شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- دکتر شهاب اسفندیاری رییس دانشگاه صداوسیما طی سخنانی در کنفرانس روابط عمومی گفت: در دنیای امروز پدیدهای که به «تصویر» کشیده نشود، گویی که از دایره «وجود» خارج شده است. به همین دلیل است که این روزها هیچ کالایی تا «تصویر مطلوب»ی از آن ساخته نشود، به فروش نخواهد رسید و هیچ سیاستمداری تا «تصویر مطلوب»ی از او ساخته نشود، در انتخابات پیروز نخواهد شد.
وی افزود: «مدیریت تصویر» و «مهندسی آبرو» بخش لاینفکی از هر فعالیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی شده است. بیگمان دانش، حرفه، و در واقع «صنعت روابطعمومی» در این زمینه میداندار اصلی است و به همین واسطه هم گاه مورد اتهام قرار میگیرد که حقایق را «میپیچاند» تا «تصویر مطلوب» بسازد.
رییس دانشگاه صداوسیما گفت: تصویری که ما از خود به عنوان «ایرانی» داریم را چه کسی «مدیریت» کرده است؟ تصویری که «دیگران» از «ما» دارند چگونه «مدیریت» شده است؟ نخبگان جامعه چگونه تصویری از ملت خود دارند؟ این تصاویر چه نسبتی با واقعیت دارد؟
این استاد دانشگاه اظهار داشت: غالبا تصور میشود مسئولیت «مدیریت تصویر» یک ملت با «رسانههای ملی» است اما در عصر شبکههای اجتماعی که هر کاربر «مدیریت تصویر» خود در فضای مجازی را برعهده دارد، «مدیریت تصویر» یک ملت هم دیگر منحصر در «رسانههای ملی» نیست.
دکتر شهاب اسفندیاری گفت: از آنجا که در این زمینه تصویرسازان «رقیب» و «بدیل» نیز مشغول کارند، طبعا اگر ملتی خود دست به کار برسازی و بازسازی «تصویر» خود نشود، تصاویر «دیگران» سیطره خواهد یافت و ذهنیتها در داخل و خارج را درباره این ملت شکل خواهند داد.