News
گزارش برگزاري كارگاه آموزشي "نگاهي به آينده توليدات و محصولات بصري"
۲۶ / ۱۰ / ۱۳۹۸

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| "نگاهي به آينده توليدات و محصولات بصري" عنوان يكي ديگر از كارگاه هاي آموزشي بود كه همزمان با برگزاري شانزدهمين كنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران و در پاسخ به نيازهاي جديد شاغلان روابط عمومي از سوي شوراي سياستگزاري كنفرانس طراحي شده و در مركز همايش هاي سازمان مديريت صنعتي با حضور مديران و كارشناسان روابط عمومي هاي نهادها و سازمان هاي بخش هاي دولتي و غيردولتي و مدرسي دكتر "مريم سليمي" پژوهشگر ارتباطي و تصويري در 24 ديماه سال جاري برگزار شد.

به گزارش شارا در اين كارگاه آموزشي، براي شركت كنندگان حاضر، مروري بر تحولات اخير قالب هاي مختلف بصري، نگاهي به آينده تصوير و توليدات بصري، قالبهاي بصري در رسانه هاي اجتماعي، آينده تبليغات و پيشنهادهاي كاربردي توسط دكتر سليمي ارايه شد.

پژوهشگر ارتباطي و تصويري در جمع مديران و كارشناسان روابط عمومي ها، با بيان اينكه تصوير، مقوله اي وسيع است كه مي تواند هر شكل دوبعدي يا سه بعدي، ايستا يا متحرك، ترسيمي با دست يا توليد شده توسط فناوري ها يا تركيبي از آنها را شامل مي شود گفت:ممكن است برخي تصاوير عمر كوتاهي داشته باشند مانند انعكاس يك تصوير بر روي آينه يا ايجاد تصوير به ياري نور و ليزر و يا هولوگرافي. تصاوير همچنين مي توانند يا به واسطه اينكه روي يك ماده مادي همچون كاغذ يا پارچه  ضبط مي شوند، عمر طولاني تري بيابند.

وي با اعتقاد به اينكه تجسم يا تصور كردن عبارت از توانايي ما در شكل بخشيدن به تصاوير ذهني است تصريح كرد: معمولاً وقتي مي‌خواهيم به نقطه‌اي از شهر برويم ابتدا خيابان‌هايي را كه بايد از آن‌ها بگذريم در نظر مي‌آوريم و علايم و نشانه‌هاي بصري خالص آن مسير را در ذهن مرور مي‌كنيم، بعضي از آن‌ها به‌صورت ذهني و مقابل مان مي‌گذرد و مجدداً به نقطه‌اي ديگر برمي‌گرديم، اين قبيل فعل ‌و انفعالات ذهني معمولاً قبل از حركتمان به‌سوي مكان موردنظر به وقوع مي‌پيوندد. ما حتي قادريم، مكاني را كه هرگز در آن پا نگذاشته‌ايم و يا نديده‌ايم نيز در ذهن خود مجسم ‌كنيم.

دكتر سليمي، سواد بصري را فرآيند درك معناي محتواي بصري و همچنين طراحي، توليد و توزيع تصاوير توصيف كرد و با تقسيم بندي تصورات به به دو دسته كلي خلاق و غيرخلاق اظهار داشت: تصورات غيرخلاق غيرقابل كنترل و غيرارادي است (مانند خواب و رويا، اشكال ناسالم و غيره و تصورات خلاق اراده اي هستند. مانند تصورات بصري كه عبارت است از قدرت ديدن اشيا در چشم و مغز؛ از طريق اين استعداد هر يك از ما مي توانيم تصويري ذهني از تقريبآ هر چه مايل باشيم بسازيم.

وي افزود: تصورات خلاق به سه دسته كلي تقسيم مي شوند اعم از تصورات بصري، تصورات جانشيني و تصورات پيش بيني كننده. تصورات واقعا خلاق كه خود دو دسته اند: جستجو كردن و تغيير دادن.

