Article
آخرین مقالات   گروه های مقالات
گروه مقاله : PersianPolaris@Gmail.com
هوش مصنوعی چگونه بر روابط عمومی تاثير خواهد گذاشت

۱۷ / ۲ / ۱۳۹۶

هوش مصنوعی چگونه بر روابط عمومی تاثير خواهد گذاشت
نويسنده: Abbi Whitaker

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- جهاني كه ما امروز در آن زندگی می کنيم کاملا متفاوت از آنچه كه در 20 و یا حتی 10 سال پیش بود، مي باشد. پیشرفت هاي بوجود آمده در زمينه تکنولوژی در بعضي بخش ها زندگی ما را بهبود داده و در بعضي ديگر آن را مختل کرده است. برای مثال، اين كه هوش مصنوعی چگونه راه برقراري ارتباط و انجام کارهاي ما را تغيير داده است را در نظر بگيريد. همچنين نمی توانيم از اين كه چگونه ماشین آلات جایگزین شغل هايي كه ما به عنوان انسان برای چندین دهه انجام مي داديم شده اند، چشم پوشی نمائيم. اگر اوبر می تواند ماشین بدون راننده (خود-ران) بسازد، در افق آینده برای AI (هوش مصنوعي) چه پيش خواهد آمد؟


هوش مصنوعي به زودی تاثیر قابل توجهی در صنعت روابط عمومی خواهد داشت. اما سوال این است: آیا اين اثر ممكن است یک کاهش در تعداد شغل باشد، و یا بهبود در عملکرد؟ John Bara، رئيس و CMO یکي از شرکت هاي پیشرو در بحث تکنولوژی پیش بینی بازاریابی، بر این باور است كه كلان داده ها و هوش مصنوعي، صنعت روابط عمومی را در جهت مثبت دگرگون خواهند نمود. من Bara را به عنوان يكي از رهبران صنعت فکر، مدت طولانی است كه تحسین مي كنم، و افکار او را در تقابل هوش مصنوعي و روابط عمومی مورد بررسي قرار داده ام.


Bara در يكي از مصاحبه هاي ايميلي خود مي نويسد: "كلان داده ها و هوش مصنوعي، به صنعت روابط عمومی در درک بهتر خصوصيات (طرز فكرهاي) اصلي خوانندگان کمک خواهند کرد". " آن را به عنوان یک DNA دیجیتال در نظر بگیرید، نه بر خلاف 23andMe برای DNA انسان".


هوش مصنوعي به شرکت های روابط عمومی در پردازش سريع داده های خود کمک خواهد کرد، و اين امر سبب بهبود چگونگي انجام خدمات شرکت های روابط عمومی خواهد شد. با بهبود نگرش در اين كه مصرف کنندگان چه می خواهند، پیام ها به شكل مستقیم و قوی تحویل داده خواهند شد. Hod Lipson، استاد مهندسی مکانیک دانشگاه کلمبیا می گوید: "اطلاعات سوخت و الگوریتم موتور است". "ما از برنامه هاي کامپیوتري استفاده مي كنيم. امروز آن یادگیری ماشیني مي باشد، و ما فقط آن را با داده ها تغذیه مي كنيم. "


با درک بهتر از DNA دیجیتال، متخصصان روابط عمومی خواهند توانست پیام ها به خوبي تنظیم شده اي برای مخاطبان خود ایجاد کنند. بنابراین، تبلیغات و پیشنهادات را می توان به طور خاص براي یک مصرف کننده خاص در زمان واقعی بهینه سازي نمود، كه اين امر بواسطه متناسب بودن پیام ها با مصرف کننده سبب تولید نتایج بهتري خواهد شد.


Bara می گوید: "آن چه كه بسیاری از مردم نمی دانند این است که هوش مصنوعی هم اکنون نيز در اين كه چه اخباري در فیس بوک مان نشان داده شود و از طریق توصیه اخبار، تاثيرگذار مي باشد". هنگامی که شما در حال دیدن پیام ها و تصاویري هستيد كه با آن موافقيد، بیشتر احتمال دارد كه بر روی تبلیغاتي که با افکار و نظرات تان مطابقت دارد، كليك نمائيد. Bara ادامه مي دهد:"واقعیت این است كه اخباري ما مي گيريم براي ما متناسب سازي شده اند، و بنابراین، ما یک دیدگاه (نقطه نظر) کمتر متعادل شده خواهيم داشت".


