‎‌شد. با ظهور سيستم‌هاي اطلاعات ديجيتال، محدوده‎ نشر گسترش يافته و انواع نشر الكترونيك نظير اي‌بوك‎‌ها، ژورنال‌هاي آكادميك، ريزانتشار، وب‎سايت‌ها، بلاگ‌‎ها، نشر بازي‌هاي ويدئويي و امثالهم را شامل مي‎‌شود.


نشر مي‌تواند موجب توليد دارايي‎‌هاي عمومي، همگاني يا خصوصي شود و امكان دارد در قالب فعاليت‎‌هاي تجاري، عمومي، اجتماعي يا همگاني صورت گيرد. صنعت نشر تجاري از شركت‌هاي بين‌المللي و چندمنظوره نظير رليكس، پارسون و تامسون رويترز تا هزاران كمپاني مستقل و كوچك را شامل مي‎‌شود.


اين صنعت شامل بخش‌‎هاي متنوعي است: نشر تجاري/ خرده‌فروشي كتاب‏‌هاي داستاني و غيرداستاني، نشر آموزشي (k-12) و نشر آكادميك و علمي. همچنين گاهي اوقات نشر توسط دولت‎‌ها، جوامع مدني و كمپاني‌‏هاي خصوصي و به‌منظور تذكر ملزومات مديريتي يا نظارتي، كسب‌وكار، تحقيقات، رايزني يا برآورده‌‎سازي مصالح عمومي صورت مي‎‌گيرد. اين نشريات مي‌توانند شامل گزارش‌هاي سالانه، گزارش‌‎‏هاي تحقيقات، تحقيق بازار، مرامنامه‌‎ها و گزارش‌هاي فني باشند. خودانتشاري نيز رواج يافته است.


مقالات/ نشر
نشر يعني در اختيار گذاشتن محتوا براي عموم جامعه. درحالي‏‌كه امكان دارد هر كشور به شيوه‎ خودش از اين واژه بهره مي‎‌گيرد، اما عموماً آن را براي متون، تصاوير يا ساير محتواهاي سمعي- بصري ازجمله محصولات كاغذي (روزنامه‌‏ها، مجلات، كاتالوگ‌ها و غيره) بهره مي‌‎گيرند. واژه‎ «نشر» به عمل انتشار اطلاق مي‎‌شود و براي اشاره به هرگونه نسخه‌ چاپي نيز استفاده مي‏‌گردد.

مقالات/ نشر آكادميك
نشر آكادميك، يكي از زيرشاخه‎‌هاي نشر است كه تحقيقات و مطالعات آكادميك را منتشر مي‌كند. اكثر كارهاي آكادميك در قالب مقالات ژورنال‌هاي آكادميك، كتاب يا تز منتشر مي‎‌شوند. آن دسته از محتواهاي نوشتاري آكادميك كه به‌صورت رسمي منتشر نمي‎‌شوند و صرفاً نسخه‏‌هاي كاغذي آن توزيع مي‌‎گردند يا در اينترنت پست مي‎‌شوند را «ادبيات خاكستري» مي‌‎نامند.


 اكثر ژورنال‌هاي علمي و تحقيقاتي و بسياري از كتب آكادميك و تحقيقاتي (هرچند نه همه‎ آن‏‎ها) مبتني بر گونه‌‎اي از داوري همتا (پير ريويو) يا قضاوت نگارشي هستند تا متون باكيفيت را منتشر كنند. كيفيت داوري همتا و استانداردهاي گزينش مقالات در ژورنال‎‌ها و ناشرها و حوزه‌‎هاي مختلف، بسيار متفاوت است.


