News
15 گزاره حرفه ای در باره روابط عمومی
۱۰ / ۱ / ۱۳۹۸

15 گزاره حرفه ای در باره روابط عمومی

(تاریخ روابط عمومی، تاریخ نبرد برای واقعیت و نیز درک مردم از واقعیت است)

 

#دو نگاه در تعریف روابط عمومی حاکم است. نگاه سنتی که اساس آن انتقال داده ها از سازمان به اجتماع و بالعکس است که این نوع نگرش در دنیای امروز با چالش مواجه است و دچار بحران جدی است. اکنون نیز نوع جدیدی از نگرش در ارتباطات بوجود آمده، به طوری که نوع تعامل مردم و حکومت را هم تغییر داده است.

 

#امروز روابط عمومی‌ها در جایگاه واقعی خود نیستند و بیشتر آنها به صورت سنتی و با شیوه های گذشته فعالیت می کنند. روابط عمومی هوشمند است که به صورت اتوماتیک پیام را به صورت یکپارچه از سازمان به مخاطبان مخابره و منتقل کند.

 

#هنر روابط عمومی آن است که از زبان مردم بنویسد و با تغییر نگرش های سنتی و همگام با استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی، رسالت ها و اهداف منطبق با فلسفه وجودی خود را دنبال کند.

#روابط عمومی ها می توانند با گسترش اطلاع رسانی شفاف به شهروندان کمک کنند تا در جریان امور قرار گیرند، چراکه مردم سالاری با تکمیل زنجیره ارتباطات و اطلاعات مبتنی بر سه اصل مشارکت فعال شهروندان، پاسخ پذیری و شافیت محقق می شود.

#بهره گیری از همه ظرفیت‌های ارتباطی موجود می‌تواند یک سازمان را در یک تعامل مقتدرانه با جامعه قرار دهد.

#برخی مواقع مدیران مجموعه ها یا نقش
روابط عمومیها را نپذیرفتند یا از نقش آنها بی اطلاع هستند در نتیجه انتظارشان از روابط عمومی تنها یک دستگاه تبلیغاتی است که به بیان توانمندی ها و عملکرد مدیر بپردازد.

#وظیفه و مسوولیت رو ابط عمومی ها ارایه اطلاعات و داده ها و درعین حال پخته کردن و آنالیز داده هاست لذا ارایه منطقی اطلاعات به مخاطبان متناسب با نیازها، از نتایج این مهم به شمار می آید.

#روابط عمومی توسعه بخش می کوشد هزینه های مردم و سازمان را کاهش و درآمدهای مردم و سازمان را افزایش دهد. در چنین معادله ای هیچ کدام از دو سوی ارتباط احساس شکست نخواهند کرد.

#تقویت همکاری و گسترش ارتباطات میان ملت و حکومت، ابزاری ارزشمند برای جبران نارسایی های اجتماعی و کاستی های جامعه است.

#با وجود آنکه روابط عمومی، مسایل جامعه، نیاز مخاطب و انتظار مخاطب را بخوبی می داند و متناسب با یافته های خود به ارایه طرح و برنامه ریزی سازمان می پردازد، اما فقدان ساختار مناسب در سازمان ها موجب عدم بهره مندی سازمان از آرا و نظرات روابط عمومی ها می شود.
 

#تولید انبوه اطلاعات به معنای اثر گذاری نیست بلکه روابط عمومی ها باید به کارهای اثرسنجی توجه کنند. امروز اطلاعات خام دیگر کار آمدی لازم و کافی را نداشته و باید این اطلاعات تولیدی به صورت پخته شده در اختیار مخاطب هوشمند و گزینش گرای امروز قرار گیرد.

 

#چنانچه در پی مناسبات اجتماعی بسامان هستیم تا جامعه مدنی شکل گیرد، نیازمند روابط عمومی هایی هستیم که ارتباط گستر بوده و توانایی ارتباط سازی کنشگران اصلی جامعه را داشته باشند.

 

#باید از روابط عمومی مرکز به روابط عمومی غیر مرکزی و شبکه‌ای، از روابط عمومی با بهره کم به روابط عمومی با بهره وری متراکم هوشمند، از روابط عمومی محدود به روابط عمومی توسعه ای و پایدار و در نهایت از روابط عمومی سنتی و محلی به سمت روابط عمومی بین المللی و جهانی حرکت کنیم.

 

#در ایران روابط عمومی به صنعت تبلیغات روسای سازمان ها و شرکت ها تبدیل شده و این موضوع هنرهشتم را از جایگاه واقعی خود دور ساخته و متاسفانه روابط عمومی به معنای هر آن چیزی است که مدیران اجرایی مایل هستند معنا کنند.

 

#برای نهادینه شدن دموکراسی، به افزایش سرمایه های اجتماعی نیاز داریم و گفت و گو میان حاکمیت و ملت با وجود روابط عمومی های تسهیل کننده ارتباط محقق می شود و هر گونه انسداد در مسیر برقراری ارتباطات مردم، سطح پایینی از سرمایه اجتماعی را به همراه دارد.