از ديگر مباحث مطرح شده در اين كارگاه آموزشي مروري بر تحولات اخير قالبهاي مختلف بصري، تحولات حوزه كميك ها هم از بعد محتوايي و كاربردي و هم از بعد شيوه نمايش و ورود اخبار جعلي به حوزه گرافيك نوول بود كه دكتر سليمي در اين باره گفت: «گرافيك نوول سابرينا» ماجراي يك زن گمشده است كه قتل او در قالب يك ويدئو پخش و در اينترنت فراگير شده و خود سرمنشأ برخي اخبار جعلي مي شود. گرافيك نوول سابرينا نشان مي دهد كه چگونه اخبار جعلي زندگي ما را تحت تأثير قرار مي دهد و اينكه چگونه دوران اخبار جعلي روح ما را آزرده مي كند.

دكتر سليمي با بيان اينكه اينفوگرافيك ها داراي محبويت بوده و سه برابر بيشتر از ساير محتواها در رسانه هاي اجتماعي به اشتراك گذاشته مي شوند اظهارداشت: داستان‌هاي مصور ممكن است در قالب‌هاي مختلف تك‌قسمتي، مجموعه‌هاي كوتاه، بي‌پايان، گرافيك نوول يا رمان مصور، كميك‌هاي اينترنتي، كميك‌هاي مجله‌اي، اقتباس‌شده از فيلمها و غيره طراحي و ارايه شوند و يا ممكن است با مقاصد مختلف اجتماعي، سياسي، ايدئولوژيكي و عقيدتي و غيره تهيه شده و بعضاً حتي داراي محتواهايي با مضامين خشم و خشونت و غيره باشند.

وي خاطرنشان ساخت: گاه ممكن است در برخي آثار، از دو تكنيك اجراي متفاوت ولي به شكل مكمل براي بيان و تشريح يك موضوع و روايت و آمار و اطلاعات مربوطه بهره گرفته شود، از اين جمله نمونه «سرگذشت زينب» (مربوط به يك پناهجو و آواره سوري و افرادي با شرايط وي است) كه در آن از دو روش اينفوگرافيك و كميك استفاده شده است.

معظل عكس هاي جعلي و روش هاي شناسايي و تفكيك عكس هاي جعلي از عكس هاي واقعي نيز از جمله موضوعات ارايه شده در اين كارگاه آموزشي بود كه دكتر سليمي با اشاره به افزايش توليد و اشتراك گذاري عكس هاي جعلي و دشواري تشخيص واقعي يا جعلي بودن آنها براي مخاطبان، توصيه كرد: توجه به نكات فني تصوير همچون (سطوح منحني يا زاويه‌دار، وجود نور متغير، تغيير و افت در كيفيت تصوير)، توجه به اشياء، مكانها، لباسها، نوشتار موجود در تصاوير و...توجه به متن، زيرمتن و فرامتن عكس، استفاده از ابزارهاي تحت وب براي تشخيص (همچون Izitru و...) جستجوي معكوس در گوگل مي تواند تا حدي اصالت عكس را مشخص كند.

وي درباره آينده صنعت سينما، نشر، بازيها و آثار گرافيكي نيز اظهار داشت: در حوزه سينما حركت به سمت چند بعدي شدن، استفاده از قابليتهاي واقعيت مجازي و افزوده، استفاده از قابليتها و امكانات خاص براي درگير كردن بيشتر مخاطبان و استفاده از حواس مختلف وي، در حوزه نشر حركت به سمت خلاقيت بصري، سه بعدي شدن، استفاده از واقعيت افزوده، گرايش به تعاملي و متحرك شدن، در نسخه هاي اينترنتي، در حوزه بازي ها استفاده از هولوگرافي، استفاده از واقعيت افزوده، استفاده از واقعيت مجازي، استفاده از هوش مصنوعي، گرايش به سمت تعاملي شدن، زواياي ديد جديد، سعي به درگير كردن ساير حواس را شاهد خواهيم بود و در حوزه آثار گرافيكي حركت آثار گرافيكي و بصري به سمت خلاقتر، جذابتر، تعاملي،متحرك، به روز شدن، ساده تر و بعضاً مينمال شدن و در عين حال متناسب با نيازهاي رسانه هاي اجتماعي، شكل گيري قالبها و شيوه هاي روايت گري جديد بصري و بهره گيري از تحولات تكنولوژيكي (واقعيت افزوده) ممكن خواهد شد.