اكثر رشته‎‌هاي آكادميك جاافتاده، ژورنال‌ها و خروجي‌هاي نشر مختص خودشان را دارند، هرچند بسياري از ژورنال‌‏ها به‌نوعي ميان‎‌رشته‌‎اي هستند و كارهاي مربوط به چند شاخه يا زيرشاخه‌‎ گوناگون را منتشر مي‌كنند. همچنين عموماً اين گرايش وجود دارد كه ژورنال‌هاي كنوني را به چند بخش تخصصي تقسيم مي‎‌كنند، كمااينكه رشته‌هاي آكادميك هم تخصص‌گراتر شده‌‎اند. هم‌راستا با شيوه‌‎هاي داوري و رويكردهاي متفاوت نشر، تعداد نشريات قدرتمند علمي و تحقيقاتي هر شاخه يا زيرشاخه نيز فرق مي‌كند. تمايل به ارائه‎ آمارهاي خيره‌‎كننده از تحقيقات هر رشته‎ علمي، منجر به سوگيري‌هاي نادرستي در عرصه‎ نشر شده است.


با توجه به گذار نشر آكادميك از نشريات كاغذي به الكترونيك، تحولات گوناگوني در اين حوزه رخ داده‌اند. مدل‌هاي كسب‌وكار محيط الكترونيك، كاملاً متفاوت هستند. از اوايل دهه‌90، اعطاي مجوز به منابع الكترونيك علي‌الخصوص ژورنال‌ها رواج يافته است.


يك ايده‌ پرطرفدار علي‌الخصوص در حوزه‌ ژورنال‌هاي علمي، دسترسي متن‌‎باز از طريق اينترنت است. در انتشار متن‌باز، ناشر تصميم مي‌گيرد كه در زمان انتشار مقاله، يك نسخه‎ رايگان از آن را در فضاي وب منتشر كند. در هر دو دسته از ژورنال‎‌هاي متن‌باز و بسته، گاهي پيش مي‌آيد كه نويسنده شخصاً هزينه‎ پردازش مقاله را متقبل مي‎‌شود و در نتيجه، بخشي از هزينه‌‎ها از خواننده به محقق يا سرمايه‌گذار او منتقل مي‌گردد.


بسياري از ژورنال‌هاي متن‌باز يا بسته، عمليات خود را بدون دريافت اين هزينه‌‎ها انجام مي‌دهند. اينترنت توانسته دسترسي آزادانه به بايگاني شخصي را تسهيل كند كه طي آن، نويسنده مي‌تواند يك كپي از مقالات منتشره‎ خود را به‌صورت رايگان در فضاي اينترنت بگذارد. به‌عنوان نمونه مي‌توان به وبگاه arXiv اشاره كرد كه برخي از نتايج مهم حوزه‎ رياضي تنها در آن منتشر شده‌اند.

مقالات/ نشر الكترونيك
نشر الكترونيك (كه آن را تحت عنوان نشر ديجيتال يا نشر آنلاين هم مي‌شناسند) شامل نشر ديجيتال اي‌بوك‌، مجلات ديجيتال و توسعه‎ كتابخانه‌ها و كاتالوگ‌هاي ديجيتال مي‌شود. همچنين يك جنبه‎ ويراستاري هم دارد كه شامل ويرايش كتاب‌ها، ژورنال‏‌ها يا مجلاتي مي‌شود كه عموماً بايد بر روي صفحات نمايش (كامپيوتر، كتاب‌خوان، تبلت، گوشي هوشمند) مطالعه شوند.


