News
رانندگی با روابط عمومی حداکثر دید
۱ / ۴ / ۱۳۹۸

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| در صنعت خودرو، "تقاضا براي اتومبيل هاي جديد با امكانات و ويژگي هاي بهبود يافته افزايش يافته است. به همين ترتيب، يك شركت خودروسازي بايد يك تصوير مثبت براي خود و محصولاتش در ذهن مشتريان ايجاد كند. با اين حال، راه هاي رسيدن به اين مشتريان در سال هاي اخير تغيير كرده است. به همين دليل است كه تخصيص بودجه عظيم براي بازاريابي سنتي، تبليغات و فعاليت هاي نام تجاري ديگر امكان پذير نيست." اين همان جايي است كه يك روابط عمومي حرفه اي مي تواند كمك كند.

فعاليت هاي "روابط عمومي عمدتا براي ايجاد يك تصوير مثبت از شركت در ميان مشتريان و گروههاي ذينفع است. اين بسيار مهم است، زيرا روابط عمومي خوب، وفاداري را در ميان مشتريان افزايش مي دهد كه به نوبه خود منجر به افزايش فروش محصول هم مي شود. اين براي شركت هاي خودروسازي كمي متفاوت است زيرا ماشين يا وسيله نقليه مانند هر محصول ديگري نيست؛ اين شامل يك سرمايه گذاري قابل توجه است."

به اين ترتيب، نقش روابط عمومي براي ايجاد يك تصوير مثبت از راحتي، ايمني، زيبايي و سهولت استفاده از خودرو بسيار حياتي است.

آن چه در ادامه مي خوانيد سخنراني مهدي باقريان رييس انجمن متخصصان روابط عمومي در جمع مديران ارتباطات گروه خودروسازي سايپاست كه روز يكشنبه بيست و ششم خردادماه 1398 ارايه شده است. در متن اين سخنراني مواردي كه مديرعامل موسسه كارگزار روابط عمومي موفق به ارايه آن در جمع مديران روابط عمومي گروه خودروسازي سايپا نشده است بر آن افزوده است:

no

عرض سلام و ادب خدمت همكاران ارجمند. خوشحالم كه امروز در جمع شما حضور دارم البته بنده قصد سخنراني نداشتم اما چند نكته اي در خصوص روابط عمومي صنعت خودرو خدمتتان عرض مي كنم.

داشتم فكر مي كردم چند دقيقه اي كه مصدع اوقات مي شوم در چه موردي صحبت كنم؟ به ذهنم رسيد در رابطه با "رانندگي با روابط عمومي حداكثر ديد" عرايضي خدمت شما داشته باشم.

به رانندگي با روابط عمومي حداكثر ديد از دو منظر مي شود نگاه كرد: يك منظر كاملا فني و تخصصي است كه البته فعاليت هاي روابط عمومي مبتني بر همين بخش است. معمولا اگر خدمت و محصول با كيفيتي نباشد، روابط عمومي اي هم وجود نخواهد داشت و معني پيدا نمي كند.

با اين كه اين منظر فني و تخصصي است ولي علاقمندم اشاره خيلي كوتاهي به گزارش سالانه 2018 تويوتا داشته باشم. در واقع بهانه بحث امروز من اين گزارش است.

اول اين كه اين گزارش از چند جنبه حرفه اي قابل توجه است و مي تواند محل بحث ما روابط عمومي ها باشد. در واقع اين گزارش 53 صفحه اي از چند جهت مي تواند براي ما روابط عمومي ها آموزنده باشد.

اگر از بحث هويت بصري و ساختار بسيار عالي گزارش بخواهيم بگذريم، اما از چند درس كه موضوع بحث ما روابط عمومي ها بويژه در بخش خودروست، نمي توان گذشت.

درس اول= استراتژي خلاقيت
اسم اولين درس را من گذاشتم استراتژي خلاقيت.
به نظر من خلاقيت كليد حداكثر ديد است. كليد تمايز است. كليد نقطه عطف است.
نقطه عطف يعني پايان ماموريت روابط عمومي.

معني اش اين است كه روابط عمومي به خوبي وظيفه اش را انجام داده است. معني ديگرش اين است كه پيام شما به مخاطب رسيده و شنيده شده، مخاطب آن را پذيرفته و به آن عمل كرده است. معني آخرش اين است كه اتومبيل شما را خريده است.