متخصصان روابط عمومی و صنايع رسانه اي، با داده های زمان واقعی قابل استفاده به عنوان یک دارایی، قادر به ارائه محتوایي خواهند بود كه مخاطبان آن ها می خواهند، به جای محتوایي كه براي آن ها آزار دهنده باشد. این امر کمک می کند تا آن ها از هدر رفتن زمان بر روی محتوایي که مخاطبان شان به خوبي آن را دریافت نمي كنند، جلوگيري شود. انتخابات اخیر ریاست جمهوری يك مثال بزرگ از چگونگي اثرگذاري هوش مصنوعي بر اطلاعاتي كه از طریق رسانه ها به ما ارائه مي شود، بود. Bara می گوید: "سی ان ان و دیگر خروجي هاي رسانه اي قادر به نشان دادن كلان داده ها در زمان واقعی از روند رای گیری در بخش هاي (ايالت هاي) خاص و پیش بینی نتایج آن بودند". "این امر سبب هدايت چرخه خبری به سمت اخبار زمان واقعی شد."


آسوشیتد پرس در حال استفاده از هوش مصنوعی با ماشین هایی است که گزارش های درآمدی کامل مي نويسند - هر سه ماه، بیش از 3500 عدد برای شرکت های ایالات متحده. آن همچنين برای تولید مقالات نوشته شده توسط هوش مصنوعی برای 10000 بازی لیگ کوچک بیس بال در هر سال، به كار گرفته مي شود. آمار بازی به طور كامل توسط يك آمارگر Minor League Baseball (لیگ کوچک بیس بال) ضبط شده و یک عامل هوش مصنوعی براي تکميل كار و پوشش خبري استاندارد AP از بازی ها لازم است. با اجازه دادن به ماشین هاي هوش مصنوعي در انجام این وظایف، کارکنان انساني قادرند وقت خود را در کاري که نیازمند قابلیت های شناختی است، يعني چيزي كه ماشين ها ندارند، متمرکز نمايند.


Chatbotهاي (ربات هاي سخنگوي يا چت بات: يک برنامه رایانه‌ای است که برای شبیه‌سازی یک مکالمه هوشمند با یک یا چند کاربر انسانی از طریق صدا یا متن طراحی شده، مورد استفاده قرار مي گيرد) افزایش یافته با هوش مصنوعي همچنين برای ارتباط سریع و موثر استفاده خواهند شد. به عنوان مثال، فیس بوک در حال حاضر ارائه دهنده 11000 چت بات از طریق نرم افزار مسنجر (Messenger) مي باشد، که به کاربران آن اجازه می دهد تا همه كارها را انجام دهند، از سفارش و پرداخت برای یک پیتزا گرفته تا پیدا کردن فیلم درست براي تماشا. هوش مصنوعي به این انواع امكانات اجازه می دهد تا به طور موثر کار كنند، چرا كه هوش مصنوعي به ربات ها (چت بات ها) كمك مي كند تا توانایی درک یک سوال را بدون در نظر گرفتن اين كه آن سوال چگونه پرسيده شده، داشته باشند و نتایج حاصل از منابع متعدد را به سرعت رعد و برق براي كاربر فراهم نمايند.


شرکت های روابط عمومی نباید از هوش مصنوعي بترسند، چرا که هوش مصنوعي سبب بهبود خروجی (نتايج) آن ها خواهد شد. همانطور که Bara نيز خاطرنشان کرده است: "متخصصان دانا و باهوشِ روابط عمومی، درک نموده اند كه كلان داده ها و هوش مصنوعی می تواند براي خوانندگان آن ها تحقیقات غنی از داده با موضوعات شگفت انگیز بي شمار، فراهم نمايد. شرکت ها نباید از كلان داده ها و هوش مصنوعي ترسي داشته باشند، بلكه به جای آن، آن ها باید از اين روند استقبال نموده و آن را با داستان های جدیدي که با تحلیل كلان داده ها و پیام ها با مخاطب، مطابقت دارند، مورد آزمایش قرار دهند".


متخصصان روابط عمومی و بازاریابی به طور مداوم در حال شکار راه هایی برای تصمیم گیری هاي سریع تر و آگاهانه تر كه سبب دستيابي به نتایج و اهداف شوند، هستند. تغییراتی كه هوش مصنوعي ارمغان می آورد با دادن عميق ترين و جامع ترين نگاه به چگونگی حل مشکلات، به شاغلين در حوزه روابط عمومي قدرت تصمیم گیری مي دهد.

 

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)