نشر الكترونيك رواج زيادي را در عرصه‎ نشر علمي يافته، به‌گونه‌اي كه گفته مي‌شود ژورنال‌هاي علمي داوري همتا، در پي جانشيني مجلات كاغذي با نشر الكترونيك هستند. همچنين اين قالب براي توزيع كتاب‌ها، مجلات و روزنامه‌ها در ميان مصرف‌كنندگان نيز رواج يافته تا آن‌ها را از طريق صفحات نمايش دستگاه‌هاي الكترونيك بخوانند. بازاري كه سالانه چند ميليون به مشتريان آن افزوده مي‎‌شود و عمدتاً توسط شركت‌هاي آنلاين تأمين مي‌گردد كه به‌عنوان نمونه مي‌توان به كتابخانه‌ آيتونز اپل، كتابخانه‌ آمازون براي كيندل و كتاب‌هاي موجود در كتابخانه‌ي گوگل پلي اشاره كرد. تحقيق بازار نشان مي‌دهد كه تا انتهاي سال 2015، نيمي از كل تيراژ نشريات و مجلات به‌صورت الكترونيك ارائه خواهد شد و همچنين نيمي از مطالعات كل آمريكا نيز بدون كاغذ خواهد بود.


اگرچه امروزه نشر الكترونيك را به‌مثابه توزيع محتوا از طريق اينترنت مي‌دانند (كه تحت عنوان نشر آنلاين يا نشر وب هم شناخته مي‌شود)، اما تعداد بسيار زيادي از نشريات الكترونيك به‌صورت خارج از شبكه عرضه مي‌شوند كه به‌عنوان نمونه مي‌توان به دائره‌المعارف‌هاي روي سي‌دي و دي‌وي‌دي و نشريات مرجع اشاره كرد كه بدون دسترسي به اينترنت پرسرعت نيز قابل مطالعه هستند. همچنين اقتصادهاي توسعه‌يافته و درحال‌توسعه، از نشر الكترونيك به‌منظور آماده‎‌سازي دانش‌آموزان براي امتحانات‌شان بهره مي‌گيرند (آن را جايگزين كتاب‌هاي سنتي كرده‎‌اند) كه با تركيب محتوا و قابليت تحليل، به نفع دانش‌آموزان تمام مي‌شود. با توجه به ظهور اپل بوك و اپل اينك و مذاكرات اين كمپاني با بزرگ‌ترين تامين‌كننده‌‎‏هاي كتاب درسي در آمريكا، بهره‌گيري از نشر الكترونيك براي كتاب‌‎‏هاي درسي نيز متداول‌تر شد.


شاهد افزايش رواج نشر الكترونيك براي توزيع كتاب‌‎هاي داستاني هستيم. ناشران الكترونيك امكان واكنش سريع‌تر به تغيير درخواست‌هاي بازار را دارند، زيرا كمپاني‌ها مجبور نيستند كه كتاب‌هاي كاغذي را سفارش و تحويل دهند. همچنين نشر الكترونيك، گستره‌ متنوع‌تري از كتاب‌ها ازجمله كتاب‌هايي كه به علت تقاضاي اندك به‌صورت كاغذي منتشر نشده و در كتاب‌فروشي‌هاي استاندارد يافت نمي‌شوند را عرضه مي‌كند.


نشر الكترونيك به نويسنده‌‎‏هاي جديد اجازه مي‌‎دهد تا كتاب‌هايي كه احتمالاً سود چنداني براي ناشران سنتي ندارند را منتشر كنند. درحالي‌كه خاستگاه عبارت «نشر الكترونيك» به دهه‌ 2010 برمي‌گردد كه از آن براي ارجاع به ناشران آنلاين و مبتني بر وب بهره مي‎‌گيرند، اما در طول تاريخ از آن براي توصيف گونه‌هاي جديدي از توزيع، توليد و تعامل كامپيوتري كاربران در توليد متون و ساير رسانه‌هاي تعاملي بهره گرفتند.

مقالات/ عوامل دخيل در موفقيت نشر الكترونيك
دنياي نشر، يك تحول سريع از روش‌‎هاي نشر سنتي به منابع ديجيتال يا الكترونيك را تجربه كرده است. اين تحول، حاصل افزايش مقبوليت و سهم نشر الكترونيك از بازار است.