حواس مان باشد ما در دنيايي زندگي مي كنيم كه تغييرات خيلي سريع اتفاق مي افتند و اين تغييرات در صنعت خودرو نسبت به حوزه هاي ديگر كمي بيشتر و سريعتر است. بنابراين روابط عمومي صنعت خودرو نسبت به هر زمان ديگر به خلاقيت و نوآوري نياز دارد تا بتواند پيامش را با روش هاي نوآورانه به مخاطبانش برساند.

اين جا اگر امكان داشته باشد تيزري از سيتروئن پخش مي كنم با عنوان قايم موشك بازي. در واقع اين بزرگترين قايم موشك بازي دنياست.

اين ويديو را مي توانيد در لينك زير تماشا كنيد

سيتروئن رويكردي مشابه با مرسدس را براي خودروي DS4 خود پيش گرفت و بزرگترين بازي قايم‌موشك را راه انداخت. حدود 700 هزار نسخه‏ مجازي DS4را در جاي‌جاي كشور پنهان كرده بودند و هر كسي كه بيشترين موارد را پيدا مي‌كرد – چه به‌صورت آنلاين و چه در دنياي واقعي با استفاده از اپ گوشي – برنده‎ ماشين مي‌شد.

خب همان طور كه ديديم خلاقيت خيلي چيز عجيب و غريبي نيست ولي بايد براي آن برنامه و اتاق فكر داشته باشيم و بنشينيم فكر كنيم كه براي به حداكثر رساندن ديد شركت و سازمان مان بايد چه كار كنيم.

من به شخصه اعتقاد دارم با توجه به فضاي جديد جهاني و نو شدن لحظه اي روشها و تكنولوژي شايد در همه جاها خيلي به برنامه ريزي هاي بلند مدت آنچناني نياز نداشته باشيم. برنامه ريزي هاي امروزه معمولا مبتني بر اهداف و نتايج هستند و ما براي به نتيجه رساندن آنها حداكثر شش ماه فرصت داريم.

برخي تجارب هم نشان مي دهد ارزش افزوده يك خلاقيت خيلي كوچك بيشتر از برنامه هاي بلندمدت با هزينه هاي نجومي بوده است.

تحقيقات مركز "پيو" نشان داده است كه در دنياي روابط عمومي هيچ روش برتري وجود ندارد. پس يك بازنگري به فعاليت هاي روزانه مان داشته باشيم و بررسي كنيم كه چگونه مي توانيم آن را از روز قبل بهتر و بهتر كنيم.

بنابراين درسي كه مي توانيم از اين بحث بگيريم اين است كه خلاقيت را دست كم نگيريم و بايد به همه بخش هاي روابط عمومي تزريق شود در غير اين صورت در دوره باطل تسلسل گرفتار خواهيم شد و هرگز به نتيجه دلخواه كه به "حداكثر رساندن ديد" است نخواهيم رسيد و سرمايه اجتماعي روابط عمومي كه همان به حداكثر رساندن ديد است را روز به روز بيشتر از اين از دست خواهيم داد.

درس دوم= استراتژي مسووليت اجتماعي
موضوع دوم كه در اين گزارش نظرم را جلب كرد مسووليت اجتماعي بود. من مسووليت اجتماعي را يك تعريف جديد از روابط عمومي مي دانم.

روابط عمومي يا مثلا مسووليت اجتماعي بايد در زنجيره فعاليت هاي يك سازمان و شركت ديده شود و از شاخه بنيادين ارزيابي مثبت عملكرد يك سازمان يا شركت محسوب شود. به همين دليل است كه مسووليت اجتماعي بايد در همه شوون زندگي فردي و سازماني ما حضور پررنگ داشته باشد.

در همين زمينه محققان دانشگاه «وين» پژوهشي انجام دادند كه ادعاي ما را تاييد مي كند. اين محققان در پژوهش خود به اين نتيجه رسيدند كه مسووليت اجتماعي شركت بايد در طول زنجيره تامين خودرو توليد شود.

معني عاميانه و پوست كنده اش اين است كه توليدكنندگان خودرو بايد يك رويكرد چرخه زندگي به صنعت خودرو داشته باشند و مسووليت اجتماعي را در تمام مراحل و فرايند توليد و عرضه مد نظر قرار دهند.

آن چيزي كه بيش از همه در اين گزارش نظرم را جلب كرد، واژه اي است تحت عنوان: "خدمات ارتباطي انسان". يعني چي؟ يعني ايجاد "وحدت بين انسان، طبيعت و ماشين.