دكتر سليمي با اشاره به تعريف "جان مك كارتي" درباره هوش مصنوعي مبني بر اينكه "هوش مصنوعي مجموعه‌اي از فناوري‌هاست كه سعي مي‌كند تا از هوش انساني تقليد كند يا آن را تقويت كند" تصريح كرد: در مقاله اي با عنوان «پيش بيني آينده محصولات بصري تا سال 2050» به امكان تجربه بهتر محصولات بصري و امكان بهره گيري از ساير حواس همچون بو، مزه، لمس و... در اين تجربه، امكان حضور مجازي در موزه ها، گالريها و نمايشگاهها بدون حضور با امكان تجربه آثار از ابعاد مختلف به ياري تكنولوژي هايي همچون واقعيت مجازي، بي سي آي و...، داشتن احساس عميق تري از بازيها از طريق بي سي آي و هولوگرام هاي سه بعدي و نيز مشاركت بيشتر و از ابعاد مختلف در بازي به طوري كه حواس مختلف بتوانند تحت تأثير قرار گيرند اشاره شده است.

شكل گيري فناوريهاي تركيبي و در پي آن هنر تركيبي، امكان توسعه چاپ سه بعدي بر روي اجسام ارگانيك و غيرارگانيك، امكان وارد كردن ديدگاههاي هنرمندان به فضاي مجازي يا مستقيماً به مغز مخاطبان، محدود شدن هنرهايي مثل نقاشي، گرافيك و... به صورت فيزيكي (به دليل قيمت آن) و گرايش بيشتر به سمت تجربيات ديجيتال در زمره ساير دستاوردهاي فناوري هاي ارتباطي و اطلاعاتي در آينده بشمار مي رود.

وي درباره آينده فيلم و ويدئوها به موضوع جعل عميق پرداخت و پيرامون آن گفت: جعل عميق، نوعي تكنيك است كه با استفاده از آن مي‌توان از تركيب تصوير انسان و با بهره‌گيري از هوش مصنوعي، ويدئوهاي ساختگي ايجاد كرد. با اين فناوري، ممكن است با داشتن تصاوير هر شخص، ويدئوهايي از او ساخته شود كه واقعيت ندارد و بتواند براي او دردسر ايجاد كند.

دكتر سليمي در اين باره افزود: جعل عميق افراد بسياري را با مشكلات و مسايلي مواجه كرده است؛ از بازيگران خارجي كه از تصاوير آن‌ها براي فيلم‌هاي نامناسب سوءاستفاده شده تا سياستمداراني كه در ويدئوهاي ديپ فيك حرف‌هايي زدند كه هرگز در واقعيت بر زبان نياورده‌اند. اين اتفاقات شايد در حوزه سياسي بيش از همه چشم‌گيرتر و قابل‌تأمل تر باشد.

دكتر سليمي درباره مهمترين تغييراتي كه در آينده حوزه فيلم و ويدئوها حادث خواهد شد گفت: در اين حوزه شاهد پيوند بيشتر فيلمها با تكنولوژيهاي سه بعدي، واقعيت مجازي و واقعيت افزوده، هولوگرافي و همچنين فناوريهاي پوشيدني و همه گيرتر شدن آنها، افزايش محتوا و كيفيت و شفافيت تصاوير و همچنين صدا در فيلمها، رواج بهره گيري از ويدئوهاي واقعيت مجازي360 درجه، ايجاد تغييرات زياد در صفحه نمايش سينما و تلويزيون، حركت فيلمها به سمت تعاملي تر شدن، توسعه فيلمهاي از نگاه شخص اول و تلاش براي فيلمبرداري در نزديكترين محل به رويدادها (به طور مثال در مسابقات اسب دواني، نصب دوربين روي اسب يا در بازي هاكي، نصب دوربين روي چون هاكي يا توپ و داشتن روايتهاي جديد بصري از نگاه حيوانات، اشيا و...، گوشي‌هاي هوشمند قادر خواهند بود كه دوربين‌هاي عكاسي را از رده خارج كرده و از هوش مصنوعي براي تنظيم، كنترل و ويرايش عكس‌ها بهره بگيرند، امكان تهيه اتوماتيك عكسهاي با كيفيت و امكان دسته بندي و آرشيو سهل آنها، بهره گيري از افكت‌هايي براي كمك به بهبود عكسها، امكان عكاسي با كيفيت مطلوب توسط همگان، با اتصال دوربين‌ها به اينترنت، حفظ و دسترسي به عكس‌ها سهولت يافته و از سويي امكان انتقال آن ساده‌تر خواهد شد.