با افزايش موفقيت فرمت‌‏هاي ديجيتال كتاب‎‌ها و مجلات در بازار مصرف‌كننده‌‎ها، شاهد يك شكوفايي قابل توجه در حوزه‌ نشر الكترونيك هستيم. همين موفقيت، شيوه‎ مطالعه و نشر كتاب‌ها و ساير مطالعات را دگرگون كرده است.

مقالات/ مزاياي نشر ديجيتال: چرا بايد به نشر ديجيتال روي آوريد؟
به اين فكر كنيد كه چه مقدار پول براي توليد نسخه‌هاي چاپي صرف مي‌شود: هزينه كاغذ، هزينه چاپگرها وحمل و نقل نشريات. همه اين هزينه‌ها را جمع كنيم چقدر مي‌شود!


وقتي نشريه شما ديجيتالي است، ديگر هيچ‌كدام از اينها موضوعيت ندارند. البته هنوز هم ملزم به پرداخت هزينه‌هايي خواهيد بود - انتشار مجله به صورت ديجيتال كاملاً رايگان نيست - اما هزينه‌ها به ميزان قابل توجهي كاهش مي‌يابد.


پرداخت هزينه خدمات ميزباني وب بسيار ارزان‌تر از هزينه ارسال هزاران مجله در سراسر كشور است. مي‌توانيد پولي را كه پس‌انداز مي‌كنيد صرف كار خود كنيد تا به رشد بيشتر آن كمك كنيد.


مقالات/ EPUB چيست؟
EPUB گاهي اوقات براي توصيف هرگونه نشريه‎ الكترونيك استفاده مي‎‌گردد، اما اين شرح دقيقي نيست. EPUB به نشرياتي اطلاق مي‎‌شود كه با بهره‌‎گيري از يك فايل بخصوص، مبدل به يك فرمت الكترونيك ويژه شده‌‎اند:


EPUB (مخفف عبارت «الكترونيك پابليكيشن (نشر الكترونيك)»؛ گاهي نحوه‌ چينش حروف بزرگ آن را تغيير مي‌‎دهند و با ePub، ePUB، EPub يا epub هم نشان داده مي‎‌شود، هرچند كه شركت سازنده همان EPUB را ترجيح مي‌دهد) يك استاندارد اي‌بوك رايگان و متن ‎باز از «انجمن بين‌المللي نشر ديجيتال (IDPF)» است كه فايل‌‎هاي آن فرمت .epub را دارند.

مقالات/ آيا اپ‌هاي موبايل مي‌توانند مايه‎ نجات صنعت نشر شوند؟
يكي از پيامدهاي ظهور اينترنت و محتواي رايگان آنلاين، كاهش مداوم در درآمد رسانه‎‌هاي سنتي و كاغذي در طي دهه‌ گذشته بود. در سال‌هاي آغازين قرن جديد، اينترنت فرصتي را در اختيار ناشرها گذاشت تا از طريق فروش محتوا و تبليغات آنلاين، جريان‎‌هاي درآمدي خود را افزايش دهند. اما يك حقيقت هشداردهنده وجود دارد – به‌واسطه‌ وفور محتواي آنلاين، مصرف‌كنندگان تمايلي به پرداخت هزينه براي دستيابي به اطلاعات ندارند و كسب درآمد در عصر ديجيتال، مبدل به يك مشكل اساسي براي ناشران شده است.


اگرچه سرمايه‎‌گذاري قابل توجهي بر روي ساخت كسب‌وكارهاي آنلاين صورت گرفته، اما ضرر ناشي از كاهش فروش تبليغات و محتواي كاغذي باعث شده كه نتوانند اين هزينه‌ها را جبران كنند.

مقالات/ نحوه‌ شكوفايي احتمالي نشر در يك دنياي موبايل فرست
همان‌طور كه فناوري پيشرفت مي‌كند، صنعت نشر ديجيتال و نحوه‎ مصرف محتوا توسط ما را تغيير خواهد داد. هم‌اكنون موبايل مبدل به پلتفرم دلخواه افراد شده و افراد بيش‌ازپيش از دستگاه‌‎هاي موبايل براي مطالعه‎ محتوا بهره مي‌‎گيرند. به‌منظور رقابت موفق در اين صنعت، بايد استراتژي نشر خود را متمركز بر رويكرد موبايل فرست كنيد.


