Article
آخرین مقالات   گروه های مقالات
گروه مقاله : گفتگو و گزارش
بیانیه هیئت داوران جشنواره روابط عمومی های برتر ایران

۲۰ / ۸ / ۱۳۹۰

بیانیه هیئت داوران جشنواره روابط عمومی های برتر ایران

 

    برگزاری جشنواره روابط عمومی های برتر ایران در کنار برگزاری هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران جای بسی خوشوقتی و تقدیر است. فراهم کردن بستری مناسب برای ایجاد فضایی سالم که در آن روابط عمومی های کشور اعم از دولتی و غیردولتی بتوانند آثار و عملکرد یک ساله خود را در معرض قضاوت قرار دهند جدای از رتبه بندی ها و امتیازهای کسب شده، بیانگر میزان رشد و شکوفایی نهاد روابط عمومی در ایران اسلامی است.

    ارایه الگوهای موفق و استاندارسازی فعالیت ها و همچنین قرار گرفتن فعالیت های روابط عمومی در مسیری که معیارها و شرایط جشنواره در قالب فراخوان به آن ها عرضه می دارد، در توع خود موید قوت و پررنگ بودن بعد آموزشی جشنواره است.

    هیئت داوران جشنواره روابط عمومی های برتر ایران ضمن تقدیر از تمامی شرکت کنندگان، قبل از اعلام نهایی فهرست آثار منتخب، ضرورت طرح و بیان دیدگاه هایی که همگی آن ها در راستای ارتقا و تعالی هر چه بیشتر روابط عمومی های کشور است را مورد تاکید قرار داده لازم می داند مواردی چند را به اطلاع دست اندرکاران پرتلاش حوزه روابط عمومی اعلام دارد.

    برای بررسی بیش از 1200 اثری که از سوی 120 روابط عمومی بخش دولتی و غیردولتی کشور ارسال شد، هیئت داوران پس از تشکیل کمیته های مربوط به هر بخش بر اساس ملاک ها و شاخص های در نظر گرفته شده به بررسی آثار پرداخت و در بخش پژوهش و افکارسنجی و ارتباطات درون سازمان نیز ارزیابی ها نشان دهنده رشد کمی و کیفی فعالیت های این حوزه است. بهره گیری از ابزارها و تکنیک های جدید به شکل خلاقانه و همراه با نوآوری شمایل جدیدی در حوزه ارتباطات درون سازمانی را ایجاد کرده که منجر به تقویت هویت سازمانی و ایجاد انگیزه کاری در میان کارکنان می شود.

    در بخش ارتباط رسانه ای آن چه حائز اهمیت است تدوین برنامه استراتژی رسانه ای توسط روابط عمومی ها با در نظر گرفتن جدول زمانبندی است. در جمع بندی کلی از ارزیابی آثار این بخش، نداشتن برنامه جامع و استراتژی رسانه ای و نامشخص بودن نحوه تعامل با رسانه های جمعی را می توان از مهم ترین نقاط ضعف و کاستی موجود برشمرد.

    در بخش ارتباطات الکترونیک نیز اذعان می دارد که مهم ترین ابزار تحقق و شکل گیری روابط عمومی های داینامیک به جای روابط عمومی استاتیک، وب سایت های سازمانی هستند که لازم است حاوی اطلاعاتی باشند تا سه نیاز مخاطب را برآورده سازند: کاهش مراجعه حضوری، کاهش انتشار محصولات چاپی و سرعت در ارایه خدمات و اطلاعات.

    در اغلب وب سایت های شرکت کننده کمتر به موارد فوق اشاره شده بود. پررنگ بودن صرفا بعد خبری سایت ها، عدم سازماندهی اطلاعات و طراحی غیراستاندارد، از ویژگی های منفی سایت های مذکور اعلام می شود. از سویی برخی سایت ها در زمینه نشر الکترونیک، ایجاد تالار گفت و گو، بهینه سازی موتورهای جستجو و شبکه های اجتماعی و بکارگیری ابزارهای وب 2، ارایه اطلاعات و خدمات منطبق با نیاز مشتری و استفاده از محتوای خبر رسانه ای نظیر پادکست و وادکست فعالیت های درخشانی داشتند که قابل تقدیر است.

    در بخش تبلیغات و بازاریابی ارزیابی ها نشان می دهد که این بخش نیازمند توسعه و تسری آموزش های کارگاهی و دانشگاهی است. فعالیت های تبلیغاتی اغلب پراکنده و نامنسجم است. شناخت درست مخاطب و تولید محتوای مناسب با در نظر گرفتن قالب های ارایه پیام های تبلیغی از جمله مواردی است که روابط عمومی ها با درک صحیح آن می توانند نسبت به اثرگذاری مضاعف پیام های تبلیغاتی خود وارد عمل شوند.

در بخش انتشارات و به ویژه بروشور فقدان و عدم ذکر تاریخ زمان تهیه و انتشار بروشورها مشهود بود. ذات و ماهیت بروشور مبتنی بر ایجاز و اختصار است و مطالب پرحجم با قالب بروشور همخوانی ندارد. هنر بزرگ روابط عمومی ها در این بخش آن است که ایجاز و اختصار را رعایت کنند. با این وجود اعتقاد بر آن است که با بروز و ظهور رسانه های جدید اما شیوه های سنتی و اجرای فنونی نظیر انتشار بروشور، کاتالوگ و نشریات چاپی درون سازمانی همچنان کارکردهای خاص خود را دارند. لذا اهتمام و توجه روابط عمومی ها به رعایت اصول حرفه ای در این بخش همچنان نیازمند مداقه و تعمیق تجارب، دانش و تخصص بیشتر است.

    در بخش انتخاب بهترین مدیر و بهترین کارشناس روابط عمومی نیز موضوع مستندسازی و نحوه ارایه مدارک و آثار جامع نبوده و عدم آشنایی کافی شرکت کنندگان منجر به آن شده بود تا گزارش عملکرد و برنامه های سالانه روابط عمومی سازمان به عنوان مستندات به دبیرخانه ارسال شود. با این وجود، رشد فزاینده خلاقیت ها و ابتکاراتی که برای اجرای بهتر فنون، برنامه ریزی های جامع سالانه و هدفمندی جزء به جزء رويدادها با اعمال شیوه های مدیریتی و موفقیت آمیز بودن فعالیت ها را بیانگر بود.

کارشناسان روابط عمومی شرکت کننده در بخش انتخاب بهترین کارشناس روابط عمومی نیز با ارایه آثار هنرمندانه، خلاقانه و بکارگیری روش های منحصر به فرد در اجرای امور جاری و ساری روابط عمومی حضور یافته بودند که حاکی از شکوفایی و رشد و ظهور نسل جدیدی از کارشناسان خلاق و پویا در عرصه روابط عمومی است.

با این وجود هیئت داوران جشنواره روابط عمومی های برتر کشور ضمن ارج نهادن به تلاش های صادقانه، دلسوزانه و متعهدانه جامعه روابط عمومی کشور امید آن دارد تا در جشنواره های آتی شاهد رقابت حرفه ای تر و با سطح بالاتری از لحاظ کمی و کیفی باشیم.

 

استاد کاظم متولی

استاد محمود مختاریان

 استاد هوشنگ عباس زاده

دکتر احمد يحيایی ايله ای

دکتر حسين امامی

دکتر محمدرضا رسولی

سیدشهاب سیدمحسنی