News
ده نکته برای برنده شدن در جشنواره‌های روابط عمومی
۳۰ / ۶ / ۱۳۹۸

1- به قوانین و مقررات جشنواره پایبند باشید
قواعدی مثل تعداد کلمات، استفاده از تیتر، بخش بندی مناسب و فراهم کردن مستندات در فرمت صحیح را رعایت کنید. اگر به اصول ساده‌ جشنواره پایبند نباشید، چه دلیلی وجود خواهد داشت که هیئت داوران وقت خود را برای آثار شما تلف کنند، در حالی که ده ها اثر مطابق با قوانین جشنواره به دست آنها رسیده است.

2- آثار خود را به درستی دسته بندی کنید
احتمال دارد بخواهید یک اثر را در بیش از یک رشته از جشنواره شرکت دهید، این نباید به معنای استفاده‌ مجدد از یک اثر (بدون تغییر خاص) در رشته‌های مختلف باشد. مقررات برای جوایز مختلف معمولاً با هم متفاوت است. همچنین برای شرکت دادن یک اثر در یک رشته‌ جدید باید آن را بازنویسی کنید. اگرچه ممکن است شما از یک پویش (کمپین) هم برای رشته‌ «بهترین پویش بین‌المللی» و هم برای «بهترین پویش فناوری» استفاده کنید، ولی کانون توجه و عناصری که شما می خواهید در این دو رشته برجسته شود متفاوت خواهد بود.

3- اثرتان کامل و دقیق باشد
در حالی که اثر شما غلط املایی و انشائی دارد، توقع دارید جایزه‌ برترین روابط عمومی به شما داده شود؟ در هر صنعتی نواقص و اشتباهات ممکن است بروز پیدا کند، اما اگر قرار است جایزه‌ برترین در صنعت ارتباطات را دریافت کنید، باید ثابت کنید که در ارتباط برقرار کردن بهترین (بدون اشتباه) هستید.

4- کسب اجازه کنید
در گیر‌و‌دار رسیدن به جشنواره پیش از پایان مهلت ثبت نام، ممکن است کسب اجازه از رئیس یا مشتری خود را فراموش کنید. از این کار اجتناب کنید. بسیاری از شرکت‌ها در خصوص چگونگی، زمان و اینکه اصلاً در جشنواره‌ها شرکت کنند یا نکنند، ضوابط و سیاست‌های خاص خود را دارند. روابط شما با مشتریِ بنگاه روابط عمومی‌تان و یا رئیس شما قطعاً از کسب جایزه مهمتر است.

5- قدردانی کنید
اثر عالی شما به ندرت ممکن است کاری انفرادی باشد. از همه اعضای تیمی که در خلق اثر نقش داشته‌اند قدردانی کنید. این شامل همه کارکنان دخیل در خلق اثر، پیمانکار یا شرکت طراح و چاپ کننده‌ اثر و همه عوامل دخیل در پدید آمدن آن است.

6- اثر به تنهایی گویا باشد
از آنجا که هیئت داوران باید ده‌ها اثر رسیده برای جشنواره را بررسی کنند، ممکن است وقت کافی برای دیدن تمامی مستندات شما نداشته باشند. اثر شما خود به تنهایی باید بتواند توجه هیئت داوران را جلب کند. مستندات یک اثر پس از انتخاب اولیه‌ آثار منتخب توسط هیئت داوران، مفید خواهد بود.

7- حقیقت را بگویید
ممکن است وسوسه شوید که اثر خود را «بَزک کنید»، یا با افزودن جزئیات غیر ضروری نتایج را تحت تاثیر قرار دهید، اما از این کار اجتناب کنید. از یک سو این کار غیر‌اخلاقی است و از سوی دیگر این روزها با یک جستجوی ساده در اینترنت حقایق زیادی راجع به کارهای شما مشخص خواهد شد. چنانچه در نتایج یک فعالیت اغراق شده باشد یا مستندات آن ساختگی باشد، دست صاحب اثر رو خواهد شد.

8- مراقب باشید اهداف با نتایج همخوانی داشته باشد
برای بسیاری از اعضای هیئت داوران، اهداف یک فعالیت و نتایج حاصله مهمترین عنصر انتخاب اثر است. هر چه قدر هم پویش (کمپین) اجرا شده خلاقانه و جذاب باشد، دست یافتن به نتایج ملموس در راستای اهداف آن پویش یا فعالیت مهمترین عامل است. معمولاً بهترین اهداف آنهایی است که مربوط به ارتباطات و قابل سنجش باشد.

9- بگویید چرا اثر شما متفاوت است
جایزه را تنها برای ارائه‌ یک کار خوب نخواهید برد، بلکه همه‌ جوانب کار شما باید عالی باشد: ممکن است بر مشکل ویژه‌ای غلبه کرده باشید یا کارتان را در یک محدوده‌ زمانی کوتاه و خاص انجام داده باشید یا اولین بار باشد که کاری بدین صورت انجام شده باشد. در هر صورت روشن کنید که چرا کار شما متفاوت یا منحصر به فرد است.

10- شرح دهید که بر چه چالش‌هایی غلبه کرده‌اید
هیئت داوران در دنیای واقعی زندگی می‌کنند. می‌دانیم که به ندرت می‌توان به 100 درصد اهداف یک طرح دست یافت. مشکلات پیش می‌آیند، اما مهم این است که چطور از عهده‌ حل آنها برمی‌آیید. از این که در اثر خود شرح دهید چطور کارها خوب پیش نرفته نترسید، اما یادتان باشد بگویید چطور مشکلات را به موفقیت‌ها بدل کرده‌اید.

 

نویسنده: استوارت بروس
ترجمه: سید روح الله یزدان خواه، رئیس روابط عمومی پتروشیمی کارون