News
سخنگو بايد سخنور باشد
۹ / ۱۱ / ۱۳۹۶

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- معمولا از روابط عمومي يك مجموعه و سازمان به عنوان «سخنگو» ياد مي شود و روابط عمومي بايد زبان گوياي اداره و سازمان باشد، براي ايفاي اين نقش دست اندرکاران روابط عمومي بايد از فنون و آداب سخنوري برخوردار باشند و بتوانند در مقام پاسخگويي برآيند.

 

 روابط عمومي، نقش پل ارتباطي بين مديران دستگاه با ارباب رجوع و كاركنان را برعهده دارد و بايد براي ايفاي نقش مثبت در اين زمينه، بتواند منظور مدير را به طور مختصر، مفيد و به دور از ابهام منتقل كند.


از سويي ديگر بايد اين توانايي را داشته باشد که ضمن ارتباط با مخاطبان خود منطور و نظر ايشان را به مسولان سازمان منعکس نمايد. مسئول روابط عمومي بايد بيش از ديگران متوجه باشد كه اگر منظور ديگران را به خوبي انتقال ندهد، تعامل سازماني مطلوب بوجود نخواهد آمد، لذا هنر سخنوري و سخنگویی براي روابط عمومي يك نياز مبرم است و بايد در مجامع عمومي اين نقش را به خوبي به انجام برساند.


گاهي ديده مي شود افرادي پشت تربيون و يا ميكروفن قرار مي گيرند سخنراني و سخنوري را با حرف زدن اشتباه مي گيرند و سروته كلام شان معلوم نيست و بدون توجه به نيازهاي مخاطبان و وضعيت مجلس از اين شاخه به آن شاخه مي پرند و اطلاعاتي را بيان مي كنند كه براي شنوندگان تكراري و يا غيرمفيد است.

 

 اين افراد معمولا تفاوت حرف زدن را با سخنراني نمي دانند، زيرا هر شخصي مي تواند حرف بزند و زياد محدوديتي برايش نيست، چون حرف زدن معمولي كار روزانه ماست و زياد بر پراكندگي و بي هدفي آن اشكالي وارد نمي شود، چون طرف خطاب ما، يك نفر و يا يك جمعيت اندك و صميمي است و ممكن است با شوخي و خنده هم دنبال شود، ولي سخنراني در جمع، مسئوليت هاي زيادي را متوجه شخص مي كند و بايد به اين نكته واقف بود كه عمر و وقت ديگران در سخنراني ارزش دارد و نبايد بدون هدف و مطالعه سخنراني كرد.


سخنراني هم مثل ساير فنون و هنرها براي خود آداب و آييني دارد که اگر به آنها توجه شود، هم براي سخنران و هم براي مستمعين، مفيد و اثربخش خواهد بود.
 

ديل كارنگي در كتاب «آئين سخنوري» مي گويد: اگر مي خواهيد سخنان تان شنونده را منقلب كرده و تكان دهد سعي كنيد در لابه لاي حرف ها از جملات بزرگان استفاده كنيد.

 

وي معتقد است براي اينکه تمامي تلاش خود را براي تبديل شدن به يک سخنران خوب به کار ببنديد و به سرعت به اين هدف دست يابيد، رعايت چهار نکته ضروري است:
- با اراده‌اي قوي و خلل‌ناپذير شروع کنيد.
- دقيقا بدانيد که مي‌خواهيد در مورد چه چيزي صحبت کنيد.
- با اطمينان عمل کنيد.
- تمرين! تمرين! تمرين! فراموش نشود.

منابع
۱- ديل كارنگي، آيين سخنوري، ترجمه حسين معارف وند ،انتشارات طلايه، ۱۳۸۸
۲ -كارگزار روابط عمومي www.iranpr.org
۳- دكتر بيژن باران http://bejanbaran.blogfa.com