يعني همان چيزي كه ما به آن مي گوييم مسئوليت اجتماعي. در واقع، شركت تويوتا در اين گزارش سعي دارد به ما يادآور شود كه نگاه مان را بايد نسبت به اتومبيل عوض كنيم.

بنابراين يك تعريف ديگر مسئوليت اجتماعي اين شد كه وسيله نقيله اي كه ما مي سازيم بايد ايمن باشد؛ بايد تجربه خوشايندي به راننده منتقل كند؛ و خلاصه اين كه آسيبي به محيط زيست ما هم نزند تا بتوانيم از طبيعت هم لذت ببريم. معني همزيستي انسان، طبيعت و اتومبيل هم همين است كه خدمت تان عرض كردم. چون هدف اين است كه به انسانها كمك كنيم زندگي بهتر و با كيفيت تري داشته باشند.

فلسفه وجودي سازمانها و شركتها هم همين است كه در جهت ايجاد رفاه مردم حركت كنند اما ما در خيلي از جاها عكس آن عمل مي كنيم و فراموش مي كنيم كه براي چه در اين جايگاه قرار گرفتيم.

پس مسئوليت اجتماعي وظيفه اش اين است كه از ما مواظبت كند كه فقط به فكر پر كردن جيب خودمان نباشيم چون رسالت اصلي ما، ارتقاي كيفيت زندگي انسانهاست.

تعريف روابط عمومي دقيقا همين است و اگر ما امروز چيزي به عنوان مسئوليت اجتماعي خلق كرديم دليلش اين است كه روابط عمومي به وظيفه اش درست عمل نكرده است.

لذا هر جايي تعادل بين منافع عمومي و منافع خصوصي به هم بخورد قطع به يقين بدانيد مقصر اصلي و اول، روابط عمومي است چون ما براي حفظ منافع شخصي خودمان سكوت كرديم و به فلسفه وجودي روابط عمومي خيانت كرديم و در نهايت تصميم گرفتيم به منافع عمومي هم پشت بكنيم.

درسي كه مي توانيم از اين بحث بگيريم اين است كه روابط عمومي صنعت خودرو بايد داراي يك استراتژي CSR باشد كه البته همه شركت هاي خودرو سازي ايراني اين استراتژي را دارند اما اختلاف نظر ما بيشتر در چند و چون و كيفيت آن است كه من امروز به آن ورود نمي كنم.

درس سوم= استراتژي رسانه اي
بحث روابط عمومي رسانه اي يك بحث گسترده اي است و از نظر من شاكله همه فعاليت هاي روابط عمومي است. من قصد ندارم به همه زواياي اين موضوع وارد بشوم اما به چند موضوع بسنده مي كنم.

اولين موضوع، توليد محتواي استراتژيك است. در سال 2006 كه اولين همايش روابط عمومي دو كه در سنگاپور برگزار شد، دو پيام مشخص مخابره شد: اين كه با توسعه ابزارها و فنون دو چيز هيچ وقت و هيچ گاه عوض نمي شود: يكي اخلاق حرفه اي و ديگري محتوا.

شما اگر هزاران كانال ارتباطي داشته باشيد، اما محتواي باكيفيت نداشته باشيد، در واقع كاري انجام نداديد.

پس همكاران ارجمند براي نفوذ در مخاطبان و گروه هاي ذينفع بايد يك استراتژي توليد محتواي مناسب و بسيار تاثيرگذار داشته باشند تا بتوانند موقعيت شركت شان را به عنوان رهبر فكري صنعت خودرو مطرح كنند.

يكي از اين قابليت هاي بسيار مهم و ارزشمند كه ما در كشورمان با محدوديت مي توانيم از آن استفاده كنيم، رسانه هاي اجتماعي هستند.

در سال 2014، شركت ولوو اعلام كرد كه اين نام تجاري مشاركت خود را در رويدادها كاهش مي دهد و بيشتر در كانال هاي ديجيتال سرمايه گذاري مي كند. در واقع شركت ولوو در اين سال، استراتژي ارتباطي خود را اصلاح كرد و تصميم گرفت با كاهش حضورش در برخي از نمايشگاه هاي بين المللي در كانال هاي ديجيتال سرمايه گذاري كند. البته ولوو در همين سال ها برخي مدل هاي جديد خود را در برخي رويدادهاي منحصر به فرد در دنيا ارايه كرد.