عكس‌ها در آينده حالت سه‌بعدي يافته و زندگي و حيات خواهند داشت، افراد با دوربين‌ها موجود بر روي عينكي كه روي چشمانشان، قادر خواهند بود صحنه‌هاي مختلف را به‌صورت سه‌بعدي عكاسي يا فيلم‌برداري كنند. توسعه بازار عكس و تصوير و رونق اين بازار و امكان دسترسي بيشتر براي متقاضيان و طراحان و مراكز عرضه بيشتر، افزايش چالش توليد عكسهاي جعلي، امكان شناسايي شي، صحنه ها، چهره ها، نام فرد يا محصول و يا علائم تجاري و... موجود در عكس، امكان خوانش متون در عكس و ارائه تحليل تصويري، حتي به لحاظ اخلاقي نيز امكان تشخيص ميزان ريسك در تصوير، اينكه تصوير چقدر آزار دهنده بوده يا از نظر اخلاقي تا چه حد با اصول اخلاقي حاكم با جامعه سازگار است، خواهيم بود.

تلاشهاي صورت گرفته هوش مصنوعي در حوزه ارتباطات، امكان اسكن ژستها و حركتهاي بدني افراد و جستجوي تصاوير مشابه آن، آينده گرافيك، آينده بازي ها، آينده هولوگرافيك، آينده رسانه هاي اجتماعي، آينده تبليغات از ديگر مباحث جذاب اين كارگاه اموزشي بود كه مورد توجه شركت كنندگان قرار گرفت.

دكتر سليمي در آخرين بخش از سخنان خود به مديران و كارشناسان روابط عمومي هاي حاضر در كارگاه پيشنهادهايي ارايه كرد كه عبارتند از ضرورت آشنايي با سواد بصري، ضرورت آشنايي با مباني هنرهاي تجسمي و قوانين اداركي گشتالتي، ضرورت آشنايي با قالبهاي مختلف بصري و استفاده مناسب از هريك، امكان توليد محتوا و عرضه آن در رسانه ها و قالبهاي مختلف بصري (با شناخت دقيق از قابليتها و ظرفيتهاي هر يك)، تلاش براي بهره گيري از قالبهاي مختلف بصري، تلاش براي توليد محتواي جذاب و خلاق كه مورد توجه مخاطبان قرار گيرد، لزوم رصد تحولات تكنولوژيكي و بهره گيري از آنها در ارائه محتواها و پيامها بويژه به صورت بصري و چند رسانه اي (VR، AR، MR و XR و...)، بهره گيري از قالبهاي مختلف بصري متناسب با شناخت مخاطبان اعم از مردم، مديران، رسانه ها و...، بهره گيري از قالبهاي مختلف بصري در زمان بروز بحران با هدف مديريت بحران (قبل، حين و بعد از بحران)

وي خاطرنشان ساخت: نگاه متفاوت و خلاقانه اي به محيط اطراف و ابزارهاي در اختيارمان داشته باشيم. به عنوان مثال در حوزه نشريات چاپي بيانديشيم چطور خلاقانه از جلد، صفحات داخلي و حتي پوشش پلاستيكي مورد استفاده در مجلات مان نيز بهره بگيريم يادمان باشد حتي در عصر هوشمند نيز خلاقيت نجات بخش است.