News
: روابط عمومی یکپارچه در قالب فعالیت های هماهنگ معنا پیدا می کند
۲۳ / ۱۰ / ۱۳۹۲

 







وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز با حضور در دهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی های ایران در محل "سازمان ایرانی مجامع بین المللی وزارت امور خارجه" ضمن گرامی داشت یاد مرحوم "دکتر کاظم معتمد نژاد" پدر علم ارتباطات گفت: وی به حق معلمی دلسوز، شخصیتی اخلاق مدار، محققی ژرف نگر، مبتکری سخت کوش و منتقدی منصف و بدون حب و بغض بود.







به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علی جنتی وزیر ارشاد با اشاره به اینکه هنوز بسیاری از منابع اصلی رشته علوم ارتباطات متعلق به ایشان است افزود: عنوان "پدر دانش نوین ارتباطات" به حق برازنده ی شخصیت علمی و اخلاقی این استاد فقید است.







وی ضمن اشاره به "روابط عمومی یکپارچه" به عنوان موضوع اصلی کنفرانس گفت: روابط عمومی یکپارچه در قالب مجموعه ای از فرآیندها و فعالیت های هماهنگ و منسجم که همگی در مسیر دستیابی به هدفی مشترک در تکاپو هستند؛ معنا پیدا می کند.

جنتی افزود:در یک سازمان ممکن است روابط عمومی به طور اختصاصی با هدف بقای خود و آینده  سیاسی بالاترین مقام آن سازمان برای حضور مداوم در رسانه تبدیل به "اتاق خبر" شود که  این امر موجب از میان رفتن اصول تخصصی خبر، اطلاع رسانی، متوسل شدن کارشناس این رشته به تملق، دروغ و اغراق و در نهایت زیر پا گذاردن اصول اخلاق حرفه ای می شود.

جنتی در ادامه با بیان اینکه گاهی بنا بر سیاست سازمان ، روابط عمومی ممکن است تبدیل به "اتاق تبلیغات" شود و آنقدر به شیوه های سخیف و غیر حرفه ای روی آورد که مخاطبان را کلافه و مشمئز کند؛ گفت: فعالیت روابط عمومی ها اعم از اطلاع رسانی، تبلیغ، پژوهش، ارتباطات مردمی و نظایر آن باید بر مبنای برنامه ای هماهنگ و یکپارچه شکل بگیرد.

وی افزود: در برنامه های روابط عمومی ها میزان انتشار اخبار، آثار مکتوب و تبلیغ به تناسب و بسته به نیاز تعریف می شود و از تولید انبوهی از اخبار بی هدف، نشریات و کتابچه هایی رنگارنگ و تبلیغ و راه اندازی سایت های پراکنده که اینک رایج است پرهیز می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توفیق روابط عمومی ها به گونه ای که در شأن نظام جمهوری اسلامی و مردم متدین آن باشد "پایبندی به اخلاق حرفه ای" دانست و اظهار کرد: متاسفانه روابط عمومی ها در حوزه های فرهنگی بیش از سایر روابط عمومی ها در حاشیه قرار گرفته اند.

وی افزود: آنچه امروز به عنوان روابط عمومی و تبلیغات فرهنگی در دنیا مطرح است بخشی از آن مثل "کمپانی های فیلم سازی" ، "ناشران بین المللی" و "شرکت های تولید کننده محصولات صوتی و تصویری"  وابسته به مؤسسات و کمپانی های تولید کننده ی محصولات فرهنگی است که بیشتر به فکر سود بیشتر هستند و از این نگاه به روابط عمومی هی سازمان های اقتصادی شباهت دارند.

جنتی در ادامه گفت: از آنجا که نظام اقتصادی حوزه ی فرهنگ در ایران منسجم و ساختارمند نیست، روابط عمومی های حوزه ی فرهنگ معمولا ضعیف و بدون پشتوانه اند و اگر الزامات ساختار اداری وجود نداشت ممکن بود به کلی از صحنه سازمانی حذف شوند.

وی ضمن اشاره به اینکه در ایران روابط عمومی ها به طور عام و در حوزه ی فرهنگ به طور خاص مظلوم واقع شده اند و نقش آنها به طور بایسته درک نشده است، ادامه داد: از راه های برون رفت این مشکل می توان به "تقویت بخش فرهنگ در کشور" و "به کارگیری نیروهای متخصص و مجرب" اشاره کرد.

بنابراین گزارش در پایان این مراسم از برترین های روابط عمومی های سراسر کشور تقدیر شد.

در این کنفرانس جمعی از اساتید، متخصصان و کارشناسان حوزه ارتباطات و روابط عمومی هی سراسر کشور حضور داشتند.