همان طور كه مدير ارتباطاتش در سال 2018 اعلام كرد ولوو همچنان به طور فزاينده اي در كانال هاي ديجيتال سرمايه گذاري كرد تا به مشتريانش نزديكتر شود. به عنوان مثال، حضور ولوو در شبكه هاي اجتماعي، جايي كه از طريق كارزارهاي تيزر و محصولات بصري بسيار فعال است.

بنابراين ولوو با استفاده از شبكه هاي اجتماعي يك رابطه دوستانه با مشتريان خود را حفظ كرده و مي كند و همچنين خدمات زياد و متفاوتي را از طريق تلفن همراه در برخي بازارها حتي از طريق فيسبوك عرضه مي كند.

اين نمونه اي از تعهد ولوو به ارايه خدمات نوآورانه متناسب با نيازهاي مشتريان خود است.

يك استراتژي ديگر ولوو كار كردن با گروه هاي مرجع است. در اين زمينه اقدامات زيادي انجام داده است اما نقطه مشترك اين است كه همه آن ها در شبكه هاي اجتماعي حضور دارند.

اين جا تيزري از شورلت نشان مي دهم كه به تك تك ما اثبات مي كند كه چگونه طرح هاي جدي روابط عمومي مي تواند يك شركت يا محصول را در كل دنيا بر سر زبان ها بياندازد.

اين ويديو را مي توانيد در لينك زير تماشا كنيد

شورلت يك برند بزرگ آمريكاست، اما ساير بخش‌هاي دنيا خيلي با آن آشنايي ندارند، بنابراين به طرح‌هاي جدي روابط عمومي نياز دارند تا بتوانند در كل دنيا بر سر زبان‌ها بيافتند. اينترنت يك پلتفرم ايده‎آل براي شاهكار آن‎ها در سال 2012 بود، جايي كه "راب ديردك" به‌عنوان افسانه‎‌ ورزش‌هاي اكشن، يك سونيك شورلت را دستكاري كرد تا به يك ماشين مسابقه‌اي شاهكار تبديل شود.

اين خودروي سونيك روي پيست و در مسيري قرار گرفت كه يك سطح شيب‌دار عظيم در ميانه‎ آن جاي گرفته بود، به‌گونه‌اي كه ماشين بتواند با بالارفتن از اين سطح روي هوا وارو بزند. فرايند وارو زدن موفقيت‌‎آميز بود، جمعيت ديوانه‎وار به هيجان آمدند و ويدئوي آن همه ‎گير شد.

لذا براي رسيدن به حداكثر ديد ما مي توانيم نوآوري ها و كارهاي زيادي انجام بدهيم كه به بعضي از آن ها كه توليد محصولات بصري و كارزارهاي تيزري است اشاره كردم. البته بازيهاي تعاملي و بازي هاي مبتني بر مكان را نبايد دست كم گرفت و همچنين داستان پردازي. داستان سرايي چون بحث مهمي است اگر زمان اجازه بدهد مفصل به آن خواهم پرداخت در غير اين صورت به نسخه پياده شده اين سخنراني اضافه مي كنم.

مساله ديگر كه علاقمندم خدمت تان عرض كنم اين است كه برخي جاها شنيده يا گفته مي شود و بعضي جاها هم روابط عمومي ها در قالب خبر اعلام مي كنند ما امسال 1000 خبر توليد كرديم. بله دست شما درد نكند خيلي زحمت كشيديد اما يك اثرسنجي انجام بدهيد و ببينيد اين حجم خبر توليدي كه به آن مي باليد چقدر تاثيرگذار بوده است؟ منظورم اين است فقط به پوسته اكتفا نكنيم و هسته را هم مدنظر قرار دهيم و در اين زمينه، تحليل محتوا تا حدودي به ما كمك مي كند.

براي رسيدن به چنين هدفي بايد يك استراتژي ارتباطي مناسب براي به حداكثر رساندن ديد شركت مان طراحي كنيم. امروزه ابزارهاي تبليغاتي بسيار پرهزينه هستند و به تنهايي قادر به نمايش قابليت خدمات و محصولات نيستند اما گزينه هاي زياد و ديگري وجود دارد كه مي توان با تركيب آنها با هم (روش هاي سنتي و ديجيتال) به نتايج موثرتر و متمايزتري رسيد.

