Article
آخرین مقالات   گروه های مقالات
گروه مقاله : PersianPolaris@Gmail.com
بررسی "مدیریت یکپارچه روابط عمومی جدید و همه جانبه نگری" در کنفرانس روابط عمومی

۳۰ / ۹ / ۱۳۹۸

بررسی "مدیریت یکپارچه روابط عمومی جدید و همه جانبه نگری" در کنفرانس روابط عمومی

دکتر سعید رضا عاملی استاد گروه ارتباطات و مطالعات آمریکای دانشگاه تهران

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| فهم مدیریت یکپارچه روابط عمومی جدید مستلزم فهم ظرفیت های جدید روابط عمومی در کنار ظرفیت های پیشینی روابط عمومی و در عین حال باز مهندسی روابط عمومی بر مبنای تغییر در نظام های مدیریت و بوجود آمدن روش های مدیریت جدید و همچنین توجه به انسان جدید در پرتو تحولات شناختی و عملکرد جامعه انسانی است.


روابط عمومی از یک ارتباطات و حوزه عمل داخلی و یک دایره ارتباطات و عمل خارجی که تنظیم کننده ارتباطات و امور داخلی و خارجی سازمان است، برخوردار می باشد.


قید "یکپارچه" در اینجا اشاره به ابعاد به هم پیوسته روابط عمومی و تبدیل شدن این دانش و مهارت مهم به یک ظرفیت چند رشته ای و چند مهارتی و در عین حال برخوردار از پیوستگی، نظامند بودن و معطوف به اهداف متعالی سازمانی مشخص و همچنین معطوف به تامین استاندارد و تقویت نام نمای سازمان است.


"جدید بودن " نیز در روابط عمومی جدید هم اشاره به تحول فنآورانه در کار روابط عمومی یا روابط عمومی در بستر رقومی (دیجیتال) دارد که ماهیت منعطف برای متمایل به بی نهایت تنوع و تکثر در تولید و توزیع محتوا و خدمات روابط عمومی است و هم ناظر بر روش های جدید و به هم پیوسته روابط عمومی درون یک سازمان و در ارتباط با سایر سازمان ها و نوعی غیر مرکزی شدن "عملیات روابط عمومی" یا شکل گیری مفهوم "روابط عمومی برای همه"، "روابط عمومی همه جا حاضر " و "روابط عمومی 24 ساعته" است.


مدیریت یکپارچه روابط عمومی در معنای پارادایمی خود ناظر بر الگوواره دو فضایی است که ریشه در 1) روابط عمومی چهره به چهره و فیزیکی و 2) روابط عمومی هوشمند، مجازی و رقومی دارد که یک نوع عملکرد فرامحلی، جهانی و ادامه دار و در عین حال منعطف برای متمایل به بی نهایت تغییر را ظرفیت سازی می کند.


تعریف لایه های عملیاتی روابط عمومی بر بستر "نظام اطلاعات جغرافیایی " سازمان، دایره نظامند و بزرگی از داده های مکان مبنا همراه با اتصال خدمات هوشمند را فراهم می کندکه نوع موثری از خدمات یکپارچه روابط عمومی جدید را رقم می زند. در عین حال با رویکرد مدیریت یکپارچه روابط عمومی جدید، مدیریت روابط عمومی در کاربردهای متفاوت فضای اول و دوم عملکرد پیدا می کند که در ایجا بر هفت محور موثر تاکید می شود:


1) مدیریت ارتباطات انسانی، نهادی و ملاقات ها
2) مدیریت اخلاق حرفه ای، مسئولیت اجتماعی و صیانت از فرهنگ و ارزش های سلامی
3) مدیریت امور ، اطلاع رسانی، رسانه ای و رسانه های اجتماعی سازمان
4) مدیریت خدمات نرم افزاری و الکترونیک
5) مدیریت آموزش و رفتار سازمانی
6) خود پژوهشی و دگر پژوهی سازمان
7) مدیریت ارتباط با مردم و همسایگان
8) مدیریت ارتباطات بین المللی و جهانی سازمان


تعالی، نشاط و کارآمدی سازمان ارتباط تنگاتنگی با کیفیت کار روابط عمومی و حوزه اختیارات روابط عمومی سازمان ها دارد. تفاوت فاحشی بین "روابط عمومی برای همه" با "روابط عمومی برای سطح بالای سازمان" وجود دارد که در مدیریت موثر و یکپارچه، روابط عمومی موضوع توجه و به حساب آوردن همه کارکنان و ذی نفعان سازمان، خصوصا توجه ویژه به حاشیه نشین های سازمان، ناتوانان جسمی و اقلیت های قومی و دینی، نقش تعیین کننده ای در شکوفائی، موفقیت و تعالی سازمانی دارد.


بر این اساس در مدیریت یکپارچه روابط عمومی جدید، هم جانبه نگری، نگاه چند وجهی و چند رشته ای و توجه به همه عناصر سازمان از اهمیت راهبردی برخوردار است. در این نوشتار رویکرد "دانش یکپارچه" مسیر را برای مدیریت روابط عمومی مبتنی بر بهره گیری از همه ظرفیت های درونی و بیرونی سازمان در لایه های مختلف با تاکید بر "همه جانبه نگری" را هموار می کند.
 

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)