News
راهکارهای توسعه خلاقیت های کارآمد در روابط عمومی
۲۴ / ۸ / ۱۳۹۶

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- خلاقیت را می توان در هر سازمان به منزله ضامن موفقیت و ادامه دهنده پیشرفت آن دانست. خلاقیت در حقیقت، محصول تلاش و آینده نگری سازمان است که اگر به شکل مطلوب به آن دسترسی نداشته باشد، معمولا نمی تواند از آینده نگری لازم نیز بهره مند شود و در آن صورت ادامه حیات آن با چالشهای فراوان روبرو خواهد شد.

 

 روابط عمومی ها در هر سازمانی، اولین جایگاهی است که باید از خلاقیت کافی برخوردار باشند تا بتوانند با طراحی های مختلف و نوآوریهای لازم اهداف سازمان را محقق سازند و ضامن موفقیت آن گردند.


مطالعات مختلف در حوزه خلاقیت نشان دهنده این است که 20 درصد خلاقیت یک امر ذاتی و شخصی است و 80 درصد آن اکتسابی و آموزشی است. این موضوع بیانگر این است که خلاقیت نه تنها می تواند به شکل جدی مورد آموزش و پرورش قرار گیرد، بلکه روابط عمومی ها باید به دنبال راهکارهای موثر و مفید برای توسعه و رشد چنین ویژگی باشند.


علیرغم اینکه تعاریف متعددی برای خلاقیت وجود دارد اما در اینجا از دو تعریف استفاده می شود که از اهمیت ویژه ای برخودار می باشند. «تولید محصول یا ایده تازه و مناسب [کاربردی]» (Sternberg and Lubart 1999, 3). فلوریدا نیز در این زمینه معتقد است که خلاقیت، «ایجاد اشکال معنی‌دار جدید» است (Florida 2002, 6). دو تعریف مزبور بیانگر دو ویژگی اساسی در خلاقیت هستند اولی کاربردی بودن ایده و دومی معنای جدید داشتن است. این دو ویژگی نشان دهنده این است که ایده خلاقانه زمانی مورد توجه جامعه است که فایده کاربردی داشته و معنای جدیدی را برای مخاطبان داشته باشد.


مفهوم نوآوری نیز علیرغم اینکه معمولا با خلاقیت همراه می باشد، اما معنای متفاوتی دارد. طبق تعریف الیوت و ناکاتا نوآوری عبارت است از: «تبدیل ایده به محصول و یا تجاری‌سازی ایده است» (Elliot and Nakata, 2013: 110). بنابراین می توان گفت که بکارگیری نوآوری عمدتا در حوزه های صنعتی و تجاری سازی صورت می گیرد. به همین دلیل می توان گفت که تفاوت فرد خلاق که صاحب ایده می باشد با فرد نوآور این است که فرد نوآور کسی است که ایده را تجاری می‌کند. این تفاوت و تمایز ما را به یک نتیجه مهم می رساند و آن ‌عبارت‌ است از اینکه: نوآوری را می‌توان بخشی از فرایند خلاقیت تلقی کرد. به عبارت دیگر: رابطه خلاقیت و نوآوری عموم و خصوص مطلق است یعنی هر نوآوری شالوده ای از خلاقیت دارد اما هر خلاقیتی الزاماً تبدیل به نوآوری یا محصول نمی‌گردد.


این مقاله در تلاش است که ضمن بررسی حوزه های مختلف در رابطه با خلاقیت و نوآوری، رابطه آنها با روابط عمومی ها را بیان و راهکارهای توسعه خلاقیتهای کارآمد و فرایندهای مورد نیاز برای ایجاد خلاقیت در سازمان را در این زمینه روشن سازد.

 

گفتنی است چهاردهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران (ICPR) در تاریخ 19 آذرماه 1396 در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار خواهد شد.