درس چهارم: استراتژي مديريت بحران
شركت هاي خودروسازي به خوبي مي دانند كه رسانه هاي اجتماعي به طور بالقوه مي توانند يك بحران جهاني براي هر شركت و سازمان فراهم كنند اما مهم اين است براي مقابله با اين بحران ها برنامه داشته و آماده باشيم.
ما به طور خاص روي دو عامل مي توانيم تمركز كنيم:

1- تهيه و تدوين بهترين دستورالعمل ها و شيوه نامه ها؛
2- درس آموزي از نمونه هاي تاريخي و مطالعات موردي انجام شده در اين زمينه.
در مورد روش ها و شيوه ها خيلي زياد بحث شده و معمولا به مراحل اجتناب از بحران، آماده سازي و مديريت به طور معمول اشاره مي شود.

در مورد مطالعات موردي، واقعا نمونه هاي زيادي از بحران ها را در دنيا مي شناسيم كه مي تواند راهنماي خوبي براي ما باشد. فضاي مجازي و كتاب هايي مانند دايره المعارف روابط عمومي كه توسط انتشارات كارگزار روابط عمومي منتشر شده، نمونه هاي بسيار مناسبي از اين دست از بحران ها را در اختيار ما قرار مي دهند.

در شرايط بحراني، توجه به نيازهاي ارتباطي در ابعاد جهاني و محلي در قالب روابط عمومي مي تواند كمك كننده باشد. اين موضوع حياتي است كه روابط عمومي ها براي بحران هاي شناخته شده در صنعت خودرو از قبل برنامه ريزي داشته و ابزارها و فرآيندهاي بالقوه مقابله با بحران را از قبل شناسايي و فراهم كنند.

درس پنجم: استراتژي داستان پردازي
معمولا خودرو براي همه نسل ها جذابيت دارد. البته اين جذابيت صرفا به خود وسيله نقليه ختم نمي شود بلكه داستان پردازي در خصوص اين محصولات مي تواند علاقه مندي مردم را بيش از پيش افزايش دهد. داستان هايي در مورد جاده، قدرت، سبك زندگي و مسائلي از اين دست مي تواند جذابيت آن را بيشتر كند.

همچنين "قدرت قصه گويي" مساله بسيار مهمي است كه بايد به آن توجه شود. به نظرم روابط عمومي هاي صنعت خودرو از همه جهت توانايي اين را دارند كه از اين قدرت در جهت به حداكثر رساندن ديد شركت شان استفاده كنند.

بعلاوه داستان پردازي در عصر رسانه هاي تعاملي/ اجتماعي در قالب كمپين هاي روابط عمومي مي تواند بسيار تاثيرگذار باشد بنابراين يكي از مهمترين راهبردهاي روابط عمومي هاي خودرو بايد مبتني بر يافتن و پردازش داستان هايي باشد كه مصرف كنندگان به آن ها علاقه مندند.

علاوه بر آن، مقابله با روايت ها و داستان پردازي هاي دروغين از جمله وظايف روابط عمومي خودروست كه بايد به موقع و در زمان و مكان مناسب اتفاق بيافتد.

داستان هايي در مورد محصولات معيوب يا خطاهاي شركت در توليد خودرو، خدمات پس از فروش و خطرات فناوري هاي جديد و همه اين ها مي تواند با شكست هاي تجاري همراه شود. اما روابط عمومي صنعت خودرو بايد همواره آماده باشد تنها با شيوه اي شفاف و صادقانه به روايت هاي نامطلوب پاسخ دهد.

نكته ديگر در حوزه داستان سرايي كه بايد به آن توجه كرد اجتناب از داستان هاي ترسناك روابط عمومي است. توسعه وسايل نقليه الكتريكي و آسيب هاي فني و نقص داده هاي آن مي تواند شهرت صنعت خودرو را تهديد كند يا حتي آسيب بزند.

مردم در اين مورد نگراني هاي زيادي دارند. يك نظرسنجي كه در سال 2018 توسط رويترز انجام شد نشان مي دهد كه 67 درصد بزرگسالان آمريكايي با ايده سوار شدن در ماشين هايي خودران مشكل دارند و ناراحت هستند.

علاوه بر نگراني در مورد ايمني، دخالت هكرها از طريق كنترل از راه دور مي تواند اين نگراني ها را دوچندان كند.

درس ششم: استراتژي پردازش تصوير
تصوير و حسن شهرت در انتخاب يك وسيله نقليه توسط مردم تاثير بسيار زيادي دارد. البته قيمت، راحتي، ايمني، تكنولوژي و تاثيرات زيست محيطي هم در اين ارزيابي و انتخاب تاثير دارند.
اما دو عامل كليدي؛
1- اعتماد به صنعت خودرو
2- تصوير و خوشنامي صنعت خودرو
از همه عوامل مهمتر به نظر مي رسند.