مدتي است كه مي‌دانيم دوران نشر سنتي به پايان رسيده است. هرچند الگوهاي نشر ديجيتال كماكان تكامل مي‌‎يابند، اما هنوز هيچ تغييري به‌اندازه‌ گرايش گسترده به سمت موبايل تاثيرگذار نبوده است. ظهور ديجيتال، تحول شگرفي را در شيوه‎ مصرف محتواي ما – از طريق دستگاه‌‎هاي موبايل – پديد آورده است. بنابراين موبايل يك فرصت بزرگ براي صنعت نشر است.


تكامل فناوري‎‏‌هاي نوآورانه، ماهيت نشر را دگرگون كرده است. ازدياد تبلت‌‎ها و گوشي‌‎هاي هوشمند، محتواي ديجيتال را مبدل به يك عنصر حياتي در برقراري ارتباط موثر با مخاطبان كرده است. كاملاً مشخص شده كه امروزه مردم تمايل بيشتري براي مصرف محتوا در پلتفرم ديجيتال دارند و اين گرايش روزبه‎‌روز بيشتر خواهد شد.


بايد استراتژي خود را با مخاطبان‌تان تطبيق دهيد. اجراي يك پلتفرم نشر موبايل نظير اپ، موثرترين راه براي برقراري ارتباط با مخاطبين در فضايي است كه بيشترين اوقات خود را در آن مي‌گذرانند. نه‌تنها اين بلكه يك اپ موبايل مي‌‎تواند تجربه‎ محتوا را ارتقا دهد و موجب افزايش نفوذ در بازار و خلق رويكردهاي احتمالي جديد براي كسب درآمد شود.

مقالات/ اپ بازاريابي براي كمپاني‌هاي نشر
با عنايت به توسعه‎ شبكه‌‎هاي توزيع و نشر موبايل، توسعه‎ اپليكيشن براي دستگاه‎‌هاي موبايل ازجمله تلفن‎‌هاي همراه مبدل به يك صنعت سودمند شده است. كمپاني‌‎هاي نشر و ساير كسب‌‎وكارها كه به دنبال بهره‌گيري از اپ‌هاي بازاريابي توسعه‎‌دهنده‌‎هاي ثالث هستند، بايد زمان زيادي را صرف توافق با شبكه‌‎هاي توزيع اپ و توسعه‎‌دهنده‌‎ها كنند. يكي از عوامل حياتي در طول اين پروسه، كنترل خلاقانه بر روي محتواهاي تبليغاتي است.

مقالات/ تاثير بحران كوويد-19 بر صنعت نشر
بحران كوويد-19 يك اتفاق غيرمنتظره در ساليان اخير است. مجموعه‌اي از رخدادها كه بخش‎‌هاي بزرگي از فعاليت انسان‌ها را معلق و اقتصادهاي سرتاسر دنيا را مختل كرده است. شايد يك ركود اقتصادي بزرگ در پي اين بحران رخ دهد و موجب تغييرات بزرگي در نحوه‎ سازمان‌دهي اقتصاد دنيا شود. ما قرنطينه‌‎شده‌هاي داخل خانه، روزمرگي را تجربه مي‎‏‌كنيم و منتظريم كه قله‎ شيوع كوويد-19 را پشت سر بگذاريم. برخي از ما موقتاً بيكار شده‌ايم و گروهي ديگر مشغول دوركاري هستيم و در پيرامون ما، پزشكان و پرستاران و راننده‎‏‌هاي كاميون و كشاورزها و كاركنان سوپرماركت‌‎‏ها و خيلي افراد ديگر سخت تلاش مي‌‎كنند تا كشورهاي‌مان را سرپا نگه دارند.