ما چه تصويري از تويوتا و هوندا داريم؟ پاسخ من اين است هم قابل اعتماد است و هم تصوير خوشايندي در ذهن ايجاد كرده است به طوري كه همه ما علاقمنديم اگر پولش را داشته باشيم آخرين مدلش را بخريم و از آن لذت ببريم.

رهبران تويوتا، بنز و بي ام دبليو سال ها تلاش كردند تا اعتماد و وفاداري مردم سراسر جهان را به خود جلب كنند و اكنون در عرصه جهاني به عنوان يك خودرو قابل اعتماد و خوشنام و ايمن و راحت و شايد سازگار با محيط زيست شناخته مي شوند.

درس هفتم: استراتژي ارتباط موثر با مخاطبان
وقتي از صنعت خودرو صحبت مي شود منظورمان فقط شركت توليد كننده خودرو نيست. مخاطبان روابط عمومي در صنعت خودرو بسيار وسيع هستند.

متاسفانه روابط عمومي صنعت خودرو با بخش زيادي از مخاطبان خود از جمله نمايندگان فروش، قطعه سازان، خرده فروشان و تعميركاران ارتباط چنداني ندارد.

اگر روابط عمومي ها با اين بخش از مخاطبان خود ارتباط نداشته باشند، چگونه مي توانند مطمئن شوند كه پيامشان به آنها رسيده يا چگونه مي توانند از نظرات مشتريان خود آگاه شوند. بنابراين روابط عمومي صنعت خودرو بايد استراتژي ويژه اي براي اين دسته از مخاطبان و مشتريان خود طراحي كند.

درس هشتم: استراتژي حداكثر ديد
همان طور كه پيشتر گفتم امروزه ابزارهاي تبليغاتي كه بسيار پرهزينه هم هستند، به تنهايي قادر به نمايش قابليت محصولات يا به حداكثر رساندن ديد شركت تان نيستند ولي گزينه هاي زياد ديگري هم وجود دارند كه مي توان با تركيب آن به روش هاي سنتي و جديد، به نتايج متمايزي دست پيدا كرد.

در آخر، عمومي سازي يك خدمت و محصول قبل از هر چيز مي تواند روابط عمومي شما را بيش از پيش خاص نمايد و شما را در معرفي محصول ياري رساند.

بنابراين پيشنهاد آخرين من اين است؛
1- روابط عمومي صنعت خودرو بايد بتواند از طريق ارتباط مناسب و سالم با رسانه ها، اخبار مربوط به شركت خود را منتشر نمايد و از اين طريق به رهبر صنعت خود تبديل شود.
2- روابط عمومي صنعت خودرو مي تواند محصولات جديدش را از طريق رسانه هاي اجتماعي معرفي كند. تدوين استراتژي رسانه هاي اجتماعي هوشمند براي صنعت خودرو بسيار حياتي است.
3- مديريت بازخورد مشتري يكي از عوامل مهم در حوزه بررسي هاي آفلاين و آنلاين در جذب مشتريان بيشتر است. مانيتورينگ رسانه هاي اجتماعي جايي است كه صداي مشتريان بيشتر از هر زمان ديگر شنيده مي شود.
خلاصه اين كه متخصصان روابط عمومي در صنعت خودروسازي بايد در جعبه ابزار خود، قلاب هاي تاثيرگذار و قانع كننده زيادي براي به حداكثر رساندن ديد شركت شان داشته باشند و صد البته خلاقيت و نوآوري در اين بين نقش پررنگي مي تواند داشته باشد.

پروفسور گالووي كه يكي از اساتيد برجسته روابط عمومي است مي گويد: من دريافته ام كه هيچ جايگزيني براي خلاقيت و نوآوري وجود ندارد و يك بودجه زياد به خودي خود و در غياب خلاقيت براي به نتيجه رسيدن كافي نيست. براي اين كه توانايي خودمان را براي كارفرمايانمان اثبات كنيم بايد ابتكار عمل داشته باشيم و كارهاي غيرمنتظره و نامعمول انجام دهيم.

معني واقعي سخنان من اين است كه هيچ سازمان و شركتي نمي تواند بدون توجه به اصل اساسي "رهبري از طريق ارتباطات" اصلا موجوديت داشته باشد. محصول روابط عمومي همين است.

در تدوين اين سخنراني از منابع مختلف از جمله prconversation، Ripley PR و digitalprworld استفاده شده است.