صنعت نشر هم با افزايش بي‌سابقه‎ درخواست‎‌ها براي اخبار، ژورناليسم باكيفيت و محتوا مواجه شده و مي‌تواند با بهره‌‎گيري از كانال‏‌هاي ديجيتال، با مخاطبان خود رابطه برقرار كند. بنابراين از نظر برخي تحليلگرها، كوويد-19 مي‌تواند يك نقطه عطف براي گذار به سمت ديجيتال باشد و نقش يك فرصت غيرمنتظره را ايفا كند. اما آيا اين امر حقيقت دارد؟

مقالات/ فناوري بلاكچين و انقلاب صنعت نشر آثار
بلاكچين براي بسياري از افراد، مفهومي پيچيده و معمايي است. آن‌چه ما به آن دست يافته‌ايم اين است كه اين زيرساخت پيچيده دريچه‌اي براي مدل‌هاي جديد و پيشرفته تجاري است كه كاربران نهايي و نيازهاي آنها را در اولويت قرار مي‌دهد. در صنعت انتشارات، هدف اين است كه دريابيم كه يك بستر غيرمتمركز تا چه اندازه مي‌تواند به نفع نويسندگان باشد و به آنها اجازه مي‌دهد آثار خود را مديريت و كنترل كنند.


بيش از همه، نويسندگان مستقل از تغييرات رخ داده در صنعت استقبال مي‌كنند. براي اولين بار، آنها اين فرصت را پيدا مي‌كنند كه مورد توجه قرار بگيرند، در حالي كه شركت‌هاي انتشاراتي كنار مي‌روند و سود حاصله عايد نويسندگان مي‌شود.


با اين حال، اين بدان معنا نيست كه ناشران بترسند كه مبادا موقعيت خود در بازار از دست بدهند. براي آنها نيز فرصت‌هايي فراهم شده و كارشان ساده‌تر شده است.

پژوهش/ افزايش غيرمنتظره در مقالات مرتبط با كوويد-19 طي سه‌ماهه‎ اول پاندمي/ گزارشي از يك تحليل كتاب‎‌سنجي
طي سه‎‏‌ماهه‎ اول از آغاز اين بيماري، نه‌تنها رسانه‌‎هاي اجتماعي آكنده از اخبار آن هستند بلكه حجم قابل توجهي از مقالات پزشكي مرتبط با پاندمي كوويد-19 نيز مشاهده مي‌شوند.


روند بررسي الگوهاي مقالات مرتبط با كوويد-19 در پاب‎مد را آغاز كرديم و با بهره‌‎گيري از استراتژي (SARS-Cov-2) يا (COVID-19 AND (2019:2020[pdat]))، جستجوي خود را در 25 آوريل 2020 انجام داديم. با اين جستجو، مجموعاً 6831 مقاله را پيدا كرديم. 1802 مورد از آن‏‎ها، مطالعات علوم انساني بودند و 6415 موردشان به زبان انگليسي منتشر شدند.


پس از تحليل مقالات منتشره در هفته‏‌هاي پاياني 2019، مشاهده كرديم كه هيچ ارتباطي به اين پاندمي كنوني ندارند و آن‏ها را از تحليل خود كنار گذاشتيم. انتشار مقالات مرتبط با همه‎‌گيري كنوني، از 17 ژانويه‎ 2020 آغاز شد و از همان روز، تعداد اين مقالات به‌صورت تصاعدي افزايش يافته است. طي هفته‎ پيش از اجراي اين جستجو، 1493 مقاله منتشر شدند و هفته‎ پاياني نيز 1638 مقاله‌ مختلف را به خود ديد.


فصلنامه كارگزار روابط عمومي «به صاحب امتيازي و مديرمسوولي مهدي باقريان منتشر مي شود.

مرجع: شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)